2007-11-15, 18:57
  #1
Medlem
Sweetiepies avatar
Ja så har det varit på nyheterna nu med oron efter börsraset tidigare.
Vad händer egentligen när en väldigt massa pengar försvinner ifrån börsen och AB-företagen? Är det bara fantasisummor för "värdet" eller är det investerade pengar som bolagen förlorar?
Citera
2007-11-15, 21:45
  #2
Medlem
fordonsförarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sweetiepie
Ja så har det varit på nyheterna nu med oron efter börsraset tidigare.
Vad händer egentligen när en väldigt massa pengar försvinner ifrån börsen och AB-företagen? Är det bara fantasisummor för "värdet" eller är det investerade pengar som bolagen förlorar?

Bolagen påverkas inte alls av börskursen. Vad som händer är att samma delägarrätter värderas lägre av olika anledningar, ägarna till dessa blir mindre förmögna. Kom ihåg att för alla som säljer så finns det någon som köper.
Citera
2007-11-16, 20:08
  #3
Medlem
Affärsmannens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sweetiepie
Ja så har det varit på nyheterna nu med oron efter börsraset tidigare.
Vad händer egentligen när en väldigt massa pengar försvinner ifrån börsen och AB-företagen? Är det bara fantasisummor för "värdet" eller är det investerade pengar som bolagen förlorar?
Det bästa är att aktierna nu blir billigare så man kan göra sig en hacka senare
Citera
2007-11-16, 20:28
  #4
Medlem
bingobennys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fordonsföraren
Bolagen påverkas inte alls av börskursen. Vad som händer är att samma delägarrätter värderas lägre av olika anledningar, ägarna till dessa blir mindre förmögna. Kom ihåg att för alla som säljer så finns det någon som köper.

Men om alla säljer sina aktier samtidigt, vad händer då? Om ingen vill ha kvar några aktier kvar i bolaget dvs.
Citera
2007-11-16, 20:36
  #5
Medlem
Om ingen vill köpa så kan man inte sälja sina aktier. Då får man sitta på dom tills någon är beredd att köpa dom.
Citera
2007-11-16, 23:29
  #6
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bingobenny
Men om alla säljer sina aktier samtidigt, vad händer då? Om ingen vill ha kvar några aktier kvar i bolaget dvs.

Tja, till att börja med, om alla säljer så finns det ju någon som köpt. Så någon måste ju vilja ha aktierna. Om inte aktiebolaget självt köper sina egna aktier... men om bolaget köper ALLA sina egna aktier och blir helt självägande... hmmm vad tusan händer då?

Nåja, sånt där brukar i alla fall stoppas av att de flesta företag sitter på tillgångar som kan säljas. Så om t.ex. aktierna i ett skogsbolag skulle falla så lågt att man kan köpa alla aktierna, lägga ned bolaget och sälja alla prylar som bolaget ägde (avverkningsmaskiner o.dyl) och göra vinst på det, så kommer någon att göra det.

Vilket väl är som det ska vara, för då funkade nog inte företaget från början.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in