2007-11-15, 18:37
Medlem
Ska installera två operativsystem på en bärbar data och ska då ha Win95 (fråga inte varför) och XP. Hårddisken är på 40Gb och jag har gjort två partitioner, C: på 4Gb och D: på resten. Hade tänkt ha win95 på C: disken å XP på D: men när jag ska formatera C: från dos så formaterar den istället D:.
C: partitionen tycks inte existera via dos?

Men om man startar datorn med XP skivan så finns C: med och D: är formaterad som Fat32.
Varför blir det på detta viset för undrar jag då?

Hur ska man gå tillväga för att installera dessa två operativsystem? Kan tillägga att jag skapat dessa partitioner genom att starta datorn med XP skivan, och sedan startat om med 95 skivan i och därifrån skrivit format C:. Men det är alltså då den formaterar min D: partition.
Hjälp?
Citera
2007-11-15, 18:48
Medlem
hembränts avatar
Är det fat32 på 4gb partitionen? (C)
Citera
2007-11-15, 18:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hembränt
Är det fat32 på 4gb partitionen? (C)

Nej den är inte formaterad alls.
Citera
2007-11-15, 19:06
Medlem
tvcasualtys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av marcus_
Nej den är inte formaterad alls.
Konstigt att den inte dyker upp i DOS då
Citera
2007-11-15, 19:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tvcasualty
Konstigt att den inte dyker upp i DOS då

Såhär.. Ingen av partitionerna var formaterade från början. Hade bara skapat två partitioner och sedan startat med 95 skivan för att formatera C, men då formaterade den istället min D partition. Har prövat att göra D partitionen 4Gb och C partitionen på resten men då formaterar den istället C. Alltså så försvinner min 4Gb partition på något vänster och jag fattar fan inte varför.
Citera
2007-11-15, 19:42
Medlem
tvcasualtys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av marcus_
Såhär.. Ingen av partitionerna var formaterade från början. Hade bara skapat två partitioner och sedan startat med 95 skivan för att formatera C, men då formaterade den istället min D partition. Har prövat att göra D partitionen 4Gb och C partitionen på resten men då formaterar den istället C. Alltså så försvinner min 4Gb partition på något vänster och jag fattar fan inte varför.
Dra ner bootdiskett från http://www.bootdisk.com och lägg in på floppy/usb minne, boota upp, kör f-disk och formatera C: till FAT16/32 och installera W95. Hur lyckas du boota från en windows 95 cd föresten? Den har ju inget stöd för det

Annars kan du ju alltid installera XP som vanligt och sedan installera MS virtual PC. Blir lite lättare då
Citera
2007-11-16, 22:50
Medlem
Hmm. Nu är det som så att jag tillslut fått windows95 och XP installerat på olika partitioner. XP går att starta utan problem. Men när man ska köra 95 så kommer det upp följande meddelande:

"När enhet IOS skulle startas
Windows skyddsfel. Du måste starta om datorn."

det går att köra i felsäkert läge men inget annat. Vad felar nu då måtro? Någon som vet?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in