2007-11-19, 10:14
Medlem
rahanjams avatar
Det är såhär. jag har nyligen börjat med linux, och så efter hand så har jag upptäckt att jag satt för lite diskutrymme på min "/"

och vid uppdatering så säger datorn ifrån om "ont om diskutrymme"

så, ja.. Finns det något program eller inom linux jag kan använda för att utöka partition
"/".
Jag har en 120 disk

vet inte vad

"/"
"/home"

är, men min swap är på 1400 ..
Har en 120 disk, nån som har rekomendation om hur jag ska ha när jag ändrar ?
Citera
2007-11-19, 10:53
Medlem
extremesantas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rahanjam
Det är såhär. jag har nyligen börjat med linux, och så efter hand så har jag upptäckt att jag satt för lite diskutrymme på min "/"

så, ja.. Finns det något program eller inom linux jag kan använda för att utöka partition
"/".
Jag har en 120 disk

vet inte vad

"/"
"/home"

/ 10Gb
Swap 512
/home resten
Det bör räcka helt tillräkligt
Citera
2007-11-19, 12:46
Medlem
oranges avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rahanjam

"/".
Jag har en 120 disk

vet inte vad

"/"
"/home"

Har precis själv börjat använda Ubuntu, så se inte det här svaret som speciellt kvalificerat. Vet hur som helst att det finns ett användarvänligt partitioneringsprogram som heter gParted som finns att hitta i Synaptic. Dock osäker på om det går att utöka en existerande partition.
Citera
2007-11-19, 12:50
Medlem
Snorlyktans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av orange
Har precis själv börjat använda Ubuntu, så se inte det här svaret som speciellt kvalificerat. Vet hur som helst att det finns ett användarvänligt partitioneringsprogram som heter gParted som finns att hitta i Synaptic. Dock osäker på om det går att utöka en existerande partition.

Det går, men inte medan partitionen är mountad (vilket den måste vara när man kör ubuntu, det är ju roten man vill utöka).

Bästa sättet är väl att köra valfri live-cd med gparted (eller qtparted om skivan använder KDE som skrivbordsmiljö). Jag använder Knoppix, mest för att den är så bra på så mycket annat.

Annars finns det en liveskiva som heter gparted live. http://gparted-livecd.tuxfamily.org/
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in