2007-11-13, 14:20
Medlem
langaocbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bowemore
Kan vara så att vissa kriminella grupperingar flyttar fram sina possitioner.

[/url]

Hur resonerar du här egentligen? På vilket vis flyttar man fram sina positioner gentemot andra kriminella gäng genom att sabba lite polishelikoptrar?
Tror du att konkurerande gäng tänker "Fan de vågar skjuta sönder polishelikoptrar! Det är bäst att vi lämnar över våra krogar och slutar langa på deras territorier!"?
Ett par alternativa teorier.
1. Någon galen kriminell med snuthat vill jävlas med bängen.
2. Overkill inför ett planerat värdetransport/bankrån.
Citera
2007-11-13, 14:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av langaocb
Hur resonerar du här egentligen? På vilket vis flyttar man fram sina positioner gentemot andra kriminella gäng genom att sabba lite polishelikoptrar?
Tror du att konkurerande gäng tänker "Fan de vågar skjuta sönder polishelikoptrar! Det är bäst att vi lämnar över våra krogar och slutar langa på deras territorier!"?

Rånar-teorin tror jag inte ett ögonblick på, däremot kan det vara så att någon "galning" varit i farten

Tror däremot ännu mer på att det är någon/några som vill visa omvärlden vad dom går för genom att göra en sån här sak! Og är ju slut som artister nu, frågan är vilka som tar över? BMC, Asir kanske rentav nån ny grupp?
Citera
2007-11-13, 14:25
Medlem
HonkenLarssons avatar
Citat:

Polisens flygresurser är ofta avgörande för polisen när dom skall spana efter flyktbilar från rån. Kan tänka mig att dom är mkt. praktiska även för att få en överblicksbild vi gängoroligheter också.

Dessa gäng brukar vara inblandade i både gängbråk och värderån så därför är det väl en mkt. god idé att skjuta på en helikopter som står parkerad ihopp om att få bli lämnad i fred, iallfall i från ovan.

Sen så är det ju frågan om det är organiserat. Kan vara en massa händelser som slumpar sig. Någon lokal förmåga ute på Hissingen kanske har surnat för att blivit stoppad i en fartkontroll och tänkt att skjuta på en helikopter är en lagom hämnd.
Citera
2007-11-13, 14:26
Medlem
Citat:

Tror mer på nr 2 eller nån form av " fritagning" från häkte/fängelse
Citera
2007-11-13, 15:14
Medlem
David416s avatar
Känns lite som om eran teori med en förbannad galning stämmer bra in på att någon skjutit sönder rutorna på Partille Polisstation...

http://www.metro.se/se/article/2007/11/12/06/5241-62/index.xml

Vad skulle kunna tänkas bli nästa drag?
Citera
2007-11-13, 15:23
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av ChristianX
Att kunna ta sig in till polisens tre av sju helikoptrar och skjuta sönder samtliga med automatvapen bevisar ju bara att vi lever i ett Kalle Anka-land. Hur f*n kan det gå till utan att någon märker något?
Dom har alltså skjutit sönder dom helt? Jag trodde dom bara spräckt rutorna eller dylikt. Inte läst något om det dock. Låter ganska allvarligt nu,. :b
Citera
2007-11-13, 15:26
Medlem
David416s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jewhaen
Dom har alltså skjutit sönder dom helt? Jag trodde dom bara spräckt rutorna eller dylikt. Inte läst något om det dock. Låter ganska allvarligt nu,. :b

Ja ser ut så på bilden i Metro, även rutorna på gymet bredvid va sönder..

Joo men stationen var tom men ändå rätt brutalt...
Citera
2007-11-13, 15:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av jewhaen

Om man tittar på bilderna ser man att det är många " markeringar " iaf på marken

http://www.gp.se/gp/jsp/Crosslink.jsp?d=113&a=382175

http://www.gt.se/nyheter/1.923881/polishelikoptrar-blev-beskjutna

Det var väl helikopterarna du menade
Citera
2007-11-13, 15:32
Medlem
callcias avatar
Kanske gärningsmännen behövde försätta helikoptrarna ur spel, så att de säkrare kan genomföra ett rån?
Citera
2007-11-13, 15:36
Medlem
Lite OT kanske.. men vet nån om det finns nån scanner att lyssna på i Göteborgsområdet?

Mvh
OP
Citera
2007-11-13, 15:49
Medlem
Svampfests avatar
Citat:
Enligt GT:s nätupplaga var det uppemot tio män som sköt med automatgevär både på hus och på en bil.

Alltså, tio skäggisar som brassar loss med automatvapen i mellanöstern ok. Men att det försiggår i Sverige är ju helt bisarrt!

För bövelen en fullt beväpnad skyttegrupp som brassar loss mitt inne i stan!

Roligt att patrullera Göteborg med sin lilla pistol när uppenbarligen ett stort antal automatvapen är i omlopp och förövarna inte verkar rädda för att använda dem.
Citera
2007-11-13, 15:52
Medlem
David416s avatar
Aa hehe va nog det han menade jag som läste lite för snabbt!
Sry!

Här e bild+film på dom söndriga rutorna jag jag pratade om på Partille Polisstation!
http://www.gp.se/gp/jsp/Crosslink.jsp?d=113&a=381776

Citat:
Ursprungligen postat av Bowemore
Om man tittar på bilderna ser man att det är många " markeringar " iaf på marken

http://www.gp.se/gp/jsp/Crosslink.jsp?d=113&a=382175

http://www.gt.se/nyheter/1.923881/polishelikoptrar-blev-beskjutna

Det var väl helikopterarna du menade
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in