2007-11-14, 00:35
Medlem
Jag blir aldrig, just pga anledningar som har blivit sagt tidigare i tråden. Jag vet vad jag har att erbjuda, och vad det är värt. Vill hon kasta bort det, varsågod, lycka till med att hitta någon annan liksom.
Citera
2007-11-14, 03:01
Medlem
CDPs avatar
Jag har varit svartsjuk av mig när jag var yngre men jag kan inte se mig själv någonsin bli det igen. Det är ju fullständigt onödigt och självdestruktivt.
Citera
2007-11-14, 09:52
Medlem
ADjusts avatar
Jag är en ganska svartsjuk person har jag insett. Kan handla om småsaker som min flicka gjorde för år sedan. Även om andra töntiga saker...

Men min flickvän blir aldrig svartsjuk! Hon litar på mig vad jag än gör, börjar nästan bli lite jobbigt..
Jag har jättesvårt att förklara dom gånger när JAG blir svartsjuk på saker, för hon verkar inte förstå hur det känns..
Hon har heller nästan aldrig sagt något som jag förknippar med svartsjuka. Hon känner sig antagligen så trygg i mig att hon inte behöver vara svartsjuk..

Tänker jag efter så litar jag ju på henne till 100%! men ändå så undrar man ju saker! Men hos henne exiserar nästan inte svartsjukan verkar det som...
Citera
2007-11-14, 10:42
Medlem
Snövits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sEBbe85
tror det är ett tecken på störning att helt vara fri från svartsjuka i alla situationer

hade jag en tjej som blivit "kompis" med nån i sin skola, och typ skrev uppsats med honom, och sen började åka till honom och hänga.. jag hade blivit svartsjuk som fan!

Hade jag gjort liknande, och hon ej blivit det skulle jag tycka det var skumt.
Typ som om hon inte brydde sig, och därmed själv kunde göra vad nymfomanigt snusk som helst!

Ja och det här inlägget tydliggör också att svartsjuka ofta är ett tonårsproblem. Förmodligen beror det på att man i den åldern inte ännu är trygg vare sig i sig själv eller i förhållanden.
Citera
2007-11-14, 11:03
Medlem
slabadans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mrMunson
Jag var aldrig svartsjuk i mitt förra förhållande. Dels så litade jag helt på min partner vilket hör ihop med att hon aldrig gav mig någon anledning till att känna oro. Hon blev till och med sur för att jag aldrig blev "svartsjuk" t.ex när hon skulle ut och festa med kompisar.
Vet inte varför, men är en väldigt rationell person så det kan ha att göra med det. Det är väldigt onödigt att gå omkring och oroa sig för saker hela tiden. Händer det så händer det, då får man handla utifrån de förutsättningarna, men att gå omkring och dra ner hela sin tillvaro med massa hjärnspöken är bara degenererande.
Min inställning och situation precis. Är nog också en rationell, pragmatisk och kanske något cynisk person som anser att ingenting förändras till det positiva av svartsjuka, snarare tvärtom. Sen inser jag naturligtvis att känslor inte alltid är logiska och låter sig styras. Men kanske bottnar min brist på svartsjuka i ett visst synsätt på livet.
Citera
2007-11-14, 13:49
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Snövit
Ja och det här inlägget tydliggör också att svartsjuka ofta är ett tonårsproblem. Förmodligen beror det på att man i den åldern inte ännu är trygg vare sig i sig själv eller i förhållanden.

nej, jag är inte tonåring, snarare närmare 30, och jag är ihop med en tjej jag är otroligt kär i och trygg med. jag är inte svartsjuk på henne, eftersom hon är en person som inte ger mig anledning till det

det handlar om vem man är, och om man är ihop med den person som passar ens egen personlighet

du själv är väl, som jag förstått, en ganska gränslös och sexuellt utlevande person med mycket i bagaget. många är sådana, flirtiga, sexuellt öppna i alla situationer, tycker att det är helt ok att trots att du har en kile, ändå ha en killkompis som dom ligger och kramas med och fattar inte hur nån kan vara svartsjuk..

om din partner accepterar detta så passar ni för varandra. blir han svartsjuk passar han inte.

jag skulle inte kunna vara ihop med dig, eftersom du är en sådan människa som inte synkar med mig. det gör dock inte min svartsjuka onormal och din gränslöshet normal
Citera
2007-11-14, 13:52
Bannlyst
Fast jag håller med Snövit ändå på ett vis. Att det är en ungdomsgrej - för ungdomar har ofta partner de i grunden inte passar med.

Typ, en lite hämmad 19-årig kille som gillar mysiga hemmakvällar och styrketräning blir ihop med en partpingla som gillar fart och fläkt och spänning. Dom håller ihop ändå, för dom tror att dom är kära, och är kära i den illusionen.

Klart som fan att killen med tiden blir mer och mer missnöjd och avundsjuk, och tjejern mer och mer irriterad. Hon går ut och är ute hela nätterna och har tusen kompisar, får sms från okända "killkompisar"... Han är Tryggve.

Att stanna i en sån omöjlig situation kanske man gör när man är ung.
Citera
2007-11-14, 14:05
Medlem
Snövits avatar
Citat:
nej, jag är inte tonåring, snarare närmare 30, och jag är ihop med en tjej jag är otroligt kär i och trygg med. jag är inte svartsjuk på henne, eftersom hon är en person som inte ger mig anledning till det

Sorry, jag utgick från att du gick i gymnasiet på grund av hur du skrev angående att "tjej som blivit "kompis" med nån i sin skola, och typ skrev uppsats med honom, och sen började åka till honom och hänga..".

Citat:
det handlar om vem man är, och om man är ihop med den person som passar ens egen personlighet

Ja passar man inte ihop så bör man nog inte vara ihop det är väl rätt självklart.

Citat:
du själv är väl, som jag förstått, en ganska gränslös och sexuellt utlevande person med mycket i bagaget. många är sådana, flirtiga, sexuellt öppna i alla situationer, tycker att det är helt ok att trots att du har en kile, ändå ha en killkompis som dom ligger och kramas med och fattar inte hur nån kan vara svartsjuk..

om din partner accepterar detta så passar ni för varandra. blir han svartsjuk passar han inte.

Jag har svårt att hänga med i det du skriver men jag ska försöka svara.

Ja jag tycker om sex och är väl öppen för det mesta och min kille får nog så ofta och så mycket han vill ha. Jag har också givetvis haft sex innan vi träffades och det tycker han inte är något konstigt med det, även han har ett förflutet.

Över till det där med killkompisar. Ja jag har killkompisar och nej min kille är inte svartsjuk på dem. Jag ligger däremot inte och kramas med mina killkompisar det gör jag bara med min kille, det vet han om och således är han inte svartsjuk. Att ligga och kramas med någon annan än en partner är för mig oacepptabelt och något man inte gör om man har ett seriöst förhållande.

Det finns givetvis tillfällen då man ska krama sina vänner av båda könen men nu menar jag ligga och kramas på ett sätt som för mig bara sker i förhållanden.

Citat:
jag skulle inte kunna vara ihop med dig, eftersom du är en sådan människa som inte synkar med mig. det gör dock inte min svartsjuka onormal och din gränslöshet normal

Tack för upplysningen den är ömsesidig ska du se. Försök använd stor bokstav i början på meningar så blir din text lättare att läsa.
Citera
2007-11-14, 14:07
Medlem
jandis avatar
det beror på vad man tycker är svartsjuka.
svartsjuka är inte kärlek, punkt. t.ex: blir du svartsjuk om din pojkvän får sms och inte berättar från vem, så har du ju problem med svartsjuka. men man kan inte säga att det är för att du behöver mer bekräftelse än honom, älskar honom mer än vad han älskar dig eller liknande. blir han inte svartsjuk när du får sms och inte säger från vem så är det väl för att han helt enkelt vet att du inte kommer lämna honom oavsett hur många sms du får från någon annan. hajar du min poäng?
Citera
2007-11-14, 14:22
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av jandi
det beror på vad man tycker är svartsjuka.
svartsjuka är inte kärlek, punkt. t.ex: blir du svartsjuk om din pojkvän får sms och inte berättar från vem, så har du ju problem med svartsjuka. men man kan inte säga att det är för att du behöver mer bekräftelse än honom, älskar honom mer än vad han älskar dig eller liknande. blir han inte svartsjuk när du får sms och inte säger från vem så är det väl för att han helt enkelt vet att du inte kommer lämna honom oavsett hur många sms du får från någon annan. hajar du min poäng?

man har som ett outtalat "kontrakt" om man går in i ett förhållande som är lyckat, vissa grundläggande värderingar som måste uppfyllas, från varsitt håll.
typ saker som öppenhet, ärlighet osv. om inte dom grundläggande grejerna uppfylls är det lika bra att gå skilda håll

skulle min tjej få sms från nån som hon inte ville säga vem det var från, eller sitta på natten och chatta med nån okänd och om jag frågade sa att "det har inte du med att göra" skulle jag bli svartsjuk.
men det gör hon inte. och jag gör inte så mot henne heller, eftersom vårt i vårt "kontrakt" är man öppna och berättar saker för varandra och har inga "hemliga världar" liksom.

i andra förhållanden kanske det är normalt att vara på ett helt annat vis. där kanske man skulle vara "galet svartsjuk" om man blev sårad av att ens tjej festade hela natten utan att ringa, eftersom man själv gjorde likadant. I issa förhållanden kan man tom knulla på sidan om - och det är ok! Kul för dom isåfall!

så frågan om svartsjuka är lite en pseudofråga, eftersom den bara kan bedömas utifrån sammanhanget
Citera
2007-11-14, 14:35
Medlem
lillakanins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Signe83
Jag har funderat över detta i omgångar. Brukar kanske flyta till ytan när man själv känner ett sting av svartsjuka o den andra sitter totalt oberörd...

Varför känner vissa inte sig svartsjuka? Min nuvarande pv säger sig aldrig ha kännt av svartsjuka inom förhållanden. För hans egen del då, bara tvärtom och då har den varit sjuklig (verkar vara lätt hänt att det går överstyr när den väl är där?). Han säger att han inte är svartsjuk av sig helt enkelt. Men precis som svartsjuka kan bottna i egna bekymmer så känns det som att en person som inte kan känna svartsjuka har bekymmer den med. Kanske med att tycka om ngn så pass mkt att bli rädd för att förlora den personen? Eller kanske är dumdristigt naiv att ta känslorna för givet?

För lets face it. Även om den dåliga svartsjukan, där personen försöker kontrollera partnern osv existerar, så har ju svartsjuka i sig positiva aspekter oxå. Dom flesta som blir svartsjuka o som håller det på ett normalt plan så att säga, de har ju de känslorna för att de ju vill ha en viss bekräftelse av partnern att känslorna dom har för varann är djupa osv, och att relationen är värd att kämpa för. Behöver vissa ingen sån bekräftelse alls? Det känns helkonstigt för mig...
han är väl bara säker på dig, att du är en trogen tjej/kille
Citera
2007-11-14, 14:40
Medlem
Mr Mojo Risin's avatar
Svartsjuka är det värsta som kan drabba ett förhållande. Det är en lose-lose situation. Förklaring:

Är svartsjuka grundad (dvs partnern faktiskt ägnar sig åt någon annan), så är det ju kört.

Är svartsjukan ogrundad (dvs man tror att något händer som inte gör det), tär ju svartsjukan i sig på förhållandet.

Känner jag att jag blir svartsjuk så drar jag, eftersom jag vet att det kommer att sluta i elände hur det än står till.

(Sen finns det ju grader av svartsjuka, men jag pratar om fallet när något får för sig att den andra är typ otrogen/liknande. Inte när partnern kramar en kompis lite längre än vanligt.)
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in