• 2
  • 3
2007-11-18, 15:42
Medlem
Tack för tipset, det ska jag definitivt kolla upp!
Citera
2007-11-19, 21:23
Medlem
farbror Svens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ankdammsman
Tre liter vin låter som otroligt mycket. Den brittiska flottans berömda romranson var 7 cl 48-procentig rom om dagen utspädd med lika mycket vatten. Tre liter rödvin om dagen med en alkoholhalt på ca 10% skulle alltså motsvara nästan 10 gånger så mycket alkohol som britternas romranson! Jag betvivlar att den franska armén kunnat slåss om de hade druckit så mycket.

Den brittiska armén hade också en daglig romranson i första världskriget. Jag har inte kunnat hitta några exakta uppgifter om den, men jag misstänker starkt att den motsvarade flottans och att övriga länders tilldelning motsvarade den brittiska. Förmodligen visade det sig ganska snabbt hur mycket alkohol man kunde ge soldaterna utan att problem uppstod.

Jag blandade ihop min egen dagsranson som flygtekniker på F 16 med fransmännens. En källa nämner en halvliter under senare hälften av kriget.
Citera
2011-03-18, 13:45
Medlem
Dags att liva upp den här tråden!

Att det dracks en del under världskrigen vet vi, det är dokumenterat. Men hur såg det ut på t ex karolinernas tid?
Citera
2011-03-18, 14:43
Medlem
goseigens avatar
Jag vill fortsätta med de stora krigen och säga att vodka var den näst mest prioriterade varan i Stalingrad för ryssarna. Allt enligt legenden förstås.

Karolinerna kan inte ha druckit lite. Berättelsen från Narva tyder väl på att de var vana vid alkohol och att de inte tvekade att hälla i sig det de fann. Just vid Narva tror jag emellertid att de var nyktra när de stormade. Det sägs ju att de hade marscherat långt och inte heller ätit ordentligt på 2-3 dagar.

Men annars är jag säker på att öl var något som de skulle ha varje dag. Riktigt hur packade de var kan väl ingen gissa men kanske fick de i sig 3-4 folkisar om dagen. Vem vet
Citera
2011-03-18, 23:44
Medlem
U-166s avatar
Det engelska rödrockarna var vid ett tillfälle under 1800talet jagade av vad jag tror var franska trupper, då det stötte på ett gods med massor av vin. Istället för att forsätta tillbakadragandet söp rödrockarna sig redlösa för att sedan gå en säker död till mötes vid tillfångatagandet.

När det tyska slagskeppet Bismarck skulle stifta bekantskap med botten på Atlanten dröjde det ett tag innan mastodonten de facto sjönk, detta genererade att en del officerare och matroser även här söp sig så redlösa att de inte kunde stå på benen, ännu mindre simma.
Citera
2011-03-18, 23:57
Moderator
Jeckes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av goseigen
Jag vill fortsätta med de stora krigen och säga att vodka var den näst mest prioriterade varan i Stalingrad för ryssarna. Allt enligt legenden förstås.

Karolinerna kan inte ha druckit lite. Berättelsen från Narva tyder väl på att de var vana vid alkohol och att de inte tvekade att hälla i sig det de fann. Just vid Narva tror jag emellertid att de var nyktra när de stormade. Det sägs ju att de hade marscherat långt och inte heller ätit ordentligt på 2-3 dagar.

Men annars är jag säker på att öl var något som de skulle ha varje dag. Riktigt hur packade de var kan väl ingen gissa men kanske fick de i sig 3-4 folkisar om dagen. Vem vet
Karolinerna drack mycket öl, då det ingick i deras dagliga ranson, mycket eftersom vatten fort blev dåligt medan öl höll sig mycket längre (sedan får man i sig lite viktiga vitaminer från öl, även om man inte visste vad vitaminer var). Jag tror den dagliga ransonen var 2 liter per man.
Ölen var dock med dagens mått rätt svag och skulle knappt ens klassas som folköl.

Fylla var dessutom ett allvarligt brott i den karolinska armén, som bestraffades med döden, så att de söp sig fulla efter Narva är inte så troligt.
Inte minst med tanke på att de vid slagets slut hade fler krigsfångar än egna soldater, så det var inte direkt riskfritt att släppa alla hämningar och låta disciplinen försvinna.

Citat:
Ursprungligen postat av U-166
Det engelska rödrockarna var vid ett tillfälle under 1800talet jagade av vad jag tror var franska trupper, då det stötte på ett gods med massor av vin. Istället för att forsätta tillbakadragandet söp rödrockarna sig redlösa för att sedan gå en säker död till mötes vid tillfångatagandet.

När det tyska slagskeppet Bismarck skulle stifta bekantskap med botten på Atlanten dröjde det ett tag innan mastodonten de facto sjönk, detta genererade att en del officerare och matroser även här söp sig så redlösa att de inte kunde stå på benen, ännu mindre simma.
Imponerande av de tyska sjömännen. Inte minst med tanke på att mer eller mindre hela fartygets överstruktur var bortsprängd.
Sen tror jag de flesta tyskarna dog eftersom britterna inte plockade upp dem ur vattnet, beroende på rädsla för ubåtar.....
Citera
  • 2
  • 3

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in