Citat:
Ursprungligen postat av zvk
Tycker samlingstrådar förstör forumet endel. Blir aldrig någon diskussion kring ämnet man uttryckt sig om i en samlingstråd.
Sen så tjötar alla om att använda sökfunktionen. Det blir ju också förstört ifall man skall leta igenom en 124sidor lång tråd för att hitta "träffen" pga att tidigare skribent inte får starta en egen tråd för att en samlingstråd som täcker hans ämne redan existerar.
Så jag tycker att vi skall använda så lite samlingstrådar som möjligt. Och inte låsa trådar som kan ersättas i en samlingstråd.
/zvk
Egentligen borde vi ta diskussionen i forumet som rör frågor om Flashback så jag flyttar tråden dit från Mode & Livsstil. Lämnar hänvisning i Mode & Livsstil så att man kan hitta till tråden, vill gärna ta diskussionen och ta tillfället att svara då jag känner att det riktas rätt mycket mot mig som moderator.
Tycker själv att samlingstrådar har både för- och nackdelar. I Mode & Livsstil har vi en stor samlingstråd där man efterlyser kläder; "Var hittar jag den här jackan" etc.
Att vi har det är för att Flashback är ett diskussionsforum, inte först och främst en konsumentupplysningsstjänst (mitt eget val av uttryck). I perioder är runt hälften av alla nya trådstarter av typen "Var hittar jag...". Det blir ingen diskussion utan bara fråga - svar. Då är det bättre med en samlad tråd.
Men visst, ens eget inlägg riskerar att dränkas eller att svar uteblir. Det är lättare att synas om man har en egen tråd. Men just nu är det den lösning som gäller, i framtiden kanske det kan bli en annan, vem vet.
Och vad är alternativet? Tio trådar om vinterjackor? Tio trådar om vilken klocka man ska köpa? Detsamma gäller för i princip hela Flashback - finns det en tråd sedan förut så fortsätter man på den om ämnet är detsamma.
Och låsning av trådar är för att hålla ordning, annars är det ju bara att fortsätta på tråden. Lämnar i alla fall i 90% av fallen en hänvisning till en annan tråd där man kan ställa sin fråga.
Mvh
/BW