Citat:
Ursprungligen postat av PurreP
Lite OT:
I alla marinadtips i tråden utom ett ingår olja i receptet, detta är enligt många köttkännare ett kardinalfel. Oljan ska inte vara där förrän det är dags för stekning, olja i marinad kan faktiskt leda till torrt kött.
Lite färsk timjan och vitlök brukar göra susen på en fläskfilé, lite dijon och en skvätt madeira är inte heller fel.
Jag vet inte vad TS hade tänkt sig för sås till sin anrättning men jag skulle nog köra på en riktig klassiker som höstkantarell- eller murkelsås. Då det inte är murkelsäsong så är väl höstisarna att föredra.
Dock ska väl sägas att alla 18-åriga tjejer (hon borde väl vara omkring det) inte älskar rejäl mat som kött och gratäng men detta antar jag att TS har koll på.
...det finns manga som anser att olja inte hor hemma i en marinad, det kan hindra kottet fran att ta at sig smakerna fran marinaderna blad annat. Men jag har provat bade och , och kommit fram till att det ar en smaksak. Det viktiga ar att man inte gor ett oljebad at kottet, det skall inte vara sa mycket olja.
Bast ar att prova sjalv, och se vad som passar en sjalv bast.