2007-11-16, 13:18
Medlem
Facket idag verkar mest till för att allt ifrån usla arbetare till rena sabotörer ska hållas under armarna. Duktigt folk ska stå och se på när facket frenetiskt jobbar för att dessa terrorister ska vara kvar på arbetsplatserna med samma lön. Efter en lyckad facklig kampanj vet duktigt folk att de får jobba för två nästa år också.
Citera
2007-11-16, 13:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Anderek
Menar du på fullt allvar att om jag, mot förmodan, skulle få anställning hos dig så skulle plötsligt jag diktera reglerna för min anställning? Dvs om du inte ställde upp på de krav som jag som anställd hade, så skulle det vara mer rätt att någon som accepterade mina krav tog över ditt företag än att jag bytte jobb?

Du förstod vad jag menade, facken behövs för att vilken oseriös idiot som helst inte ska kunna driva ett företag som går runt endast för att han inte betalar ut rätt löner till sina anställda.
Citera
2007-11-16, 14:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av W.Wordsworth
Man kan följa arbetsrätten utan att ha lata idioter på arbetsplatsen som tror att fackligt arbete är en språngbräda till framgång och makt.

Är ju en ganska stor skillnad på LO och SAC där...
Citera
2007-11-16, 16:02
Medlem
Med tanke på att de flesta i Sverige skulle få det sämre utan fack, så nej facket har definitivt inte spelat ut sin roll. Den som påstår något annat vet mycket lite om spelets regler.

Därmed inte sagt att det inte finns problem inom facket, det finns stora problem. Men utan facket skulle den vanlige löntagaren ha det mycket sämre. Problemet är att idag har vi det så bra att vi inte fattar att mycket av detta är fackets förtjänst. Därför tycker vi facket är "onödigt".

Den som tycker att man ska få driva företag hur man vill, kan gott flytta till ett annat land.
Citera
2007-11-16, 16:15
Medlem
miklons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Anderek
När jag ser inlägget du svarade på ser det ut som att du drar slutsatsen att sektorer i samhället skulle riskera att kollapsa pga av personalbrist om facket inte fanns. Om jag uppfattat dig korrekt så får du gärna beskriva varför denna risk skulle uppkomma.

Med den svenska modellen följer ju en fredsplikt, vilket innebär att vi slipper vilda strejker och liknande som är vanliga i andra länder. Det innebär också att vi har en viss stabilitet i och med att båda parter vet var de har varandra.
Citera
2007-11-16, 17:00
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Stephen Hendry
Den som tycker att man ska få driva företag hur man vill, kan gott flytta till ett annat land.
Kan du utveckla det resonemanget tack?
Citera
2007-11-16, 17:10
Medlem
Jag är gärna med i facket, det är väl bra om löner och villkor förhandlas centralt. Och att man kan få hjälp om man får problem med arbetsgivaren. Men behövs det en så stor (dyr) organisation för detta? Jag tvivlar
Citera
2007-11-16, 17:39
Medlem
Andereks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av miklon
Med den svenska modellen följer ju en fredsplikt, vilket innebär att vi slipper vilda strejker och liknande som är vanliga i andra länder. Det innebär också att vi har en viss stabilitet i och med att båda parter vet var de har varandra.
Min invändning var mot att anställda skulle säga upp sig om vi inte hade fackföreningar. Inte huruvida den svenska eller de utländska fackföreningsrörelserna är att föredra.
Citera
2007-11-16, 17:52
Medlem
Roffedyngiss avatar
Felet är ju mycket också, tror jag, att Facken är så politiska. Hade facken varit politiskt obundna så kanske det hade sett annorlunda ut... Jag röstar blått.. skulle hellre dö (nåja) än att ge pengar till LO och sossarna...
Citera
2007-11-16, 20:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Roffedyngis
Felet är ju mycket också, tror jag, att Facken är så politiska. Hade facken varit politiskt obundna så kanske det hade sett annorlunda ut... Jag röstar blått.. skulle hellre dö (nåja) än att ge pengar till LO och sossarna...

Gå med i SAC då istället så slipper du stödja LO.
Citera
2007-11-16, 21:07
Bannlyst
Nu finns dt ju exempel på västeuropeiska länder där man inte har det fackföreningssystem vi har där det fungerar alldeles utmärkt, bla med HÖGRE löner än de svenska. Håller med TS. De var viktigare tidigare men har nu spelat ut sin roll, vilket bevisas av att folk i mindre utsträckning än tidigare går med i facket
Citera
2007-11-16, 22:08
Medlem
wildhorsess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nyfikenienstrut
Nu finns dt ju exempel på västeuropeiska länder där man inte har det fackföreningssystem vi har där det fungerar alldeles utmärkt, bla med HÖGRE löner än de svenska. Håller med TS. De var viktigare tidigare men har nu spelat ut sin roll, vilket bevisas av att folk i mindre utsträckning än tidigare går med i facket
Nej, några sådana exempel finns inte alls. Tvärtom fungerar arbetsmarknaden mycket dåligt i de flesta Europeiska länder utanför Norden. Rättsäkerheten på arbetsplatserna är i det närmaste obefintlig och det innebär att arbetsgivarna riskfritt kan bryta mot arbetsmarknadslagar och ingångna avtal utan att riskera påföljder. Konfliktgraden är skyhög jämfört med svenska förhållande - med påföljande instabillitet och stagnation. Polariseringen mellan arbetsgivare och arbetstagare förgiftar allt utrymme till samförstånd mellan parterna.

Arbetsskadeförsäkringar finns som regel inte alls genom fackens kollektivavtal, till skillnad från i Sverige, och europeiska arbetsgivarna tillåts undantagslöst konkurrera med sämre arbetsmiljö och sämre arbetssäkerhet. På punkt efter punkt kan vi montera ned påståenden om att arbetsmarknaden fungerar bättre i länder med låg facklig anslutning.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in