2007-11-19, 16:06
Medlem
Gurka___s avatar
Hejsan

Har två st 80GBs hårddiskar. En med Windows XP och lite mer saker, och en som är helt tom.

Nu är det så att disken med windows sjunger sin sista vers just nu, antar jag. Den tjuter i 20kHz ungefär. Är nog inte länge tills den går sönder alltså. Hursomhelst, går det att flytta över allting från den ena disken till den andra? Helst så att Windows fungerar direkt igen
Citera
2007-11-19, 16:11
Medlem
Tror att de flesta använder Norton Ghost för detta ändamål..
Citera
2007-11-19, 16:18
Medlem
Gurka___s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ceru
Tror att de flesta använder Norton Ghost för detta ändamål..

Okej, ska ta och testa det.
Citera
2007-11-19, 16:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gurka___
Okej, ska ta och testa det.

http://www.pcstats.com/articleview.cfm?articleID=418

Där har du en bra guide som hanterar det mesta:

Citat:
Beginners Guides: Cloning WindowsXP

A common problem is how to clone your installed WindowsXP and move it to a new hard drive on the same computer. Upgrading your OS hard drive can be a real pain, but we'll walk you through an easy process to simplify your life, so you can get back to work. - Version 1.0.0

Page 1: — Beginners Guides: Cloning WindowsXP
Page 2: Disk Cloning Software
Page 3: Part 1A: Installing a new drive for cloning
Page 4: Part 1A: Before and after the Cloning
Page 5: Part 1B: Cloning for a new computer
Page 6: Part 1B: Installing Drivers After Cloning
Page 7: Part2: Using Norton Ghost
Page 8: Part2: Using HDClone
Page 9: Part2: Using Ranish Partition manager
Citera
2007-11-19, 18:46
Medlem
Gurka___s avatar
Det går inte så bra. Jag har iaf fått över allting till den andra hårddisken. Så nu har jag två exakt likadana hårddiskar. C: och F:

Jag testade och ta ut den gamla, och bara ha i den nya hårddisken, (som Master). Den vägrade boota. Vad är det mer jag måste fixa? MBR?

När jag liks hade ute den gamla hårddisken, och bara hade i den nya, som inte fungerade så testade jag att köra igång en linux LiveCD. Körde igång fdisk på /dev/hda1. Och det såg konstigt ut. Den var bootable, men istället för en partition, var det fyra stycken. Och dom hette /dev/hda1p1 /dev/hda1p2 osv.

Bah, hur ska jag göra för att få igång min hårddisk?
Citera
2007-11-19, 20:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gurka___
Det går inte så bra. Jag har iaf fått över allting till den andra hårddisken. Så nu har jag två exakt likadana hårddiskar. C: och F:

Jag testade och ta ut den gamla, och bara ha i den nya hårddisken, (som Master). Den vägrade boota. Vad är det mer jag måste fixa? MBR?

När jag liks hade ute den gamla hårddisken, och bara hade i den nya, som inte fungerade så testade jag att köra igång en linux LiveCD. Körde igång fdisk på /dev/hda1. Och det såg konstigt ut. Den var bootable, men istället för en partition, var det fyra stycken. Och dom hette /dev/hda1p1 /dev/hda1p2 osv.

Bah, hur ska jag göra för att få igång min hårddisk?

Vilket program använde du? Norton borde ha tagit hand om boot loader osv..
Citera
2007-11-19, 21:38
Medlem
Gurka___s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ceru
Vilket program använde du? Norton borde ha tagit hand om boot loader osv..

Japp. Använde Norton. Gjorde om det en gång, och nu fungerar det. Fungerar och boota Windows XP, men inte längre. Såfort man loggar in och hör "login" ljudet så loggas man ut igen. Spelar ingen roll om jag använder min användare eller Administrator.

Jag kan tänka mig att det är för att hårddisken heter F: och inte C:

Kan man ändra det utan att gå in i Windows? :/
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in