2007-11-19, 16:02
  #1
Medlem
Lebensangsts avatar
Att döma av den allmänna stämningen i världen så kommer
vi inom något år att lämna högkonjunkturen bakom oss och
gå in i en period av recession.

Att dra fördelar av en högkonjunktur är som bekant inte
särskilt svårt. Det räcker i princip att ha sitt kapital
placerat på marknaden för att ta del av den allmänna
uppgången. Att däremot - och det är nu det börjar bli lite
mer komplicerat - dra nytta av en nedgång på marknaden
verkar svårare. Har riktat följande fråga till många bekanta,
varav en del är mycket kompetenta ekonomer, och ingen har
egentligen kunnat ge ett fullgott svar.

Frågan lyder som följer:

Givet det rådande konjunkturläget förutsätter vi att vi
närmar oss en lågkonjunktur med nedgång på åtminstonde
de europeiska och amerikanska börserna som följd. Även
den svenska bostadsmarknaden kommer med största sannolikhet
att ge vika. Hur kan jag som placerare dra fördel av denna
nedgång och maximera min avkastning?

Min tanke är att vi i denna tråd försöker komma fram till
vad som är optimalt agerande för den som har för avsikt
att träda in i marknaden inom närmaste tiden.

Finns det något sätt att tjäna pengar på en sviktande
bostadsmarknad? Vad kommer hända med dollarn och på
vilket sätt kan vi dra nytta av detta genom direkta
placeringar eller hävstångseffekter? Finns det någon bransch
som kommer klara sig undan verkningen av lågkonjunkturen
eller t o m kan dra nytta av den?

Låt oss se om vi kan utforma en strategi som tar oss
genom den förestående lågkonjunkturen med plus på kontot.
I viss mån måste ju trots allt lågkonjunkturen betraktas
som rea så även om det kanske inte är så lätt att vinna
på själva nedgångarna så bör den eftertänksamma placeraren
kunna ta väldigt bra positioner inför nästa högkonjunktur.

Tänkte även att det kan vara kul att ha denna tråd som
någon typ av minne över hur man resonerat sen när vi
sitter med facit i hand.

/Lebensangst
Citera
2007-11-19, 16:13
  #2
Medlem
Genom att investera i säljoptioner och blanka aktier. Köpa råvaror och slutligen försöka spara lite pengar som man slutligen belånar och köper fastigheter för.
Citera
2007-11-19, 16:17
  #3
Medlem
bingobennys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Räserfläns69
Genom att investera i säljoptioner och blanka aktier. Köpa råvaror och slutligen försöka spara lite pengar som man slutligen belånar och köper fastigheter för.

I vilja säljoptioner? Vad är blanka aktier? Vadå för råvaror?

Såå många frågor, såå fåå svar..
Citera
2007-11-19, 16:36
  #4
Medlem
Affelindos avatar
och säljwarranter förstås. Kolla Day trader-tråden för tips!
Citera
2007-11-19, 18:18
  #5
Medlem
Lebensangsts avatar
Hmm... Att blanka aktier kan man givetvis göra med frågan är inom vilka brascher och vid vilken tidpunkt. Finns det tex något värdepapper som är kopplat till bostadsmarknader så att man kan satsa/blanka där? Finns ju fastighetesbolagen men deras bestånd är ju inte alls lika känsliga eftersom hyresintäkterna är desamma oavsätt. Bäst hade varit att hitta ett papper som återspeglar prisutvecklingen på bostadsrätten Någon som har nått förslag?

Sen vad det gäller att blanka osv så förutsätter det att någon är intresserad av att sätt inom genom att ställa ut optionen vilket det kan var lite ont om den kommande tiden.

Vilket svenskt bolag är mest konjunkturskänsligt, var kan det löna sig att köpa optioner eller warranter?
Citera
2007-11-19, 19:05
  #6
Medlem
jhon bickles avatar
varför inte köpa xact bear då? indexaktie som går 1.5 % + för varje 1 % -.
Citera
2007-11-19, 19:14
  #7
Medlem
Mulas avatar
XACT Bear har jag haft en post i sen september. Är ganska trevliga fonder det är.
Citera
2007-11-20, 17:12
  #8
Medlem
Lebensangsts avatar
Xact bear har jag funderat på tidigare, tycker iofs att det är en lite tråkig placering men det är inte ett dumt alternativ. Frågan är hur mycket börsen kan tänkas gå ner. 15 - 20 % över en tvåårsperiod känns inte helt otänkbart.

Min förhoppning är att kunna göra bra ifrån mig under börsfallet för att sedan
kliva in i en bostadsrätt när priserna ligger som lägst. Hade varit en ganska
bra nu i början på karriären s a s.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in