2007-11-20, 20:22
Medlem
Ja, jag ÄLSKAR att ha saker som lyser osv på julen!

Tänkte dekorera min balkong (ca 3,5*2 meter) så mycket som möjligt!

Men behöver tips, idéer, råd och förslag på vad för belysning och dekorationer jag ska ha!

Allt från "Ljusslang" eller "vanlig" slinga till hur jag skall dekorera!

Ballkongen är "glasad" nertill så att säga!

/Roadrunner
Citera
2007-11-21, 01:08
Medlem
crall_bs avatar
http://www.youtube.com/watch?v=9m_Id...eature=related

http://www.youtube.com/watch?v=RJISY...eature=related

http://www.youtube.com/watch?v=4qaIj...eature=related

http://www.youtube.com/watch?v=PthNH...eature=related

Lite inspiration kanske

Själv tycker jag nog det är snyggast med granris runt räcket med småljus i. Tycker slangljusen är riktigt fula så satsa på dom slingorna med massor med små lampor istället.

Fast det hade ju varit coolt om du hade löst en minikopia på något från länkarna ovan.
Slänger du upp en bild när du är klar?
Citera
2007-11-21, 03:12
Bannlyst
Tror inte att dina grannar uppskattar det lika mycket. Mina grannar brukar slänga ut någon jävla ljusslinga i busken utanför. Den ligger där och ser tafatt ut och blinkar blått/rött hela tiden. Fyfan.
Citera
2007-11-21, 07:54
Medlem
Squalos avatar
Tänk på att du ser ut som en tattare om du har en massa blinkande och färgade lampor.

Enfärgade, konstant lysande, det är rätt melodi.
Citera
2007-11-22, 18:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 11422
Tror inte att dina grannar uppskattar det lika mycket. Mina grannar brukar slänga ut någon jävla ljusslinga i busken utanför. Den ligger där och ser tafatt ut och blinkar blått/rött hela tiden. Fyfan.

Därför jag skall göra det så snyggt som möjligt...så det inte blir störande

/Roadrunner
Citera
2007-11-22, 18:56
Moderator
Tystnads avatar
Ett lidet tips:glödlampor som sitter utom hus i kyla verka få ganska drastisk förkortad livslängd om dem tänds och släcks ofta.
Verka som glödtråden ej pallar kyla så bra.
bäst livslängd blir det om dem aldrig släcks och dessutom får underspänning så dem lyser svagare.
Citera
2007-11-22, 18:58
Medlem
Köp en slinga med dioder. Lite dyrare, men håller mycket mycket längre.
Citera
2007-11-23, 18:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av namram
Köp en slinga med dioder. Lite dyrare, men håller mycket mycket längre.

Hur mycket dyrare och var får jag tag på?

Hur ser ljusbilden ut i förhållande till "vanliga"?

/Roadrunner
Citera
2007-11-23, 19:15
Medlem
Mulas avatar
En enfärgad (alltså vit, inga kulörta avarter!) slinga som du lindar runt, alt drar fast i balkongräcket med stripes blir både snyggt och lagom ljust. Som tidigare sagts, inget blinkande WT-skräp!
Dioder håller längre men har ett mer blåaktigt sken. Jag föredrar personligen det mjuka gulaktiga ljuset hos glödlampor, alla gånger. Om du har en Jula i närheten så finns både diodslingor och vanliga glödlampsslingor i billiga prisklasser. Även Clas Ohlson och de flesta välsorterade varuhus borde ha.
Citera
2007-11-23, 19:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mula
En enfärgad (alltså vit, inga kulörta avarter!) slinga som du lindar runt, alt drar fast i balkongräcket med stripes blir både snyggt och lagom ljust. Som tidigare sagts, inget blinkande WT-skräp!
Dioder håller längre men har ett mer blåaktigt sken. Jag föredrar personligen det mjuka gulaktiga ljuset hos glödlampor, alla gånger. Om du har en Jula i närheten så finns både diodslingor och vanliga glödlampsslingor i billiga prisklasser. Även Clas Ohlson och de flesta välsorterade varuhus borde ha.

Jo, men det där är juh "standard", vill juh att det skall vara nått "extra"...

Men blir nog en "Ljusslang" antingen virad runt "undre" räcket eller bara dragen rakt så det ser stilrent ut, samt sånt här "nät" som ser ut som det lixom "droppar" från balkongen hängandes på glaset nedanför.
På det "övre" räcket blir det nog en "vanlig" med granris, samt har en tomte som klättrar upp i en ljusslang som jag inte kan låta bli att använda...

Blir troligen en "liten" julgran med "ljusnät" över sig också

/Roadrunner
Citera
2007-11-24, 20:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mula
Dioder håller längre men har ett mer blåaktigt sken.
Nja, blåaktigt vet jag inte. Däremot är ljuset vitt. Jag tycker personligen att det är snyggare än det gula ljuset som kommer från vanliga lampor (som hela tiden pajar), men smaken är som baken. Dessutom upplever jag att diodljusen lyser starkare.
Citera
2007-11-24, 20:14
Medlem
Mimss avatar
ja ska ha granris runt räcket och små vita ljus.. funderar på att köpa en ljus "draperi" och sätta upp i taket, så mysigt!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in