2007-11-18, 00:52
Medlem
trinitass avatar
På länken nedan så använder en kille en solpanel 6v, kablar, två kol och ett glas vatten att framställa väte. Är det verkligen så enkelt?

http://www.youtube.com/watch?v=mibnOhczXEk&feature=related
Citera
2007-11-18, 01:00
Moderator
WirelessGkit2s avatar
ja
Citera
2007-11-18, 11:20
Medlem
Robert Hashbergs avatar
http://sv.wikipedia.org/wiki/Elektrolys
Citera
2007-11-18, 12:54
Medlem
C9h18o6s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av trinitas
På länken nedan så använder en kille en solpanel 6v, kablar, två kol och ett glas vatten att framställa väte. Är det verkligen så enkelt?

http://www.youtube.com/watch?v=mibnOhczXEk&feature=related

Månadens innlägg...

mvh //c9!
Citera
2007-11-19, 21:01
Bannlyst
Tänkte göra detta inför klassen när jag ska visa sätt att fixa energi på billigare och naturvänligare sätt än t.ex förbränning av olja

Men så kommer jag inte på nått sätt att få energi av väte eller syrgas, nån som har tips?
Citera
2007-11-19, 21:23
Medlem
Naturvetarens avatar
Elda?
Citera
2007-11-19, 21:27
Bannlyst
Hehe jo självklart ska jag bevisa att de är vätgas(knallgas) genom att smälla lite av den.

Men jag tänkte på nått annat typ bilar kan väl drivas på väte, detta skulle ju då betyda att man skulle kunna tanka bilarna med vatten
Citera
2007-11-19, 21:37
Medlem
HOkks avatar
Smartare vore att tanka bilarna med vätgas i så fall, hoppas du har förstått att det går åt lika mycket energi för att frigöra väte som det sedan frigörs när du förbränner vätgasen.

Du kan använda vätet i en bränslecell, finns att köpa bla. på conrad.se. Kan ju be skolan köpa in en sådan för demonstrationer.
Citera
2007-11-19, 21:38
Medlem
HOkks avatar
-- dubbelpost
Citera
2007-11-19, 21:48
Bannlyst
Jo men jag tänkte om man tar t.ex en solcell och tar fram vätet med hjälp av denna, om man sedan med hjälp av bränsle cell omvandlar detta vätet till elektrisk energi är de så du menar att man inte tjänar nått på de?

Men går de inte tillsätta nått i vattnet så att vätet ''släpper'' lättare?
Citera
2007-11-19, 22:01
Medlem
HOkks avatar
Nej man tjänar inte nått på det rent energimässigt, dock tjänar man lite på det praktiskt. Eftersom du kan ladda upp (utvinna) vätgas när det är soligt och sedan kan du använda vätgasen tex. vid sämre väder.

Alternativt kan man göra stora vätgas stationer, som utvinner vätgas med hjälp av tex. solceller eller vindkraft. Sedan kan man frakta iväg vätgas tuberna till tankstationer för lämliga fordon.

Det går inte att göra så att det "bara släpper lättare", det krävs fortfarande en viss energi för detta som måste tillföras på ett eller annat sätt.
Citera
2007-11-19, 22:43
Medlem
Att framställa vätgas genom elektrolys är väldigt dyrt och ineffektivt. Man får INTE ut lika mycket energi från vätet som man stoppar in i själva elektrolysen eftersom man har massa förluster på vägen. Det hade varit mer effektivt att ladda batterier med solenergin eller vindkraften rent energimässigt även om det är mindre praktiskt om man tänker på logistik. Att bilar i framtiden kommer ha bränsleceller som drivs med vätgas är inte så troligt utan det lutar just nu mer åt att mata cellen med kemiskt bundet väte i till exempel metanol eller metan. Fördelen är att det är lättare att framställa i stora volymer och mycket smidigare att hantera och transportera. Förlåt om det blev lite OT.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in