2026-02-11, 09:43
Medlem
nerdnerds avatar
Sånt man är bra på brukar vara kul, och för att bli bra måste man träna, träna, träna, träna.

Talang hjälper, men mest i bärjan. Mondo är världens bästa stavhoppare framför allt tack vare all sin träning, men som liten parvel var han säkert bäst bland sina jämnåriga mest pga talang. Är man duktig, blir det roligt, och är det roligt så tränar man mer, och då man blir man ännu duktigare etc, i en positiv feedback-loop.

Om man inte är duktig, blir det istället lätt att hamna i en negativ feedback-loop:
Dålig --> tråkigt --> mindre eller ingen träning --> sämre --> etc.

Hur bryter man den? Stimulerande lärare/tränare och kurser/program är ett sätt, men man kommer inte ifrån att man faktiskt måste lägga ner några timmar och ta det på allvar. No pain, no gain! Pannben!
Citera
2026-02-13, 17:27
Medlem
von-der-Wettets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nerdnerd
Sånt man är bra på brukar vara kul, och för att bli bra måste man träna, träna, träna, träna.

Talang hjälper, men mest i bärjan. Mondo är världens bästa stavhoppare framför allt tack vare all sin träning, men som liten parvel var han säkert bäst bland sina jämnåriga mest pga talang. Är man duktig, blir det roligt, och är det roligt så tränar man mer, och då man blir man ännu duktigare etc, i en positiv feedback-loop.

Om man inte är duktig, blir det istället lätt att hamna i en negativ feedback-loop:
Dålig --> tråkigt --> mindre eller ingen träning --> sämre --> etc.

Hur bryter man den? Stimulerande lärare/tränare och kurser/program är ett sätt, men man kommer inte ifrån att man faktiskt måste lägga ner några timmar och ta det på allvar. No pain, no gain! Pannben!

Precis, som Halmos brukade skriva, det som räknas är sittfläsk!
Citera
2026-04-08, 09:52
Bannlyst
Det kan man lära sig. Jag tycker matematik är kul
Citera
2026-04-08, 13:41
Medlem
Idag är lätt att söka runt på nätet efter konstiga, oanvändbara men fascinerande delar av matematiken. Kanske har man ingen nytta av Collatz conjecture men det är kul att klura på den och inse att inte ens världens främsta matematiker lyckats lösa ett så till synes trivialt problem:
https://en.wikipedia.org/wiki/Collatz_conjecture

Vill man lära sig matematik är kul kan man inte alltid vara så målinriktad att man bara fokuserar sig på kursen man just läser.

Se om du kan komma på något "nytt" själv. Det visar sig säkert att någon gammal matematiker bevisade samma sak för 200 år sedan, men det förändrar inte att du kom på det på egen hand. Själv lekte jag ett tag med icke-heltalsderivator, vilket föreföll helt absurt och oanvändbart men kul att pyssla med. Det visade sig naturligtvis att det inte var något ingen annan tänkt på, men ändå.
Citera
2026-04-11, 16:34
Medlem
Som för de flesta var matematik helt enkelt bara något jag utsattes för i början av skolgången. Jag tyckte i början att det var kul och hade lättare för det än många andra jämnåriga, sedan avtog intresset i mitten av skolgången och höll i sig så fram tills nyligen då jag tog upp det igen. Nu tycker jag att det är jätteroligt, så det går absolut att tända lågan ganska plötsligt bara man finner rätt motiv – och att man är ärlig med vilken nivå man ligger på, så att man kan jobba upp färdigheten därefter.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in