2007-11-16, 14:40
Medlem
Nyligen inträffade ett märkligt problem på mitt jobb. Vi hade beställt en felaktig uppsättning av en produkt, vilket upptäcktes när produkten i fråga redan gått ut till kund. Först visste vi inte vad som hänt eller hur det hade kunnat hända. Initialt hamnade det på mitt bord, eftersom den här typen av problem är mitt ansvarsområde.

Jag lekte detektiv och lyckades ta reda på att problemet härstammade från en av våra partners. Partnern i fråga återkom och sade att de tydligt kommunicerat att vi beställt produkt Y och inte vår normala produkt X till min chef. Min chef medgav i sin tur att han gjort bort sig, han hade inte uppfattat att det var fel produkt.

Shit happens, inga problem. HÄR inträffar det jag tycker är fel - Jag får i stort sett instruera min chef att kolla efter leveransordern på de defekta produkterna. Med den ordern kan vi verifiera att den listan innehåller de defekta varorna. Min chef återkommer till mig och säger att han inte hittar listan... jaha, men då får du väl kolla med leverantören om de har kvar listan? "Ja, det borde vi göra" säger han - underförstått, att JAG ska kolla det.

Suck. Jag letar som en galning genom min mail och hittar ett dokument som jag inte fått av chefen, som tycks vara listan på dessa defekta produkter. Jag gör några stickprov och kollar så att det tycks stämma. Jag skickar listan till min chef och säger till honom att han fått listan.

"Fint", tycker han. "Ser du till att samla in dessa defekta produkter då? Kontakta kunder och partners, byt ut varan mot en hel, lek detektiv och snoka rätt på alla varor så att vi kan få dem till kontoret?"

Jag menar då att sekunden det upptäcks vart det gått fel, är ansvaret för hela denna operation på min chef - som gjort misstaget. Istället får jag göra massor av saker som jag anser är HANS ansvar, jag får rensa upp skiten som han skapat.

Så här är det relativt ofta för mig. Jag är driftig, kollar upp saker ordentligt och tar mitt ansvar. Sedan när jag försöker "bolla tillbaka" ett ärende när min del är klar, då vill mina kollegor inte ha så mycket med saken att göra. De säger: "Jaha, men då bör du väl göra så här härnäst då"

Problemet är att jag jobbar på en liten avdelning utan klar ansvarsfördelning. Det är därför svårt att peka på att en viss arbetsuppgift egentligen skall skötas av någon annan. Jag tycker det är ofint att säga till folk hur de ska sköta sina jobb, därför är jag inte tydligare när jag återkommer till mina kollegor. En variant hade ju vart att: "Nu har jag kollat detta, nu får du fixa resten."

Kort sagt, mitt hårda arbete brukar belönas med mer arbete. Alla tycker att jag är en "klippa" att luta sig mot, men jag vill egentligen ha en större kollektiv insats där alla tar sitt ansvar.

Har ni stött på detta? Hur gör ni för att ändra på det?

Detta är kanske mer en fråga för arbetsliv och studier, men för mig är det en fråga om relationer - på arbetsplatsen.
Citera
2007-11-16, 15:11
Medlem
welcome to my world...

jag ser till att använda detta i löneförhandlingen. om företaget inte erkänner mina insatser börjar jag läsa platsannonserna.

finns inte så mycket du kan göra i detta läget , du kan knappast säga till din chef vad han skall göra för något ... och om du börjar gnälla på dina arbetskollegor drabbar det bara dig själv.

en grej kan ju vara att på ett konstruktivt sätt ta upp det med chefen. att ni har oklara ansvarsområden tex.
Citera
2007-11-16, 15:18
Medlem
slabadans avatar
Men för fan, Du får väl betalt för att arbeta. Jag sliter arslet av mig på mitt jobb för en förhållandevis låg lön, jobbar c:a 50 tim i veckan, har ett jävla ansvar, gör massor som inte ligger inom ramen för min "arbetsbeskrivning" etc men so what? Gillar jag inte jobbet, kollegorna, cheferna så är det bara att försöka byta jobb.
Citera
2007-11-16, 16:10
Medlem
Eeries avatar
Jojo, det där känns igen. 100% ansvar är en devis vi har. Den brukar normalt användas genom att person A säger "Kan du ta hand om det här" varpå person B svarar "Nej, det är inte mitt bord". Person A replikerar då raskt "Vaddå, 100% ansvar" och går raskt därifrån och förutsätter att man fixar jobbet åt dem.

Tror incidenter som detta är relativt vanligt. Tjockskalliga personer som inte klarar nåt och inte heller vill lära sig nåt för det innebär ju mer jobb.

Tyvärr.
Citera
2007-11-16, 16:39
Medlem
Bulawayos avatar
Jag skulle nog också försöka ta ett konstruktivt samtal med chefen i syfte att höja lönen, om det inte råkar vara så att du även känner att du arbetar ihjäl dig pga dina lata kollegor. I fall två måste du kräva en tydligare ansvarsfördelning så att du slipper reda upp all skit själv. Om inte det funkar borde du ändå kunna dig nöjd med dig själv om allt det du skriver är sant, och sedan gå vidare till ett ställe där de vet att uppskatta ditt hårda arbete. Handla snabbt innan du går under
Citera
2007-11-16, 16:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av supersmurfigt
Nyligen inträffade ett märkligt problem på mitt jobb. Vi hade beställt en felaktig uppsättning av en produkt, vilket upptäcktes när produkten i fråga redan gått ut till kund. Först visste vi inte vad som hänt eller hur det hade kunnat hända. Initialt hamnade det på mitt bord, eftersom den här typen av problem är mitt ansvarsområde.

Jag lekte detektiv och lyckades ta reda på att problemet härstammade från en av våra partners. Partnern i fråga återkom och sade att de tydligt kommunicerat att vi beställt produkt Y och inte vår normala produkt X till min chef. Min chef medgav i sin tur att han gjort bort sig, han hade inte uppfattat att det var fel produkt.

Shit happens, inga problem. HÄR inträffar det jag tycker är fel - Jag får i stort sett instruera min chef att kolla efter leveransordern på de defekta produkterna. Med den ordern kan vi verifiera att den listan innehåller de defekta varorna. Min chef återkommer till mig och säger att han inte hittar listan... jaha, men då får du väl kolla med leverantören om de har kvar listan? "Ja, det borde vi göra" säger han - underförstått, att JAG ska kolla det.

Suck. Jag letar som en galning genom min mail och hittar ett dokument som jag inte fått av chefen, som tycks vara listan på dessa defekta produkter. Jag gör några stickprov och kollar så att det tycks stämma. Jag skickar listan till min chef och säger till honom att han fått listan.

"Fint", tycker han. "Ser du till att samla in dessa defekta produkter då? Kontakta kunder och partners, byt ut varan mot en hel, lek detektiv och snoka rätt på alla varor så att vi kan få dem till kontoret?"

Jag menar då att sekunden det upptäcks vart det gått fel, är ansvaret för hela denna operation på min chef - som gjort misstaget. Istället får jag göra massor av saker som jag anser är HANS ansvar, jag får rensa upp skiten som han skapat.

Så här är det relativt ofta för mig. Jag är driftig, kollar upp saker ordentligt och tar mitt ansvar. Sedan när jag försöker "bolla tillbaka" ett ärende när min del är klar, då vill mina kollegor inte ha så mycket med saken att göra. De säger: "Jaha, men då bör du väl göra så här härnäst då"

Problemet är att jag jobbar på en liten avdelning utan klar ansvarsfördelning. Det är därför svårt att peka på att en viss arbetsuppgift egentligen skall skötas av någon annan. Jag tycker det är ofint att säga till folk hur de ska sköta sina jobb, därför är jag inte tydligare när jag återkommer till mina kollegor. En variant hade ju vart att: "Nu har jag kollat detta, nu får du fixa resten."

Kort sagt, mitt hårda arbete brukar belönas med mer arbete. Alla tycker att jag är en "klippa" att luta sig mot, men jag vill egentligen ha en större kollektiv insats där alla tar sitt ansvar.

Har ni stött på detta? Hur gör ni för att ändra på det?

Detta är kanske mer en fråga för arbetsliv och studier, men för mig är det en fråga om relationer - på arbetsplatsen.

Forsättt bara, gör andras skitgöra, ta skiten... Det brukar faktiskt löna sig i längden! Man ska heller aldrig klaga öppet på sina kollegor istället lindar du in det så att chefen förstår att du gjort någon annans skitgöra eller rättat till deras misstag men det får inte vara uppenbart att du söker "poäng".

Själv är jag funtad så att om jag gör något dåligt så försöker jag rätta till det själv. För om någon annan ska rätta till mina misstag kan jag lova att dom överdriver och klagar 10 ggr mer...
Citera
2007-11-16, 16:58
Medlem
Skattesmitarns avatar
Fortsätt jobba hart, men du kan ju paminna din chef om detta innan nästa löneförhandling ...
Citera
2007-11-16, 17:04
Medlem
TommyGBGs avatar
Jag hade lagt min kraft på att hitta ett annat jobb om jag var i samma situation.
Det är alltid mycket lättare att ändra på sig själv än världen runt om kring.

Folk som jobbar hårt förtjänar bättre!
Citera
2007-11-16, 18:06
Medlem
Quorthons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av slabadan
Men för fan, Du får väl betalt för att arbeta. Jag sliter arslet av mig på mitt jobb för en förhållandevis låg lön, jobbar c:a 50 tim i veckan, har ett jävla ansvar, gör massor som inte ligger inom ramen för min "arbetsbeskrivning" etc men so what? Gillar jag inte jobbet, kollegorna, cheferna så är det bara att försöka byta jobb.
Fortsätt med din välgörenhetsverksamhet då. Men de flesta vill ha betalt för det arbete de gör.
Citera
2007-11-16, 18:29
Medlem
Snövits avatar
Jag flyttar denna från Relationer och samlevnad till Arbetsliv och studier då jag känner att den passar bättre där. Om TS är av en annan åsikt och vill ha en mer relationsmässig aspekt på tråden så ser jag fram emot ett pm.

/Moderator
Citera
2007-11-16, 23:18
Medlem
tummys avatar
Kräv bra riktlinjer för hur ni ska arbeta på avdelningen. Sätt upp rutiner och definera var och ens ansvar. Använd sedan denna "ansvars-kvot" för att påverka din lön.
Känner du att det inte ger dig något så fortsätt inte som du gör, svårare än så är det väl inte

Jag jobbar på ett större företag som har ansvaret strikt uppbundet och jag tycker det överlag fungerar bra. Dock försöker jag alltid att "sno" lite ansvar då och då, dels för att få inblick i andra avdelningar och dels för att ha något att yrka på när det är dags för lönesättning
Citera
2007-11-16, 23:24
Medlem
Ny Kulas avatar
Det krävs att du är mer tydlig utan att var otrevlig. Du är en sorts "clean-up guy" om jag förstått det hela rätt. Du måste göra det uppenbart att din del av arbetet är klart. "Sådärja, nu har jag efter mycket om och men hittat liket, nu torde det vara lätt för dig att begrava kroppen"
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in