• 1
  • 2
2007-11-17, 13:15
Medlem
dePauls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ranknfile
Jag vet att det är svårt och att de tar lång tid.. men jag har bestämt mig! Annars lär man sig ju aldrig? Har duktig hjälp i köket av morsan som har hängt med ett tag å matlagningsfronten! Ska jag vara ärlig så tänkte vi ha de på juldagen då vi aldrig har nåt över sen julmiddagen! 2.5 kg? Brukar inte gäss slaktas vid 7kg?

EDIT: Om jag har förståt allt rätt så ska gås alltså vara ungifär som kyckling fast inte riktigt dehär "torra".. stämmer de?
Nej, nej, köp inte en gås på 7 kg! Den blir seg i köttet. Så liten som möjligt gäller!

Gås är avsevärt fetare än kyckling. Likaså är anka fet. Kyckling kommer inte i närheten. Det är därför viktigt att hälla av fettet i samband med tillangingen.

Min gås på 2,5 kg var ett typexempel. Du får antagligen tag i gås som väger mellan 3-4 kg. Du får därmed anpassa tiden.

~Paul~
Citera
2007-11-17, 13:22
Medlem
Ranknfiles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dePaul
Nej, nej, köp inte en gås på 7 kg! Den blir seg i köttet. Så liten som möjligt gäller!

Gås är avsevärt fetare än kyckling. Likaså är anka fet. Kyckling kommer inte i närheten. Det är därför viktigt att hälla av fettet i samband med tillangingen.

Min gås på 2,5 kg var ett typexempel. Du får antagligen tag i gås som väger mellan 3-4 kg. Du får därmed anpassa tiden.

~Paul~

Okej tack så mkt! Vetu i vilken affär dom kan ha gås i saluhallen ?
Citera
2007-11-17, 13:36
Medlem
dePauls avatar
Citat:
Okej tack så mkt! Vetu i vilken affär dom kan ha gås i saluhallen ?
Har tyvärr inte varit där på ett bra tag. Förr i tiden fick man den i affären närmast utgången till kopparmärrran.

~Paul~
Citera
2007-11-17, 16:31
Medlem
klybans avatar
Citat:
Det låter ju underbart! blev riktigt hungrig nu!
Siktar du på en redig mårtengås middag med svartsoppa och "eblakaga", eller är det gåsen du ute efter och hitta på nått trevligt med?

OT:
Morsan och farsan dom födde upp myskankor också och tusan så gott kött det är på dom.
Har 2st i deras frys som ligger farligt till nu när det vattnas så himla mycket i munnen med allt prat om gäss,svartsoppa och dom där myskisarna

Skånsk äpplekaka(eblakaga) ni som har gjort den har ni gjort den på detta vis?
Brynt kavring(den smakrikaste du kan hitta) varvat med äpplemos(hemmagjord så klart, smakar inget annars)
3 små smör klickar in i ugnen i en stund.

Serveras kall med äkta vaniljsås.
Om ni inte gjort så så skulle jag vilja veta hur ni gjort.
Citera
2007-11-18, 03:07
Medlem
Ranknfiles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av klyban
Siktar du på en redig mårtengås middag med svartsoppa och "eblakaga", eller är det gåsen du ute efter och hitta på nått trevligt med?

OT:
Morsan och farsan dom födde upp myskankor också och tusan så gott kött det är på dom.
Har 2st i deras frys som ligger farligt till nu när det vattnas så himla mycket i munnen med allt prat om gäss,svartsoppa och dom där myskisarna

Skånsk äpplekaka(eblakaga) ni som har gjort den har ni gjort den på detta vis?
Brynt kavring(den smakrikaste du kan hitta) varvat med äpplemos(hemmagjord så klart, smakar inget annars)
3 små smör klickar in i ugnen i en stund.

Serveras kall med äkta vaniljsås.
Om ni inte gjort så så skulle jag vilja veta hur ni gjort.

Jag ska bara tillaga ungstekt gås!
Citera
2008-05-05, 23:19
Medlem
Bajsfacistens avatar
Funderar på att skaffa mig några skåne-eller ölandsgäss. Hur som helst så skulle jag vilja ha lite fler recept och tips. Gärna något man kan göra med äggen. Hur är gässägen, mer som ankägg eller hönsägg?
Citera
2008-05-06, 02:40
Medlem
Om man råkar ha tillgång till ett par kanadagäss(vuxna)bör man ta reda på dem?
Hur tillaga efter tillvaratagande?
Varmrök har jag en, rökt gås ska ju vara en höjdare.
Tips?
Citera
2008-05-06, 06:37
Medlem
klybans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bajsfacisten
Funderar på att skaffa mig några skåne-eller ölandsgäss. Hur som helst så skulle jag vilja ha lite fler recept och tips. Gärna något man kan göra med äggen. Hur är gässägen, mer som ankägg eller hönsägg?
Använda äggen som vanliga höns ägg och koka blir inge vidare.
Gås äggen när man kokar blir väldigt hårda inuti, dom funkar dock väl till rätter där man ska ha ägg i.

Kommer ihåg att det var lite trix med vilken mängd och hur många ägg man skulle ha, att ägget kanske var lite effektivare x2,5 per gås kanske(man får testa sig fram)
Smaken kan jag inte påminna mig att det skulle vara nått speciellt med.

Ankägg kunde man nästan ta 1 till 1 om man nu inte skulle köra riktigt stora satser med många ägg.
Älskade den extremt gula färgen som våra ankors ägg hade, så sockerkakan blide knallgul
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in