Alltså. Att människan flyr från verkligheten är knappast konstigt. Samhällets omvandling till en enda social fabrik har reducerat alla relationer till ett skådespel. Det finns inte längre någonting verkligt som inte underordnas varufromen. Den totala alienationen gör att vi tvingas att fly från verkligheten för att klara av att reproducera oss själv som arbetskraft. Det här kanske låter negativt, men det är det inte nödvändigtvis. Bara för att kapitalet underordnar sig hela samhället så betyder inte det att det inte längre finns någon kamp emot det. Överallt finns det en subversiv verksamhet för människan, för vår frihet
Vet först om främst inte om detta är rätt ställe att posta i, om inte, får mod gärna flytta på den sen.
Nu till min fråga, jag sitter här och funderar om varför vi människor så gärna flyr från verkligheten? Att vi spelar datorspel, kollar film, läser böcker osv.
Varför gör vi så?
Vadå flyr verkligheten? Datorspel, film och böcker tillhör verkligheten i allra högsta grad.
Jag lyssnar på musik kanske i snitt ca. tre timmar om dagen, om jag hade haft en serie hade jag kollat på den kanske två avsnitt per dag. Hade hellre haft någon intressant syssla att ägna mig åt, känns som jag tappar greppet lite om min omgivning/verkligheten. Inte särskilt bra för hjärnan heller kan jag tänka mig.
Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!