Flashback bygger pepparkakshus!
2007-11-20, 15:52
Medlem
Tjenare, jag har sökt och åter sökt efter svar, men blir tvungen att fråga. Kan jag installera OS X Tiger på min PowerPC G3?

Jag har nämligen laddat ner en torrent, innehållandes fyra filer som heter "install disk 1.dmg" -2, -3 och så vidare, alltså fyra skivor?

Första frågan är alltså om de går att installera Tiger på min dator som är en PowerPC G3 med 256 mb ram, nuvarande OS X 10.1?

Andra frågan följer ju då, hur gör jag? hur och var ska jag bränna dessa skivor? skall tilläggas att jag är väldigt ny angående macdatorer, så var tydlig så att en nybörjare som jag förstår

Tack på förhand!
Citera
2007-11-20, 16:50
Medlem
robban200s avatar
Ja det gör men det kan bli segt. För att bränna dessa gå in i ->Program->Verktygsprogram->Skivverkyg. Sen ser du avbilden i spalten till vänster, välj o bränn. Om du inte ser avbilderna så tryck bränn utan något markerat så får du välja dem själv. När du sen ska installera tryck in Cd1 och när du startar håll inne C. Då borde allt fungera.
Citera
2007-11-20, 16:59
Medlem
Mitt är på engelska, men jag antar applications/disk utility?
Okej så måste bränna via macen, jag sitter på en annan med vista just nu.

Om/kan jag uppgradera ramminnet (vilket minne ska jag köpa isf), skulle det hjälpa tro?

Är det något speciellt angående partitioner och så när det gäller macdatorer?

Tack på förhand åter igen!
Citera
2007-11-20, 19:32
Medlem
robban200s avatar
Ja diskutlity är rätt. Du kan bränna i vista om de är .iso filer. Isåfall använd alcohol 120%. Du ska ha HSF+ partion på din hd
Citera
2007-11-20, 19:36
Medlem
marcarolos avatar
Om du inte har någon speciell anledning till att installera det mer än att du vill ha ett nyare system så avråder jag dig. Har själv gjort det och det datorn blir bara seg och långsam.
Citera
2007-11-20, 20:52
Medlem
Schlomo ben Goys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bullen33
Om/kan jag uppgradera ramminnet (vilket minne ska jag köpa isf), skulle det hjälpa tro?
Självklart kan du uppgradera minnet, men till att börja med så måste du tala om vilken G3 du har. En gammal Powerbook, en iBook, en iMac eller en antik PowerMac?

Kolla i Systeminformation som ligger i Program/Verktygsprogram för att se vilken typ av minne som används och hur många platser som är lediga.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in