Citat:
Ursprungligen postat av nyfikenienstrut
Jo det gör det. Min egen erfarenhet begränsar sig till Schweiz. Tro mig, konfliktviljan där är låg, lönen hög och skatterna (med svenska mått) är obefintliga.
Så du tror att det är riskfritt att bryta mot lagar om inte facket finns där och övervakar? Naivt så det förslår, må jag säga...
Sverige har tillsammans med Finland världens högsta organisationsgrad, dvs antalet fackligt anslutna i förhållande till befolkningen (ca: 4 miljoner människor i Sverige). I Schweiz, liksom i övriga Europa, är organisationsgraden låg och arbetsmarknaden detaljregleras genom lagstiftning, i Sverige genom avtal. Det är en avgörande skillnad.
Tillsynen av reglerna och sanktioner vid brott utövas av arbetsmarkandens parter i Sverige. Inte utav myndigheterna. I Schweiz är det tvärtom. Myndigheterna, genom statlig inspektion, utövar tillsyn och sanktionerar brott. En arbetsgivare som bryter mot lagen i Schweiz riskerar därför att farbror polisen knackar på dörren. Den risken löper inte en svensk arbetsgivare, han riskerar istället att facket sanktionerar brott.
I Sverige fungerar fackets medlemmar därför som ögon och öron på arbetsplatserna. Det betyder att tillsynen av reglerna är mycket effektivare i Sverige, - i Schweiz och i övriga Europa är tillsynen direkt löjeväckande låg eftersom statliga inspektörer inte på långa vägar är lika många till antalet som fackets medlemmar. Det innebär naturligtvis ett stort utrymme för den europeiska arbetsgivaren att negligera reglerna, att strunta fullständigt i dem. Han riskerar ingenting genom att bryta mot reglerna och därmed har den europeiska arbetstagare ett sämre rättskydd på sina arbetsplatser.