• 1
  • 2
2007-11-18, 19:09
Medlem
suqas avatar
Jag får ett felmeddelande när jag ska intsallera Ubuntu (Versionen som den klistrade guiden rekomenderar), jag har inte hunnit skriva av hela, men här är ungefär en sjättedel av det; "There was an error starting the GNOME Setting Deamch".

Sen kommer jag ihåg att det står något om att datorn inte kan/tillåter att bakrunden (ikoner, m.m.) visas.

Först är det blå skärm ett tag, sen blir den "linux orange", sen så kommer det upp en ruta med felmeddelandet.

Jag tog den versionen som passar min laptop, det är en AMD Sempron 2800+ med 1.60 GHz, skit dator med andra ord.

När det skrivs in en massa "kommandon" i svart bakrund innan det börjar ladda ser man att det står error, dock inget som stannar kvar utan försvinner efter en halv sekund eller så.

Bör kanske nämna att jag har 256 i RAM-Minne.

Har även kollat så att skivan inte är trasig i "förmenyn" (där man kan välja om man ska starta ubuntu i felsäkert läge och så)

Har även googlat utan framgångar.

Vad är det som går galet ?

Hoppas på svar !

Mvh SuQa.
Citera
2007-11-18, 20:23
Medlem
mqas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av suqa
AMD Sempron 2800+ med 1.60 GHz, skit dator med andra ord.

Lägg ner, för fan!
Citera
2007-11-18, 21:02
Medlem
lazer62s avatar
Uppgrade

Du kanske får uppgradera lite eller välja någon annan dist!
Citera
2007-11-18, 21:24
Medlem
suqas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mqa
Lägg ner, för fan!
Tack för svaret!

Istället för att installera på stationära och sitta och krångla, så har jag valt att installera på denna dator. Så det går inte att installera Ubuntu på denna dator ?

P.s hoppa över otrevligheterna och ge ett hjälpsamt svart istället
Citera
2007-11-20, 15:59
Medlem
Rizados avatar
Om det är feisty du använt så kan det vara en bugg, tanka gutsy (7.10) som är det nyaste istället.
Citera
2007-11-20, 17:15
Medlem
Neths avatar
Jag skulle ta och pröva Xubuntu istället. Att dra igång GNOME på en 1.6Ghz med 256mb RAM är väl inte världens mest genomtänkta beslut
Citera
2007-11-20, 19:55
Medlem
mqas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av suqa
Tack för svaret!

Istället för att installera på stationära och sitta och krångla, så har jag valt att installera på denna dator. Så det går inte att installera Ubuntu på denna dator ?

P.s hoppa över otrevligheterna och ge ett hjälpsamt svart istället

Det jag menade var att det inte alls är en dålig dator, och att folk ska sluta fjanta sig.
Citera
2007-11-21, 00:47
Medlem
Flärps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Neth
Jag skulle ta och pröva Xubuntu istället. Att dra igång GNOME på en 1.6Ghz med 256mb RAM är väl inte världens mest genomtänkta beslut

En kille i min klass har en Laptop med en 700MHz CPU, designad för Windows 95, den har för närvarande Debian med GNOME och det flyter faktiskt på helt okej. Så att 1,6GHz CPU är för lite tror jag nog är en aning saltat.
Citera
2007-11-21, 15:12
Medlem
Neths avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Flärp
En kille i min klass har en Laptop med en 700MHz CPU, designad för Windows 95, den har för närvarande Debian med GNOME och det flyter faktiskt på helt okej. Så att 1,6GHz CPU är för lite tror jag nog är en aning saltat.

Okej, att 1.6GHz är för lite är att ta i. Dock lär han behöva mer än 256mb ram om han ska göra GNOME. Jag idlar runt 300mb med XFCE4 och gmpc, thunderbird och div. CLI-program, så.
Citera
2007-11-21, 15:50
Medlem
Rizados avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Neth
Okej, att 1.6GHz är för lite är att ta i. Dock lär han behöva mer än 256mb ram om han ska göra GNOME. Jag idlar runt 300mb med XFCE4 och gmpc, thunderbird och div. CLI-program, så.
Verkar ändå vara rätt mycket. Jag ligger på runt 250 i Kubuntu med amarok, kmail, konqueror och kopete ingång (samt lite småprogram som ksensors, klipper, kbluetoothd osv). Swapen är tom.
Citera
2007-11-21, 16:30
Medlem
X_surfers avatar
@suga:
Du kör alltså 7.04?
Då tycker jag tycker jag att du ska prova 7.10 istället
Annars finns det en alternative skiva av Ubuntu att tanka ner testa den om det inte löser sig

http://www.ubuntu.com/getubuntu/download
Citera
2007-11-22, 20:22
Medlem
suqas avatar
Tack för alla svar!

Felmeddelandena är att den inte hittar 2 stycken saker. Ska skriva av felkoden nästa gång jag har möjlighet.

mqa- Okej, jag som misstänkte att jag hade för klen dator. *Kan ingenting om hårdvara*
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in