2007-11-15, 13:31
Medlem
incomas avatar
ja, som det står i rubriken så har jag på något sätt fuckat upp cmd/command prompten, win xp ska jag tllägga. tex ping, ipconfig, telnet, tracert mm funkar inte.
"PING är inte ett internt kommando, externt kommando, program eller kommandofil."... visst fan är det d... men tydligen inte på min längre...
någon som vet hur jag ska lösa detta?
Citera
2007-11-15, 13:45
Medlem
Ondkvists avatar
Verkar som att du har tappat sökvägen till \Windows\System32, där de externa kommandona ligger.

Korrigera under Miljövariabler -> Systemvariabler -> Path, som du hittar efter att ha högerklickat på "Den här datorn" och valt Egenskaper och Avancerat.
Citera
2007-11-15, 14:03
Medlem
incomas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ondkvist
Verkar som att du har tappat sökvägen till \Windows\System32, där de externa kommandona ligger.

Korrigera under Miljövariabler -> Systemvariabler -> Path, som du hittar efter att ha högerklickat på "Den här datorn" och valt Egenskaper och Avancerat.

tack för svaret..

uhm, det funkar fint att köra kommandona från "system32", alltså när jag är i själva mappen "C:\WINDOWS\system32>ping www.google.se".
får nog inte till det rätt. döpte variabeln till "cmd" så sätte jag värdet till "C:\WINDOWS\system32".
Citera
2007-11-15, 14:30
Medlem
onemans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av incoma
tack för svaret..

uhm, det funkar fint att köra kommandona från "system32", alltså när jag är i själva mappen "C:\WINDOWS\system32>ping www.google.se".
får nog inte till det rätt. döpte variabeln till "cmd" så sätte jag värdet till "C:\WINDOWS\system32".
Ondkvist skrev ju hur du skulle göra. Det är Path-variabeln du ska ändra, du ska inte göra en egen. Gå in till systemvariablerna och lägg till C:\Windows\System32 till Path, det är en semikolon-separerad lista. Eventuellt kan man behöva starta om datorn efter det.
Citera
2007-11-15, 14:43
Medlem
incomas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av oneman
Ondkvist skrev ju hur du skulle göra.

japp, d har du rätt i... tack iaf, nu funkar det fint.

installerade PXPerl nyligen, och d hade fått ett värde/sökväg i variabeln "path". kan d va på grund av detta som den hade tappat den andra sökvägen? eller vad kan orsaken vara tror ni?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in