Intressant sikt.
Citat:
Ursprungligen postat av MrOaiki
Har ngon mer n jag tnkt p att vi i Sverige r ytterst kulturimperialistiska?
DU menar p fullaste allvar att nr en snorgrs ker till USA och tar av sej skorna, s r det ett exempel p "Svensk kulturimperialism"? Med imperialism, menar du att vi svenskar betraktar det vi r vana vid som "normalt" och det som andra gr som "besynnerligt"? D skulle jag tro att de flesta folk/kulturer r s kallade "kulturimperialister".
Jag har precis motsatt uppfattning. Jag tycker att vr kultur och vra sedvnjor anses som tniga av svensken i gemen och att andra kulturer anses som exotiska och spnnande. Jag kan exemplifiera: Krringar som ska lra sej dansa salsa (sett ngra ABF-kurser i Hambo?), all mat skall vara kinesisk, thailndsk, indisk eller italiensk (frsk hitta svensk husmanskost p en lunchrestaurang), alla tv-program som visas r engelsktalande (ja, frutom sosse-tv)?
Citat:
Ursprungligen postat av MrOaiki
(jag brukar flja brittiska, amerikanska och tyska) s mlas inte alls samma bild upp.
Detta KAN ju ha att gra med vnstervridningen i svensk media, det kan ocks vara s att engelsktalande media vnder sej till nstan hela vrldens befolkning, inte en liten folkspillra om 9 miljoner. Det blir p det hela taget lite provinsiellt, men kulturimperialistiskt? Ndu.
Vi (eller i sjlva verket sossarna) r duktiga p att tala om fr andra mnniskor hur de ska leva och lsa konflikter (Kommer ni ihg nr Sten Andersson sa i media att "om bara israelerna och araberna fljt min plan, hade det varit fred idag"?). Hybris? Garanterat. Men kulturimerialism? Jag vette fan...
Slutar med ett par sjyssta citat frn Mona Sahlin: "Jag hatar allt genuint typiskt svenskt." (Klla: Expressen den 26 juli 2002), "Jag tror att det r lite det som gr mnga svenskar s avundsjuka p invandrargrupper. Ni har en kultur, en identitet, en historia, ngonting som binder ihop er. Och vad har vi? Vi har midsommarafton och sdana tntiga saker." (Mona Sahlin i ett tal infr Turkiska ungdomsfrbundets tidning Euroturk i mars 2002.)