• 1
  • 2
2007-11-13, 16:48
Medlem
S-hund temporärs avatar
Ifall någon som inte känner för att köra en Linuxdistribution som bär ett negernamn och som inte skapar ett root-konto* har missat nyheten, så finns Fedora 8 ute sedan ett par dagar.

F8 release notes

Ett par tips:

- Om du vill använda Suns Java istället för IcedTea eller GCJ (de fria men inte 100% kompatibla Javaklonerna som kommer med Fedora), så finns det för tillfället en bugg i Suns Java som gör att det inte funkar. Fixas på detta sätt (exempel; använd sökvägen till just din Sun Java installation/version):
Kod:
# cd /usr/lib/jvm/java-1.6.0-sun-1.6.0.3/jre/lib/i386/xawt/
# sed -i 's/XINERAMA/FAKEEXTN/g' libmawt.so

- I F8 har man gått över från Beryl till Compiz-Fusion för de snajdiga skrivbordseffekterna. Tyvärr är bl.a. "konfigurabiliteten" i den med F8 levererade versionen av Compiz-Fusion något begränsad. Detta kan åtgärdas genom att byta ut F8-paketen mot dem som länkas och beskrivs i den här tråden på FedoraForum.org.

* Ubuntufanatiker uppmanas till lugn och besinning. Jag avser inte att starta ett distrokrig. Min skojfriskhet ovan kommer av den i detta forum synbarligen rådande enigheten kring att Linux=Ubuntu.
Citera
2007-11-13, 17:36
Medlem
razorXs avatar
Tänkte faktiskt pröva F8 men jag är inte riktigt säker ännu..
Gör mig gärna intreserad så ska vi se om det blir något byte
Citera
2007-11-13, 19:18
Medlem
mqas avatar
Övertyga mig, varför är Fedora så bra? Jag har själv aldrig provat det, är för tillfället nöjd med min neger-dist. Däremot är det inte ofta man hör något om Fedora.
Citera
2007-11-13, 21:21
Medlem
S-hund temporärs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mqa
Övertyga mig, varför är Fedora så bra? Jag har själv aldrig provat det, är för tillfället nöjd med min neger-dist. Däremot är det inte ofta man hör något om Fedora.

Njae, övertalning får fanatikerna pyssla med. Jag ville bara säga att 8:an är ute nu.

Men även om jag lika gärna skulle kunna använda någon annan distro (och gör det på min gamm-laptop; Xubuntu) så kan jag ju skriva några skäl till varför jag själv använder Fedora:
- Ohejdad vana från Red Hat-tiden.
- The latest and greatest. Ny stabil version två ggr om året, plus tillgång till Rawhide och Testing (experimentella paket) om man känner för det.
- Ofantlig och enkel tillgång till färdigpaketerade program i yum-repositorier. Utanför dessa repositorier så funkar RPM-paket i det närmaste som en de facto-form för distribution av färdigkompilerade program.
- Yum. Igen.
- Jag gillar GNOME. Red Hat gillar GNOME. GNOME gillar Red Hat. Red Hat gillar Fedora.

Fast som sagt, för min del handlar det väl mest om att jag för tillfället inte har hittat så mycket att ogilla i Fedora, än att jag skulle vara särskilt betuttad i en viss distro.

Det finns förresten live-CD:s/DVD:s för Fedora (se länk i TS-inlägget), om någon bara vill prova på.
Citera
2007-11-13, 22:48
Medlem
sommarlovs avatar
Jag har sedan Fedora 8 släpptes den 8 november exprimenterat med den.

Jag är absolut ingen Linux-expert, vill bara lära mig mera.

Fedora 8 är lagom snyggt och väldigt bra upplagt tycker jag.

Tyvärr får jag inte igång någon vidare grafik på min laptop (ATI), trots att det gick plättlätt med open-Suse som jag provade innan, och övergav eftersom uppdateringarna med Yast tog en evigheeeeet.

Det är verkligen förnämligt med en funktion som yam install aplikation, ungefär som apt-get under Ubuntu, med som håller reda på dependencyn väldigt bra.

För övrigt är Fedora en typ av hatt, tänk Al Capone så vet ni...
Citera
2007-11-14, 08:53
Medlem
extremesantas avatar
Installerade F8 häromdagen, tyvärr åkte det ut lika fort igen. Precis vid login screen så hängde laptopen sig Varje gång oxå. Så det fick bli tillbaka till Ubuntu. Nån som kan ha någon förklaring till varför det blir så?
Citera
2007-11-14, 10:35
Medlem
lill-mes avatar
Ska nog dra in fedora 8 på min laptop, eftersom nyaste gutsy gibson. Ubuntu inte kan hantera mina nätverksprotokoll. Även efter inställningar och allt, fedora verkar stabilt och bra i min mening!
Citera
2007-11-15, 01:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mqa
är för tillfället nöjd med min neger-dist

Hahahahaha
Citera
2007-11-15, 13:02
Medlem
mr.arnes avatar
Största fördelen med Fedora är att de alltid har den senaste tekniken inbakad.
Tyvärr är den väldigt Gnome-fokuserad.
Citera
2007-11-15, 16:39
Medlem
mqas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av wander
Hahahahaha

Citera
2007-11-15, 17:10
Medlem
Frinks avatar
Sist jag testade fedora måste varit med 2an eller möjligtvis 3an.
Det jag lärde mig var att sky alla distar som hade något med RPM att göra som pesten.

Alltid lika kul när man skulle installera något, det krävde självklart en lib, så när man försökte installera den liben så krävde den i sin tur en annan lib som i sin tur krävde en lib man inte hittade alternativt krävde en annan lib som man inte kunde installera för att den första inte gick att installera. En rolig gröt.

Iofs var jag betydligt mer okunnig på den tiden, vilket säkerligen förvärrade det hela.

Anledningen till att jag kör negerdisten är för att den är baserad på debian.
Citera
2007-11-15, 17:44
Medlem
Anteuss avatar
Jag gillar inte den nya neger-disten. Hänger sig totalt ofta och funkar inte normalt med ett Ralink 2500 trådlöst kort utan ndiswrapper, vilket funka i den förra.

Första gången ja testa Fedora var för ett tag sen (7:an) och då gick nätet trööögt efter det testa man ju neger-disten och den funka med det trådlösa och internet direkt.

Ska helt klart testa Fedora.

@Frink
Varför inte bara ha debian etch då?
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in