Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
2007-11-12, 18:00
Medlem
Syrran har en vista dator som köptes med Norton OEM vilket gällde i 180 dar eller nåt, hon bad mig därefter att avinstallera Norton och installera ett gratis alternativ.

Har slängt in avast antivirus men behöver en brandvägg som funkar till vista, detta eftersom Vistas egen brandvägg numera är helt fuckad efter att Norton avinstallerats (inte direkt oväntat). Brandväggen är numera alltid avaktiverad vid botup och måste aktiveras manuellt varje gång.

Så jag undrar om någon här känner till någon gratis brandvägg till vista? Ännu bättre om någon vista expert har en lösning på den trilskande brandväggen, Norton support har jag redan provat och kammat noll hos (inte heller det direkt oväntat).
Citera
2007-11-12, 19:18
Medlem
ÅnkelGunnars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gincan
Syrran har en vista dator som köptes med Norton OEM vilket gällde i 180 dar eller nåt, hon bad mig därefter att avinstallera Norton och installera ett gratis alternativ.

Har slängt in avast antivirus men behöver en brandvägg som funkar till vista, detta eftersom Vistas egen brandvägg numera är helt fuckad efter att Norton avinstallerats (inte direkt oväntat). Brandväggen är numera alltid avaktiverad vid botup och måste aktiveras manuellt varje gång.

Så jag undrar om någon här känner till någon gratis brandvägg till vista? Ännu bättre om någon vista expert har en lösning på den trilskande brandväggen, Norton support har jag redan provat och kammat noll hos (inte heller det direkt oväntat).

Är det själva tjänsten/servicen för brandväggen som är av? I så fall kan du testa sätta den till Auto. Du har nog bäst kontroll över det om du går via start -> kör -> services.msc . Leta sen upp 'Windows Firewall' och kontrollera att den står på Automatic. Kolla även gärna om du har Windows Defender där. Den ger ett ganska bra skydd mot spyware och annan skit.
Citera
2007-11-13, 21:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ÅnkelGunnar
Är det själva tjänsten/servicen för brandväggen som är av? I så fall kan du testa sätta den till Auto. Du har nog bäst kontroll över det om du går via start -> kör -> services.msc . Leta sen upp 'Windows Firewall' och kontrollera att den står på Automatic. Kolla även gärna om du har Windows Defender där. Den ger ett ganska bra skydd mot spyware och annan skit.

Tack för tipset men det är inte där problemet ligger, brandväggen står inställd på automatisk uppstart, den är även aktiverad. Problemet är att varje gång windows startas upp är brandväggen avstängd trots att den är inställd på automatisk start.

Problemet upstod antagligen när Norton avinstallerades, har varit med om liknande på windows XP. Antagligen har systemet inte återställts korrekt av Norton under avinstallationen och nu sitter jag här utan brandvägg .

Någon som känner till ifall det finns någon pålitlig gratis brandvägg till vista? Tänker installera comodo när den släpps men det kan ju dröja ett tag så tills dess behöver jag ett alternativ.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in