Citat:
Ursprungligen postat av bingobenny
Men om alla säljer sina aktier samtidigt, vad händer då? Om ingen vill ha kvar några aktier kvar i bolaget dvs.
Tja, till att börja med, om alla säljer så finns det ju någon som köpt. Så någon måste ju vilja ha aktierna. Om inte aktiebolaget självt köper sina egna aktier... men om bolaget köper ALLA sina egna aktier och blir helt självägande... hmmm vad tusan händer då?
Nåja, sånt där brukar i alla fall stoppas av att de flesta företag sitter på tillgångar som kan säljas. Så om t.ex. aktierna i ett skogsbolag skulle falla så lågt att man kan köpa alla aktierna, lägga ned bolaget och sälja alla prylar som bolaget ägde (avverkningsmaskiner o.dyl) och göra vinst på det, så kommer någon att göra det.
Vilket väl är som det ska vara, för då funkade nog inte företaget från början.