2007-11-15, 16:15
Medlem
Tycker samlingstrådar förstör forumet endel. Blir aldrig någon diskussion kring ämnet man uttryckt sig om i en samlingstråd.

Sen så tjötar alla om att använda sökfunktionen. Det blir ju också förstört ifall man skall leta igenom en 124sidor lång tråd för att hitta "träffen" pga att tidigare skribent inte får starta en egen tråd för att en samlingstråd som täcker hans ämne redan existerar.

Så jag tycker att vi skall använda så lite samlingstrådar som möjligt. Och inte låsa trådar som kan ersättas i en samlingstråd.

/zvk
Citera
2007-11-15, 17:59
Medlem
Vamoss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zvk
Det blir ju också förstört ifall man skall leta igenom en 124sidor lång tråd för att hitta "träffen"

När man söker kan man välja att se träffarna som inlägg, alltså kan man gå direkt till det inlägg man söker i en 124sidor lång tråd.
Citera
2007-11-15, 22:41
Medlem
Bruce Waynes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zvk
Tycker samlingstrådar förstör forumet endel. Blir aldrig någon diskussion kring ämnet man uttryckt sig om i en samlingstråd.

Sen så tjötar alla om att använda sökfunktionen. Det blir ju också förstört ifall man skall leta igenom en 124sidor lång tråd för att hitta "träffen" pga att tidigare skribent inte får starta en egen tråd för att en samlingstråd som täcker hans ämne redan existerar.

Så jag tycker att vi skall använda så lite samlingstrådar som möjligt. Och inte låsa trådar som kan ersättas i en samlingstråd.

/zvk
Egentligen borde vi ta diskussionen i forumet som rör frågor om Flashback så jag flyttar tråden dit från Mode & Livsstil. Lämnar hänvisning i Mode & Livsstil så att man kan hitta till tråden, vill gärna ta diskussionen och ta tillfället att svara då jag känner att det riktas rätt mycket mot mig som moderator.

Tycker själv att samlingstrådar har både för- och nackdelar. I Mode & Livsstil har vi en stor samlingstråd där man efterlyser kläder; "Var hittar jag den här jackan" etc.

Att vi har det är för att Flashback är ett diskussionsforum, inte först och främst en konsumentupplysningsstjänst (mitt eget val av uttryck). I perioder är runt hälften av alla nya trådstarter av typen "Var hittar jag...". Det blir ingen diskussion utan bara fråga - svar. Då är det bättre med en samlad tråd.

Men visst, ens eget inlägg riskerar att dränkas eller att svar uteblir. Det är lättare att synas om man har en egen tråd. Men just nu är det den lösning som gäller, i framtiden kanske det kan bli en annan, vem vet.

Och vad är alternativet? Tio trådar om vinterjackor? Tio trådar om vilken klocka man ska köpa? Detsamma gäller för i princip hela Flashback - finns det en tråd sedan förut så fortsätter man på den om ämnet är detsamma.

Och låsning av trådar är för att hålla ordning, annars är det ju bara att fortsätta på tråden. Lämnar i alla fall i 90% av fallen en hänvisning till en annan tråd där man kan ställa sin fråga.

Mvh
/BW
Citera
2007-11-16, 09:14
Medlem
i.b.ms avatar
Själv så tycker jag att man är lite väl glad i att slå ihop trådar och skapa den stora tråden om X... dels så är det problem med att hitta exakt den information man är ute efter och dessutom så är det svårt att få en riktig diskussion i ämnen om inte användarna har lätt att hitta de frågor som ställs. Själv så hänger jag mest i konspirationsforumet och politikforumen och alla dessa har flera jättetrådar.

Ibland har jag läst igenom en del av de här jättetrådarna och hittat intressanta inlägg på sidan 10 av 100+ som man skulle vilja kommentera men väljer att inte göra det dels för att man inte vet om det har kommenterats på sidorna 11-100 och det man vill säga redan har sagts och dels för att den man vill kommentera kanske inte ens läser tråden längre. Dessutom så hämmar jättetrådarna diskussionen därför att nya skribenter avhåller sig från att posta i tråden för att de inte har tid att gå igenom tråden från början till slut först.

Ett annat problem med de här jättetrådarna dit moderatorerna flyttar trådar är när man skulle vilja skapa ett nytt forum som handlar just om ämnet X och admin vill att man skall kunna visa på 15+ trådar eller så som behandlar ämnet för att visa att det finns ett intresse. Innan man skapade den stora tråden så kan det ha funnits 25+ trådar men efter städningen finns bara en...
Citera
2011-03-01, 14:33
Medlem
kissflickans avatar
bumpelibump. jag skulle gärna vilja veta om det finns någon samlad policy bland flashbacks moderatorer beträffande samlingstrådar. eller resonerar ni alla olika? fenomenets nack- och fördelar har belysts ovan, och det finns säkert fler.
Citera
2011-03-01, 15:50
Medlem
feldgraus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kissflickan
bumpelibump. jag skulle gärna vilja veta om det finns någon samlad policy bland flashbacks moderatorer beträffande samlingstrådar. eller resonerar ni alla olika? fenomenets nack- och fördelar har belysts ovan, och det finns säkert fler.

Nej, det finns ingen samlad policy eftersom lämpligheten i användandet av samlingstrådar helt beror på vad det gäller för ämne. I fotboll fungerar det till exempel ypperligt med samlingstrådar för varje enskild tävling och säsong (Allsvenskan 2011, Champions League 2010–11, och så vidare) medan det i andra fall kanske inte alls är särskilt lämpligt.

/feldgrau
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in