2007-11-15, 11:31
Medlem
Saken är att jag är typ fodervärd åt två hundar en Rottweiler och en Toypudel. Nu är det så
att ägaren till Pudeln tycker att jag skött henne så bra att de vill skänka henne till mig.
Nu är jag av den uppfattningen att man inte bör skänka levande varelser, så hur mycket bör jag betala?
En Toypudel i Sverige kostar mellan 11000-16000kr.
Citera
2007-11-15, 12:39
Medlem
dictionarys avatar
Min svärmor ska ta över en bichon frisé från en uppfödare. Som valp skulle den kostat 12 000, nu är denna 3 år och hon får den då för 6 000 istället. Men det är väl helt upp till dig, eftersom de vill skänka dig hunden?
Citera
2007-11-15, 12:47
Medlem
Anxies avatar
Hur gammal är hunden? Hur länge har du haft hunden på foder? Betalade du något när du tog hunden på foder?
Citera
2007-11-15, 12:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Anxie
Hur gammal är hunden? Hur länge har du haft hunden på foder? Betalade du något när du tog hunden på foder?
Hon är fem år och jag har tagit hand om henne i ca fyra månader nu. Jag har inte betalat något för henne innan.

Edit: Jag kanske borde förklara att jag bor i Thailand och hundar har inte så stort värde här. Men själv anser jag att varje levande ting har ett värde, och det behöver inte alltid röra sig om pengar.
Citera
2007-11-15, 13:00
Medlem
WoWbaggers avatar
Villkoret för att vara fodervärd brukar vara att uppfödaren har rätt till X antal kullar sedan är hunden din. Har du inget avtal med uppfödaren?
Citera
2007-11-15, 13:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av WoWbagger
Villkoret för att vara fodervärd brukar vara att uppfödaren har rätt till X antal kullar sedan är hunden din. Har du inget avtal med uppfödaren?
Nej det finns inget avtal. Jag fick "låna" hunden och nu vill ägarna inte ha henne längre.
Jag tar mer än gärna emot henne, men jag har en princip sedan barndomen att man inte skänker bort levande varelser. Allt levande har ett värde.
Citera
2007-11-15, 13:11
Medlem
Ge dem något symboliskt. Typ bjud dem på en härlig kväll med middag, eller någon upplevelse. Då får de fortfarande känslan av att ge bort hunden, men du har ändå gett dem något för det.
Citera
2007-11-15, 13:38
Medlem
Tolvans avatar
Jättebra inställning, djur är inte gratisprylar Ge dem ett par tusen och vill de inte ha pengarna så donera dem till ett djurhem eller något liknande.
Citera
2007-11-15, 14:02
Medlem
izzys avatar
Beror lite på omständigheterna runtom oxå.
Men generellt när det gäller omplaceringar så brukar i alla fall de jag "förmedlat" kosta 4kr, en krona tassen. Men då är det så att en familj inte kunnat ha kvar hunden och till varje pris varit tvungen att göra sig av med den.

Kul att du har just blandningen rottweiler och en toy pudel. Jag har varit sååå nära att köpa toy pudel många gånger men tjejen har vägrat. Tycker att en aprikos toytik som heter bella (short for bella donna) är bögiggt!?
Citera
2007-11-16, 14:13
Medlem
snws avatar
Eftersom hunden är såpass gammal och de inte vill ha henne kvar så tycker jag att du kan ge dem en 500:- bara sådär symboliskt. Onödigt att ge flera tusen för en femårig hund som de vill skänka till dig=)
Citera
2007-11-16, 14:52
Medlem
Aisha Svenssons avatar
Att de hittat ett bra hem till sin pudel är väl bra betalning? I slutändan handlar djurägandet om kärlek och ansvar, eller hur? Varför dra in pengar i bilden?

Det är bara bra om man kommer bort från det där med att djur ska kosta en ohygglig massa pengar. Ta du din gratishund och var glad. Lägg pengarna på hunden, skäm bort den, ge den fin mat, och bekosta eventuell veterinärvård och sedan när det blir aktuellt avlivning.
Citera
2007-11-18, 15:00
Medlem
Det har nu slutat med att jag betalade 2500sek samt en brak-middag på Sizzler.
Jag tror att jag kan vara nöjd med det då det är en lite äldre hund samt att hon var en gåva. Jag ville heller inte göra ägaren förnärmad då denna ville göra mig en vältjänst.
Vi är nu alla nöjda och glada och jag tror även att hunden är det.
Postar en bild på henne när hon ligger och myser i sängen:
http://img255.imageshack.us/img255/937/sovahj4.jpg
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in