Väldigt ofta stöter man på trådar där trådskapare har startat trådar och enbart länkat till valfri nyhetssida eftersom h*n vill diskutera nyhetsartikeln. Denna tråd är ett gott exempel
Jag stör mig väldigt mycket på detta, orsaken till det är att.
Problem: Många har inte de senaste datorerna därför går det riktigt segt för många när de öppnar exempelvis aftonbladet, eftersom det är ofantligt mycket reklam där, gigantiska bilder och flashfilmer, os.v.
Det kan alltså gå segt att öppna sådana sidor för all reklam som finns där och popuppfönster som dyker upp. Allt detta slöar ned datorn. Det tar också tid att ladda sidan, eftersom all reklam måste laddas ned till datorn, vilket tar tid om man har segt internet.
Det är nämligen så att direkt när man går in på aftonbladet webbsida så får aftonbladet pengar genom all reklam som visas för dig där.
När folk på senare tid besöker tråden kan de då inte ta del av det som stod i artikeln och den är ju tråkigt förstås. Det är svårt att hänga med i diskussionen om man inte kan läsa artikeln som det diskuteras om.
Vad föredrar du, att öppna en extern länk och bläddra dig fram till en text genom ett hav av reklam eller att simpelt läsa artikeltexten ifråga, direkt i trådstarten?
Denna tråd är återigen ett gott exempel Vad är enklast, att läsa artikeln genom det första eller andra inlägget?
Diskutera, vad är nackdelarna med detta, varför gör ni inte detta?
Jag stör mig väldigt mycket på detta, orsaken till det är att.
Problem: Många har inte de senaste datorerna därför går det riktigt segt för många när de öppnar exempelvis aftonbladet, eftersom det är ofantligt mycket reklam där, gigantiska bilder och flashfilmer, os.v.
Det kan alltså gå segt att öppna sådana sidor för all reklam som finns där och popuppfönster som dyker upp. Allt detta slöar ned datorn. Det tar också tid att ladda sidan, eftersom all reklam måste laddas ned till datorn, vilket tar tid om man har segt internet.
Lösning: När du skapar en tråd och ska länka till en artikel:Problem: Om man länkar direkt till tex aftonbladet så stödjer alla som öppnar den länken aftonbladet.
Kopiera in artikeltexten i tråden och feta rubriken, kursivera ingressen och ta med en direktlänk till eventuell artikelbild. (högerklicka på artikelbilden och välj egenskaper och kopiera direktlänken till bilden.)
Om artikeltexten är lång, lägg den då i en spoiler när du klistrar in den i inlägget, så blir det lättare att bläddra ned om man inte vill läsa artikeln.
Det är nämligen så att direkt när man går in på aftonbladet webbsida så får aftonbladet pengar genom all reklam som visas för dig där.
Lösning: Kopiera in artikeltexten i inlägget så slipper folk som inte vill stödja slaskpressen att göra det och de som vill göra det eller vill läsa artikeln på hemsidan ska givetvis inte hindras från att göra det.Problem: Det är inte framtidssäkert att enbart länka till en artikel. Det finns ett par trådar som exemplifierar detta och det blir givetvis vanligare och vanligare med att artiklar som är för gamla, tas bort från nyhetssidorna och att tråden på så viss förstörs.
När folk på senare tid besöker tråden kan de då inte ta del av det som stod i artikeln och den är ju tråkigt förstås. Det är svårt att hänga med i diskussionen om man inte kan läsa artikeln som det diskuteras om.
Lösning: Återigen, kopiera in artikeltexten i inlägget så kommer artikeln att framtidsbevaras för FB och man behöver inte vara orolig för att länken byts ut, eller att artikeln tas bort efter några år.Problem: Internetsurfande skall vara så smidigt som möjligt!
Vad föredrar du, att öppna en extern länk och bläddra dig fram till en text genom ett hav av reklam eller att simpelt läsa artikeltexten ifråga, direkt i trådstarten?
Denna tråd är återigen ett gott exempel Vad är enklast, att läsa artikeln genom det första eller andra inlägget?
Lösning: Kopiera in artikeltexten så räcker det med att en behöver bemöda sig med att klicka på länken till nyhetsartikeln, istället för att alla som visar tråden måste öppna nyhetssidan för att läsa nyhetsartikeln ifråga.Jag kan verkligen inte begripa varför folk inte bara klistrar in artikeltexten i inlägget, när fördelarna är så många och starka. Nackdelarna med detta, ja för mig är de obefintliga.
Diskutera, vad är nackdelarna med detta, varför gör ni inte detta?
)