2007-11-15, 09:03
Medlem
dePauls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av korvgobben
Man tackar allra ödmjukast....!!! Detta skall absolut provas, snarast....!!!
Ingen orsak. Avlägg gärna rapport!

~Paul~
Citera
2007-11-15, 11:40
Medlem
SwedishPlayboys avatar
Bratkartoffel

Citat:
Ursprungligen postat av barkeeper
...da skulle jag vilja ha reda pa hur man gor en bra surkal, garna som dom gor den i norra tyskland. Det ar sakert hur enkelt som helst, men jag vet inte hur.

Dessutom har tyskarna ett bra satt att steka potatis, med lite salt flask i sma tarningar i. Det har jag ocksa provat, men det ar nagot som fattas, jag kanske anvander fel flask, jag vet inte. Det ar inte bacon dom anvander.

Och sa Apfel Strudel saklart....

Dom använder "speck" dvs rimmat sidfläsk i små tärningar, glöm inte att det skall vara lök i...
Citera
2007-11-15, 13:55
Medlem
gittos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av quaerty
Det där är verkligen en av mina favoritgrejer i Prag. En sur, härlig korv som när den är som bäst är helt jävla fantastisk. Har provat den på mängder med ställen runt om i stan, men en bit uppför backen mot Pragborgen fick jag min bästa hittills.

Det finns en skitgod utopenci på Cerneho vola som ligger typ högst på den där förbaskade backen. De har förövrig mkt bra öl och nästan bara tjecker. De HATAR en verkligen för att är utsocknes, men det orkar man leva med.
Citera
2007-11-15, 14:37
Medlem
dePauls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gitto
Det finns en skitgod utopenci på Cerneho vola som ligger typ högst på den där förbaskade backen. De har förövrig mkt bra öl och nästan bara tjecker. De HATAR en verkligen för att är utsocknes, men det orkar man leva med.
Utopenci går med fördel att inhandla i varje kvartersbutik. På burk vill säga. Dock är de nästan alltid goda oavsett märke. En kanonrätt när man är bakis. Mycket rå lök och mörkt bröd till avslutar den kulinariska erfarenheten .

~Paul~
Citera
2007-11-15, 14:41
Medlem
dePauls avatar
Visst ja. Glömde att kommentera Apfelstrudeln.

Så här gör jag i grova drag:

Köp smördeg och kavla ut den så att den mäter ca 18 X 35 cm och är ungefär 2 mm tjock.

Lägg på ett lager med äppelfyllning som består av skivade, skalade (syrliga) äpplen som man kört i lite smör i pannan, romrussin, kanel och socker.

Rulla in fyllningen likt kanelbulledeg och pensla med ägg. Kör in den i ugnen med skarven neråt på 200 g tills toppen är gyllenbrun. Ta ut och pudra med florsocker.

Servera med hemmagjord vaniljsås eller grädde.

~Paul~
Citera
2007-11-15, 14:42
Medlem
tetZIXs avatar
Vet att vegetariska rätter säkerligen inte är alltför vanliga i dessa "rustika" kök, men om du har någon vore det trevligt att se.
Citera
2007-11-15, 14:44
Medlem
dePauls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tetZIX
Vet att vegetariska rätter säkerligen inte är alltför vanliga i dessa "rustika" kök, men om du har någon vore det trevligt att se.
Hm, där fick du mig .

Är tyvärr ingen expert på vegetariska rätter. Likaså är dessa inte helt populära i det centraleuropeiska köket.

Jag får fundera lite på det här. Återkommer!

~Paul~
Citera
2007-11-15, 14:45
Medlem
skinner5000s avatar
Får man fråga om du testade lite "ovanligare" korvar som du kan tipsa om till nästa gång man reser ner till Tyskland eller om man ska till Ungern någon gång? Jag är nämligen väldigt förtjust i charkprodukterna i centraleuropa som alltid håller väldigt hög klass.

Samma gäller såklart goda öl eller viner.
Citera
2007-11-15, 14:54
Medlem
dePauls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av skinner5000
Får man fråga om du testade lite "ovanligare" korvar som du kan tipsa om till nästa gång man reser ner till Tyskland eller om man ska till Ungern någon gång? Jag är nämligen väldigt förtjust i charkprodukterna i centraleuropa som alltid håller väldigt hög klass.

Samma gäller såklart goda öl eller viner.
Jag har testat en väldig massa sådana. Förutom de mest självklara varianterna som Gyulai och Kabanossi så har jag testat lokala varianter på dessa. De är oftast ännu godare .

I Tyskland har jag smakat ytterst goda köttkorvar med en mycket speciell kryddning. Påminner om vår julkorv, fast avsevärt godare. Tyvärr antecknade jag inte namnet .

Problemet är oftast att det är just lokala varianter på kända märken som är godast. Därför skriver man inte ner något speciellt märke. Den korven som jag minns väl är en "Bierwurst" typ den här: http://www.butterbrot.de/butterbrot/butterbrotgalerie3.html

Polackerna har ju sin Krakowkorv som är god och tjeckerna har Vysocina. Båda dessa sorter är kanon som pålägg.

~Paul~
Citera
2007-11-15, 18:31
Medlem
gittos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dePaul
Utopenci går med fördel att inhandla i varje kvartersbutik. På burk vill säga. Dock är de nästan alltid goda oavsett märke. En kanonrätt när man är bakis. Mycket rå lök och mörkt bröd till avslutar den kulinariska erfarenheten .

~Paul~

Hehehe, jag har en burk utopenci i kylen... Delar av innehållet snaskar jag på i detta nu!
Citera
2007-11-15, 20:44
Medlem
dePauls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gitto
Hehehe, jag har en burk utopenci i kylen... Delar av innehållet snaskar jag på i detta nu!
Jag skulle ge min högra arm för enbart löken som finns med i burken .

~Paul~
Citera
2007-11-16, 05:29
Medlem
-Gustavssons avatar
Fan vad roligt med en liten tripp!

Själv kom jag just hem från Restaurant Aquavit of New York (www.aquavit.org) samt Riingo (www.riingo.com).
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in