2007-11-14, 13:51
Medlem
Toffss avatar
Som rubriken lyder, jag har googlat runt i någon timme nu utan svar och vänder mig till er om hjälp.

Här kommer några frågor:

1. Hur stor är en "normalstor" atombomb?
2. Hur stor sprängyta har en "normalstor" bomb?
3. Om man nu har 25 000 atombomber (vilket vi har på jorden enligt SIPRI)
hur stor sprängyta skulle det sammanlagt bli?
4. Skulle vi kunna spränga hela jorden? Isåfall hur många ggr?

Tack på förhand Toffs
Citera
2007-11-14, 13:53
Bannlyst
Det skulle bli ett jävla nyår iaf...
Citera
2007-11-14, 14:13
Medlem
xallos avatar
Under kalla kriget var det väl någon som räknade ut att usa hade kapacitet att utplåna alla ryska medborgare 44 ggr om.
Citera
2007-11-14, 14:48
Medlem
Fader Jacks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Toffs
1. Hur stor är en "normalstor" atombomb?

100-200 kiloton tror jag det är.

Citat:
2. Hur stor sprängyta har en "normalstor" bomb?

200 kiloton utgår jag ifrån. Själva eldbollen blir 280meter i diameter och borde räcka i 2 sekunder, det borde via tryckvågen bli totala dödsfall upp till 1.6km från epicentret, stor materiel förstörelse borde fortsätta ut till 4,2 kilometer, upp till 6km borde folk få tredje gradens brännskador.

Citat:
3. Om man nu har 25 000 atombomber (vilket vi har på jorden enligt SIPRI) hur stor sprängyta skulle det sammanlagt bli?

Jag har hört själva effekten låg runt 25,000 vid höjdpunkten, eller kanske detbara var för amerika, iaf. det skulle ge folk tredje gradens brännskador vid 740 kilometer, alla inom 77 kilometer borde vara döda från tryckvågen och allt inom 200km borde vara jämnat med marken.

Citat:

Nej, för det skulle vi behöva vår nuvarande arsenal gånger 1,000,000,000,000.

Om vi antar arsenalen är 25,000 megaton.
Citera
2007-11-14, 15:05
Medlem
Oddballs avatar
I den siffran räknar man in varje stridsspets för sig och de har en sprängkraft som motsvarar 300-475 kiloton TNT. Vanligtvis så bär en ICBM 4 stridsspetsar av den storleken men det kan variera.

Största enskilda atombomben som man dragit av var på 50 megaton (Tsar Bomba/Sovjet), den brände man av uppe i polarområdet 4 km upp i atmosfären. Explosionen blåste ut fönsterrutor ända bort i Finland...

1 megaton blåser ut alla byggnader i ett område med radien ~2½ km och ger 3:e gradens brännskador i ett område med ~10 km radie.

I Hiroshima resp Nagasaki så var bomberna på 15 resp 21 kiloton och bilderna därifrån har vi alla sett...
Citera
2007-11-14, 15:07
Medlem
Oddballs avatar
Här är en kalkylator där man kan testa olika stora kärnvapen och deras verkanskraft:

http://www.stardestroyer.net/Empire/Science/Nuke.html
Citera
2007-11-14, 15:30
Medlem
Ozmeisters avatar
3. Tillräckligt
Citera
2007-11-14, 15:57
Medlem
fuzzfaces avatar
Såg en dokumentär på Discovery eller National geographic channel om manhattanprojektet och den första kärnvapenprovsprängningen(trinity tror jag den hette).

Där sa en fysiker att man var oroliga för att en så stor explosion kunde antända själva atmosfären och därmed "spränga" jorden. Man hade visst räknat på det i modern tid och kommit fram till att det är möjligt om man bara har en tillräckligt stor kärnvapenexplosion. Känns som om 25000 borde räcka för det.
Citera
2007-11-14, 17:47
Medlem
Problemet med en extremt superstor massiv explosion är att större delen av energin går uppåt, dvs mer eller mindre förlorad. När ryssarna brände av Tsar Bomba försvann majoriteten av energin i uppåt i de olika atmosfärerna. Så visst skulle det bli en massiv superexplosion, men majoriteten av energin skulle som sagt gå "förlorad"...
Citera
2007-11-14, 20:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lemasive
Det skulle bli ett jävla nyår iaf...
haha fråga mig inte varför men jag skrattade hårt åt den
Citera
2007-11-14, 21:07
Medlem
davheis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fuzzface
Såg en dokumentär på Discovery eller National geographic channel om manhattanprojektet och den första kärnvapenprovsprängningen(trinity tror jag den hette).

Där sa en fysiker att man var oroliga för att en så stor explosion kunde antända själva atmosfären och därmed "spränga" jorden. Man hade visst räknat på det i modern tid och kommit fram till att det är möjligt om man bara har en tillräckligt stor kärnvapenexplosion. Känns som om 25000 borde räcka för det.

Den teorin om en kontinuerlig kedjereaktion går ut på att klyvningen av U-235 fortsätter även när uranet är förbrukat. Neutroner från uranklyvningen skulle fortsätta klyva atomerna i luften och övriga material. Dock har det visat sig att reaktionen inte kan fortsätta när uranet eller plutoniumet är förbrukat. Med andra ord spelar det ingen roll om bomben är 1 Mt eller 1 000 Mt. Är det klyvbara materialet slut så upphör reaktionen.

Skulle vara mycket intresserad om någon kunde utveckla teorin bakom detta och varför det är omöjligt att reaktionen fortsätter i luften, framför allt när det gäller fusionsbomber. Kanske hör det mer hemma i fysikforumet.
Citera
2007-11-14, 22:17
Medlem
DAGGER[X]s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Toffs

Det är inte tillräckligt för att spränga en hel planet, energimängderna som krävs för att splittra en planet med jordens massa är ofattbara.
Faktum är att ett fullt kärnvapenkrig förmodligen inte ens skulle utrota mänskligheten.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in