2007-11-16, 10:35
Medlem
Savoys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vikvar
Språk lärs inte i skolbänken. Förutom latin då kanske.

Om du som vuxen lär dig språk utan att gå kurser kommer du att behöva väldigt mycket mer tid än om du går kurser och ser systemet. Det är liksom det som är själva tanken med att undervisa grammatik och ordbildning, till exempel.
Citera
2007-11-16, 10:37
Medlem
Savoys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Teron
Själv skulle jag säga att språkkurserna är de vettigaste efter just matematikkurserna. Det säger ju inte att man blir särskilt bra på varken matematik eller språk när man gått ut gymnasiet, men det är iaf. ett steg i rätt riktning.

Klokt skrivet
Citera
2007-11-16, 11:52
Medlem
Centauris avatar
Skitbra att de infört detta system.

Då kan alla skojare sluta slinka sig igenom och få höga betyg genom att taktik välja kurser.

En del kurser är mer värda än andra.

Matte E är svårare än lantbrukslära...
Citera
2007-11-16, 12:14
Medlem
Alexandres avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Savoy
Jaha? Så därför behöver vi inte ha främmande språk i skolan? Bra, då kan vi ju skippa matten också, i alla fall när man lärt sig de fyra räknesätten. Matematik lär du dig ju ändå inte "på riktigt" förrän på hogskolan.

Nej, om du någonsin läst matematik så kanske du vet att det är ett universalt språk, kineser vet vad 4*5 är lika bra som svenskar vet det (jag vet inte med dig, men..). Det enda språket som är universalt är engelskan, och efter det är det var mans eget intresse att lära sig mer.

Jag ser gärna att folk lär sig fler språk, jag är en av dem, men det är inget man lär sig i skolbänken. Språk lär man sig inte teoretiskt utan det lär man sig praktiskt.
Citera
2007-11-16, 12:20
Medlem
Savoys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Alexandre
Nej, om du någonsin läst matematik så kanske du vet att det är ett universalt språk, kineser vet vad 4*5 är lika bra som svenskar vet det (jag vet inte med dig, men..). Det enda språket som är universalt är engelskan, och efter det är det var mans eget intresse att lära sig mer.

Jag ser gärna att folk lär sig fler språk, jag är en av dem, men det är inget man lär sig i skolbänken. Språk lär man sig inte teoretiskt utan det lär man sig praktiskt.

Jepp, har läst matematik och vet att det, till skillnad från engelskan, är ett universellt språk.

Ok, så du har inte haft någon nytta av grammatikundervisningen i skolan? Hur gör du då när du exempelvis ska böja ett verb på ett sätt du aldrig har hört "praktiskt"?
Citera
2007-11-16, 13:58
Medlem
niklassss avatar
Citat:

Håller med om mycket du säger, tycker dock att det är bra att ha en teoretisk grund i ett språk innan man börjar lära sig det praktiskt.
Citera
2007-11-16, 14:29
Medlem
Ska dessa regler alltså inte gälla för oss som redan fått vårt avgångsbetyg från gymnasiet?
Citera
2007-11-16, 14:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rogerlanzac
Ska dessa regler alltså inte gälla för oss som redan fått vårt avgångsbetyg från gymnasiet?
Jodå 2010 börjar dem att gälla. Kanske blir vi med lite tur av med betygsinflationen (ala komvux 20,0: or). Ordvitsen är intenderad.
Citera
2007-11-16, 17:10
Medlem
Alexandres avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Savoy
Jepp, har läst matematik och vet att det, till skillnad från engelskan, är ett universellt språk.

Ok, så du har inte haft någon nytta av grammatikundervisningen i skolan? Hur gör du då när du exempelvis ska böja ett verb på ett sätt du aldrig har hört "praktiskt"?

Hur tror du barn börjar lära sig språk? Varför kan ungdomar i tredje världen där de inte har någon undervisning över huvudtaget prata?

Om man däremot vill lära sig att skriva på ett annat språk är det däremot en viss fördel att lära sig hur vissa specifika uttal översätts till text. Exempelvis uttalas La Jolla för "la hojja" på spanska etc..
Citera
2007-11-16, 22:23
Medlem
alligator_s avatar
Citat:
Hur tror du barn börjar lära sig språk? Varför kan ungdomar i tredje världen där de inte har någon undervisning över huvudtaget prata?

Om man däremot vill lära sig att skriva på ett annat språk är det däremot en viss fördel att lära sig hur vissa specifika uttal översätts till text. Exempelvis uttalas La Jolla för "la hojja" på spanska etc..

Tack då vet vi det.
Citera
2007-11-17, 01:28
Medlem
Savoys avatar
Citat:

Små barn har en oerhört mycket större inlärningskapacitet än du eller jag har. Det går inte att jämföra öht.

Svara gärna på frågan. Hur lär du dig exempelvis ett verbs böjningsformer utan att plugga någon grammatik? Trial and error? Blir jobbigt i franska, kan jag säga. Eller hur vet du om någon säger ein eller einen på tyska bara genom att lyssna? Det blir också svårt.

Kan vi enas om att man både måste studera ett språks uppbyggnad och öva det praktiskt för att behärska det? Alltså är undervisningen i främmande språk motiverad.
Citera
2007-11-17, 01:37
Bannlyst
Citat:

Jag lärde mig tyska helt och hållet genom böcker, lektioner och att lyssna på tal (^^) osv., och ja, jag kan formulera meningar och tala det efter vad jag har lärt mig själv. Det verkar vara ganska vanligt att praktik övervärderas i Sverige, en rest efter all vänsterradikal propaganda får man väl anta.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in