2007-11-18, 22:29
Medlem
jonas_d_s avatar
jag flyttar ganska stora mängder data (0-50gb med filer som är upp till 7-8gb) mellan olika datorer. Datorerna är både osx och vista, problemet är att om jag väljer fat32 så kan visserligen båda datorerna läsa och skriva men max 4gb så det spricer. Väljer jag NTFS så kan bara Vista skriva/läsa väljer jag HFS så kan bara osx läsa skriva.

Jag vet att det finns program som kan läsa skriva i HFS från vista, NTFS from osx vet jag inte. Men problemet är när jag vill inte att det kommer hem någon person till mig och installerar en massa skit på mitt operativsystem.

Finns det inget "öppet" format som både vista och OSX kan läsa och skriva till likande FAT32 fast utanbegräsningar?

Ända lösningen som jag har är att jag har 2 st partioner på hårddisken en i HFS och en I NTFS där jag har en exakt lika kopia av materialet.
Citera
2007-11-18, 22:37
Medlem
deliverers avatar
http://macntfs-3g.blogspot.com/
Citera
2007-11-18, 22:40
Medlem
sommarlovs avatar
EXT3, Linux.
Finns väl stöd i både Windows och Mac.
Citera
2007-11-20, 22:43
Medlem
jonas_d_s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sommarlov
EXT3, Linux.
Finns väl stöd i både Windows och Mac.

Ok låter bra men som jag förstår det har varken OSX eller vista stöd för detta från grunden utan det behövs installeras någon typ av drivrutin
Citera
2007-11-21, 00:03
Medlem
datajesuss avatar
finns nått mekk för att köra ntfs i osx, vet inte hur bra/dåligt det funkar men är det viktigt så kör fat32. du har många fåniga begränsningar med fat32 som man bör vara beredd på..
Citera
2007-11-21, 19:39
Medlem
jonas_d_s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av datajesus
finns nått mekk för att köra ntfs i osx, vet inte hur bra/dåligt det funkar men är det viktigt så kör fat32. du har många fåniga begränsningar med fat32 som man bör vara beredd på..

Fast som sagt efter som jag lagrar stora filer så är fat32 inget alternativ
Citera
2007-11-22, 13:32
Medlem
Flärps avatar
Vad är det för fel på NTFS-3G som någon redan har tipsat om? Gör ju precis det du vill att den ska göra.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in