Att döma av den allmänna stämningen i världen så kommer
vi inom något år att lämna högkonjunkturen bakom oss och
gå in i en period av recession.
Att dra fördelar av en högkonjunktur är som bekant inte
särskilt svårt. Det räcker i princip att ha sitt kapital
placerat på marknaden för att ta del av den allmänna
uppgången. Att däremot - och det är nu det börjar bli lite
mer komplicerat - dra nytta av en nedgång på marknaden
verkar svårare. Har riktat följande fråga till många bekanta,
varav en del är mycket kompetenta ekonomer, och ingen har
egentligen kunnat ge ett fullgott svar.
Frågan lyder som följer:
Givet det rådande konjunkturläget förutsätter vi att vi
närmar oss en lågkonjunktur med nedgång på åtminstonde
de europeiska och amerikanska börserna som följd. Även
den svenska bostadsmarknaden kommer med största sannolikhet
att ge vika. Hur kan jag som placerare dra fördel av denna
nedgång och maximera min avkastning?
Min tanke är att vi i denna tråd försöker komma fram till
vad som är optimalt agerande för den som har för avsikt
att träda in i marknaden inom närmaste tiden.
Finns det något sätt att tjäna pengar på en sviktande
bostadsmarknad? Vad kommer hända med dollarn och på
vilket sätt kan vi dra nytta av detta genom direkta
placeringar eller hävstångseffekter? Finns det någon bransch
som kommer klara sig undan verkningen av lågkonjunkturen
eller t o m kan dra nytta av den?
Låt oss se om vi kan utforma en strategi som tar oss
genom den förestående lågkonjunkturen med plus på kontot.
I viss mån måste ju trots allt lågkonjunkturen betraktas
som rea så även om det kanske inte är så lätt att vinna
på själva nedgångarna så bör den eftertänksamma placeraren
kunna ta väldigt bra positioner inför nästa högkonjunktur.
Tänkte även att det kan vara kul att ha denna tråd som
någon typ av minne över hur man resonerat sen när vi
sitter med facit i hand.
/Lebensangst
vi inom något år att lämna högkonjunkturen bakom oss och
gå in i en period av recession.
Att dra fördelar av en högkonjunktur är som bekant inte
särskilt svårt. Det räcker i princip att ha sitt kapital
placerat på marknaden för att ta del av den allmänna
uppgången. Att däremot - och det är nu det börjar bli lite
mer komplicerat - dra nytta av en nedgång på marknaden
verkar svårare. Har riktat följande fråga till många bekanta,
varav en del är mycket kompetenta ekonomer, och ingen har
egentligen kunnat ge ett fullgott svar.
Frågan lyder som följer:
Givet det rådande konjunkturläget förutsätter vi att vi
närmar oss en lågkonjunktur med nedgång på åtminstonde
de europeiska och amerikanska börserna som följd. Även
den svenska bostadsmarknaden kommer med största sannolikhet
att ge vika. Hur kan jag som placerare dra fördel av denna
nedgång och maximera min avkastning?
Min tanke är att vi i denna tråd försöker komma fram till
vad som är optimalt agerande för den som har för avsikt
att träda in i marknaden inom närmaste tiden.
Finns det något sätt att tjäna pengar på en sviktande
bostadsmarknad? Vad kommer hända med dollarn och på
vilket sätt kan vi dra nytta av detta genom direkta
placeringar eller hävstångseffekter? Finns det någon bransch
som kommer klara sig undan verkningen av lågkonjunkturen
eller t o m kan dra nytta av den?
Låt oss se om vi kan utforma en strategi som tar oss
genom den förestående lågkonjunkturen med plus på kontot.
I viss mån måste ju trots allt lågkonjunkturen betraktas
som rea så även om det kanske inte är så lätt att vinna
på själva nedgångarna så bör den eftertänksamma placeraren
kunna ta väldigt bra positioner inför nästa högkonjunktur.
Tänkte även att det kan vara kul att ha denna tråd som
någon typ av minne över hur man resonerat sen när vi
sitter med facit i hand.
/Lebensangst