• 2
  • 3
2007-12-22, 17:24
Medlem
Knepen med kokt julskinka:

* Grytan ska vara så liten som möjligt.

* Släng gärna i en oxtunga eller några gristungor bredvid (helst mot slutet så de inte blir överkokta utan att tas upp).

* Stoppa ner vad du råkar ha hemma (lök, morot, öl, peppar, ...) + vatten.

* Sluta koka när termometern visar ett bra stycke under färdigtemperatur! Vad kan vara rimligt, 55°C?

* Låt skinkan kallna i spadet. Ställ ut den över natten, om möjligt.
Citera
2007-12-22, 17:29
Bannlyst
Kan man göra julskinka i lergryta?
Citera
2007-12-22, 18:33
Medlem
Acidiferouss avatar
Jag har en bamsing i kylen på runt 4-5KG och funderar på att tillaga den som en stek. Tips på hur det kan gå till?

Kan man köra den i ugnen på vanligt vis, kryddad efter smak? Bör man rulla in den i folie? Vilken ugnstemp bör jag ha samt vilken kött-temp när den är klar?

Sorry för tråd-stöld och ev. OT!
Citera
2010-12-22, 18:43
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Provokatör
Jag läste för ett antal år sedan ett recept av Carl Butler som går ut på att koka skinka i vitt vin. sedan dess har jag praktiserat denna något dyrare och omständigare variant av kokt julskinka. För att sätta lite roligare smak på julskinkan så slänger jag i lite allt nöjligt i vinet, resultatet blir en saftig och smakrik skinka som står ut bland alla andra skinkor som folk smakat.

Recept:

Skinka ca 3 kg
Vitt vin 3 liter

Välj något av nedan efter tycke och smak.

Lagerblad
Kryddpeppar
Vitlök
Lök
Morot
Vitpeppar
Lime
Apelsin
Citron

Kokas till 55 grader med svålen.

Låt den svalna och sedan är det dax för grilgering, skär bort en svålen men behåll en del av fettet (gillar man inte fettet kan man skära bort det på tallriken), skär sedan rutor.

Blanda ihop, äggula, senap, sirap, honung strö sedan över en blandning av krossad pepparkaka och ströbröd. Detta är ett recept från Oscar II

Nu har ni en helt oslagbar skinka,

Lycka till!

/Provokatör

Den här lät faktiskt otroligt god! Tänkte tillaga den ikväll om jag hinner eller imorgon så återkommer med resultat

E: Gammal tråd upptäckte jag nu.
Citera
  • 2
  • 3

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in