2007-11-20, 22:15
Medlem
von Silverhjelms avatar
Hej,
till dagens ko-dumma men dock fullt seriösa fråga: är det tillåtet att ha en myrslok hemma som husdjur? Vilka regler gäller egentligen, rent allmänt?

Anledningen till att frågan kom upp var på grund av en diskussion vid lunchen, vi kom fram till att det skulle vara det fräckaste husdjuret alla kategorier. Det enda problemet blir naturligtvis var man ska fästa kopplet, men vi kom fram till att tassen nog duger bra.
Citera
2007-11-20, 22:58
Medlem
mesmerize_mes avatar
Troligtvis svårt att ge den en bra miljö där den får utlopp för dess behov och instinkter. Antagligen värdelös som sällskap, de är inga flockdjur. Kräver antagligen stor yta. Svår att tämja så den känner sej trygg (antagande). Troligtvis olagligt. Men jo, de är coola!
Citera
2007-11-20, 23:03
Medlem
Minderbinders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av von Silverhjelm
Får man ha en myrslok hemma?

Det får man säkert, men det är inte särskilt lämpligt. Jag skulle rekommendera att du har minst två av dem, helst fler, då de känner sig ensamma annars.

Citat:
Ursprungligen postat av von Silverhjelm
Anledningen till att frågan kom upp var på grund av en diskussion vid lunchen, vi kom fram till att det skulle vara det fräckaste husdjuret alla kategorier. Det enda problemet blir naturligtvis var man ska fästa kopplet, men vi kom fram till att tassen nog duger bra.

Kopplet fäster man i sloken.
Citera
2007-11-20, 23:13
Medlem
Katarsiss avatar
Tveksamt. Som sades här ovan så kräver den ju en för sin art anpassad livsmiljö och det blir svårt om du inte bor på landet.
Du ska sen få inporttillstånd, få alla vetrinärtillstånd som behövs och du ska också kunna visa att djuret köpts lagligt.
du ska även få tillstånd av jordbruksverket och eventuellt ännu fler.

Det verkar krävas en oerhörd apparat. Men det torde vara möjligt om du klarar av att uppfylla alla dess behov.
Däremot tvivlar jag på att du skulle få ha en hemma i lägenheten som en hund och gå ut och gå med den i koppel.

Dom är väl rätt stora också? Och har hur kraftiga klor som helst eftersom de river termitstackar?
den skulle nog gräva sig genom parkettgolvet på en halvtimme.
Citera
2007-11-20, 23:17
Medlem
BBMBBs avatar
Citat:
Dom är väl rätt stora också? Och har hur kraftiga klor som helst eftersom de river termitstackar?
den skulle nog gräva sig genom parkettgolvet på en halvtimme.

hehe undrar vad grannen skulle säga när en myrslok tittar ner genom taket
Citera
2007-11-21, 08:45
Medlem
PaintSpots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BBMBB
hehe undrar vad grannen skulle säga när en myrslok tittar ner genom taket
"Fan, är det en myrslok som tittar ner genom taket?"
Citera
2007-11-21, 09:27
Medlem
Krafses avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PaintSpot
"Fan, är det en myrslok som tittar ner genom taket?"
Haha, humor.

TS, jag vet att det var någon i Härryda (tror jag det var iaf) som hade, hör och häpna - en fucking kamel! Det är fet respekt!

Så nog går det att ha alla möjliga märkliga djur, men det förutsätter ju att du har plats och så, vilket blir svårt! Men lycka till med din myrslok iaf.
Citera
2007-11-21, 09:45
Medlem
utters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Krafse
Haha, humor.

TS, jag vet att det var någon i Härryda (tror jag det var iaf) som hade, hör och häpna - en fucking kamel! Det är fet respekt!

Så nog går det att ha alla möjliga märkliga djur, men det förutsätter ju att du har plats och så, vilket blir svårt! Men lycka till med din myrslok iaf.

Om jag inte minns fel (eller drömt) kunda man ibland se den från motorvägen efter påfarten från flygplatsen. såg lite malplacerat ut.

Tror inte att man får en myrslok, man brukar inte få hålla vilda djur som husdjur.
Citera
2007-11-21, 09:50
Medlem
herr_jojs avatar
Det krävs med största sannolikhet tillstånd från kommunen inom detaljplanerat område (typ tätort):

Citat:
Ursprungligen postat av Förordning (1998:899) om miljöfarlig verksamhet och hälsoskydd
39 § Om det behövs för att hindra att olägenheter för människors hälsa uppkommer, får kommunen föreskriva att
1. nötkreatur, häst, get, får eller svin,
2. pälsdjur eller fjäderfä som inte är sällskapsdjur, eller
3. orm
inte får hållas inom område med detaljplan eller områdesbestämmelser utan särskilt tillstånd av den kommunala nämnden. Ett sådant tillstånd får förenas med särskilda villkor.

Källa
Citera
2007-11-21, 10:05
Medlem
Megaforces avatar
Citat:
Ursprungligen postat av utter
Om jag inte minns fel (eller drömt) kunda man ibland se den från motorvägen efter påfarten från flygplatsen. såg lite malplacerat ut.

Tror inte att man får en myrslok, man brukar inte få hålla vilda djur som husdjur.

Nej, dock är kamel ett tamdjur och inom EU räknas den som boskap etc vilket innebär att det finns eu-krav mm att följa, men det är inte svårare att ha kameler än kor.
Citera
2007-11-21, 15:50
Medlem
Tjohildas avatar
Om man inte ger myrsloken några olagliga substanser ska det nog gå bra
Citera
2007-11-21, 20:01
Medlem
von Silverhjelms avatar
Tål att funderas på, undra om det finns lokala uppfödare. En myrslokskennel kanske?

Ang. storleken så kanske silkesmyrsloken passar bättre i lägenheten än en jättemyrslok. Dock så tappar man den übercharmiga nosen lite. Här är iaf två filmklipp på en sådan krabat, bland det sötaste jag sett i mitt liv.
http://www.zoologie.de/grzimek/node/353
( Filmklipp nr. 2 är bäst )
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in