2007-11-18, 01:26
Medlem
skinner5000s avatar
Ja som topic, jag planerar att via mitt företag skänka lite pengar till välgörenhet (handlar om kanske 500kr i månaden eller så). Men jag vill absoult inte att de som får pengarna sysslar med lobbyverksamhet, stödjer något parti eller får några som helst bidrag från staten. Detta är för mig väldigt viktigt!

Existerar någon biståndsförening som uppfyller mina krav?
Citera
2007-11-18, 04:48
Medlem
Herr Ordförandes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av skinner5000
Ja som topic, jag planerar att via mitt företag skänka lite pengar till välgörenhet (handlar om kanske 500kr i månaden eller så). Men jag vill absoult inte att de som får pengarna sysslar med lobbyverksamhet, stödjer något parti eller får några som helst bidrag från staten. Detta är för mig väldigt viktigt!

Om du menar utlandsbistånd kan det bli svårt tror jag, de allra flesta får nog i alla fall lite pengar från SIDA. Frälsningsarmén kanske kan vara något? På en av deras sidor står det förvisso att de kan söka bidrag och att kommuner finansierar boenden som de administerar, samtidigt hittar jag inget statligt stöd i deras årsredovisningar för 2004 och 2005.
Citera
2007-11-18, 08:58
Medlem
Ko Fångares avatar
Citat:

Centrum för rättvisa.
Citera
2007-11-18, 12:43
Medlem
Kvackelikvacks avatar
Citat:
Tveksamt. Jag misstänker att du har ett ytterligare krav på att föreningen skall vara seriös och då faller nästan resten bort. Är Liksom Herr Ordförande inne på frälsningsarmén. Tror inte att det finns någon utlandsinriktad organisation som uppfyller dina krav. WWF (Världsnaturfonden) har tyvärr tagits över av miljömuppar (i brist på ett bättre ord) och i alla fall delvis blivit en filial till olika otrevliga vänsterorganisationer, annars var de ok för 10-20 år sedan.
Citera
2007-11-18, 13:09
Medlem
skinner5000s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kvackelikvack
Tveksamt. Jag misstänker att du har ett ytterligare krav på att föreningen skall vara seriös och då faller nästan resten bort. Är Liksom Herr Ordförande inne på frälsningsarmén. Tror inte att det finns någon utlandsinriktad organisation som uppfyller dina krav. WWF (Världsnaturfonden) har tyvärr tagits över av miljömuppar (i brist på ett bättre ord) och i alla fall delvis blivit en filial till olika otrevliga vänsterorganisationer, annars var de ok för 10-20 år sedan.
Yep. Jag vill helt enkelt att mina pengar ska gå till t.ex. något vattenprojekt i Afrika, inte till lobbyverksamhet, snyftreklamkampanjer, dyr administration och liknande. Då jag dessutom helt är emot att staten ska syssla med någon som helst form av utlandsbistånd vill jag heller inte att organisationen ska få statsbidrag.

Tyvärr ska alla dessa välgörenhetsorganisationer och andra bli vänstervridna och börja med lobbyverksamhet och tjaffs, kolla t.ex. på Greenpeace, Amnesty osv, idag är det bara en massa vänsterdårar som huserar där. Han som startade Greenpeace har ju t.ex. helt dragit sig ur då radikalvänstern, nöjesdemonstranterna och globaliseringsmotståndarna "kapade" hans organisation enligt hans egna ord.
Citera
2007-11-18, 13:17
Medlem
Det bästa du då kan göra är att gå direkt till målet och inte genom någon organisation. Skänk pengarna till någon som har ett projekt på plats.

Om du inte vill att de ska få bidrag från staten får du nog tänka om.
Citera
2007-11-18, 14:16
Medlem
DAGGER[X]s avatar
Låna ut pengar i form av mikro-krediter kanske?
Jag vet inte riktigt själv hur det fungerar men det verkar vara en ganska opolitisk verksamhet som faktiskt leder till en varande förbättring och inte bara köper tio kilo välling till några båtflyktingar.
Citera
2007-11-18, 15:14
Medlem
Japhys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DAGGER[X]
Låna ut pengar i form av mikro-krediter kanske?
Jag vet inte riktigt själv hur det fungerar men det verkar vara en ganska opolitisk verksamhet som faktiskt leder till en varande förbättring och inte bara köper tio kilo välling till några båtflyktingar.

Absolut - mikrokrediter är melodin. Här är länken till sidan som hjälper dig och andra:

http://www.kiva.org/
Citera
2007-11-18, 15:15
Medlem
skcs avatar
Sjöräddningen är det enda jag kommer att tänka på, om nu det kan klassas som välgörenhet.
Citat:
Jag vill helt enkelt att mina pengar ska gå till t.ex. något vattenprojekt i Afrika,
De flesta dylika projekt drivs ändå under vänsterparollen "allt åt alla". Vatten är trots allt en mänsklig rättighet och bör vara gratis. Och vipps så var brunnen torr.

I det läget som tredje världen befinner sig i nu gör bistånd mer skada än nytta, tror jag.
Citera
2007-12-03, 12:43
Medlem
Kvackelikvacks avatar
Kom på en svensk förening som är bra nog att ge pengar till. Arbetar dock internt i Sverige så det är ingenting för Skinner, men kanske för andra:
http://www.ssrs.se/
Svenska sjöräddningssällskapet, eller svenska sällskapet för räddning utav skeppsbrutna (=SSRS), håller igång båtar runt Sveriges kuster och gör ovärderlig nytta genom att leta efter (och hitta) folk som förlist (eller man tror förlist).
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in