2007-11-12, 21:59
Medlem
Tjohildas avatar
Jag är inte "typiskt kvinnlig" - hatar att diska, dammsuga mm. Men tre saker älskar jag: baka, koka sylt/saft och (inget man gör i köket visserligen) mangla lakan! Allt detta beror på dofterna. Nybakat bröd, puttrande jordgubbssylt och nymanglade lakan har en doft som jagar de mest ihärdiga demoner på flykten...
Citera
2007-11-12, 22:58
Medlem
w84funs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tjohilda
Jag är inte "typiskt kvinnlig" - hatar att diska, dammsuga mm. Men tre saker älskar jag: baka, koka sylt/saft och (inget man gör i köket visserligen) mangla lakan! Allt detta beror på dofterna. Nybakat bröd, puttrande jordgubbssylt och nymanglade lakan har en doft som jagar de mest ihärdiga demoner på flykten...

Kan bara instämma. Om lakanen hängt ute en försommardag innan man viker ihop dem är ingen nackdel heller....
Citera
2007-11-12, 23:41
Medlem
Tjohildas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av w84fun
Kan bara instämma. Om lakanen hängt ute en försommardag innan man viker ihop dem är ingen nackdel heller....

Jag håller med, det luktar underbart. Tyvärr är jag pollenallergisk så jag har fått lov att sluta med det
Citera
2007-11-14, 17:50
Medlem
Teodoras avatar
Nej, det är inte självklart att man sparar särskilt mycket pengar. Livsmedel är billiga idag och de färdigproducerade livsmedlen görs i så stor omfattning (med gigantiska partier) att priserna hålls nere.
Det är förvånansvärt dyrt att baka själv om du inte är villig att baka i större mängder. Tänk på att tid är pengar. Om du ska baka själv, gör det i en bakmaskin.
Citera
2007-11-14, 20:30
Medlem
Coffeemans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Teodora
Nej, det är inte självklart att man sparar särskilt mycket pengar. Livsmedel är billiga idag och de färdigproducerade livsmedlen görs i så stor omfattning (med gigantiska partier) att priserna hålls nere.
Det är förvånansvärt dyrt att baka själv om du inte är villig att baka i större mängder. Tänk på att tid är pengar. Om du ska baka själv, gör det i en bakmaskin.

Förvånansvärt dyrt?

Normallimpan jag bakar innehåller detta:

7 dl Mjöl
3 dl vatten
Lite salt
Lite olja
Lite jäst

Totalkostnad ca 5-6 kr högt räknat.

Ska vi vara riktigt seriösa och fakturera in elförbrukning så uppskattar jag denna till ca 1 kWh 'a 35 öre.

Arbetstid ca 5 minuter. Jag skulle dock inte använda mig av tid jag annars skulle kunna fakturera så jag uppksattar kostnaden för detta till 0.
Citera
2007-11-14, 20:43
Medlem
Flytande_argots avatar
Någon som har lite erfarenhet av att använda bakmaskin? Är det något man verkligen använder eller är det något som mest blir stående i ett hörn?
Citera
2007-11-14, 20:53
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Flytande_argot
Någon som har lite erfarenhet av att använda bakmaskin? Är det något man verkligen använder eller är det något som mest blir stående i ett hörn?
Sen jag köpte min har jag använt den minst flera gånger i veckan, vissa veckor alla dagar i veckan. Jag köpte en billig på elgiganten och tror utan att jag överdriver att jag tjänat in vad den kostade rent ekonomiskt, jag har haft den sen mitte av sommaren.. sen har jag haft färskt gott bröd hela tiden som bonus.. plus att jag fått ett intresse för att baka, förutom brödet i bakmaskinen har jag använt dough-läget för en hel massa pizzadeg samt tekakor och hamburgerbröd.. i veckan funderar jag på att prova göra egen marmelad också, tre apelsiner, en citron och lite syltsocker verkar vara det enda som behövs..
Citera
2007-11-14, 20:53
Medlem
hesons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Flytande_argot
De flesta tröttnar, därför kan man köpa en på loppis för 150:- Det är lite roligt att prova olika egna upppiffningsvarianter av standardreceptet, men det smakar fortfarande bakmaskinslimpa hur man än gör.
Citera
2007-11-14, 22:39
Medlem
Flytande_argots avatar
Hmm. Två helt olika syn på bakmaskiner och deras nytta!
Citera
2007-11-14, 22:48
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Tort
I tid och otid läser man om hur billigt det blir att baka eget matbröd, att det skall löna sig så ofantligt att göra detta. Men jag är skeptisk.
Läser i min över 500- sidiga Bonniers stora kokbok om matbröd...... jäsning i 60 minuter..... jäsning i 80 minuter, jäsning i 160 minuter..... jäsning i 180 minuter, jäsning i bannemej 2 dygn
Och detta enkomt för blott några skivor bröd! Är det "lönsamt", det? Vänta i nästan 1 vecka på att ett bröd skall jäsa innan man kan börja baka ut detsamma och därefter vänta på att det ska gräddas för att därpå vänta i 56 veckor på att kunna skiva upp dessa matbröd i ynka 3 skivor; dessutom skall det skållas och svettas och harvas och karvas och...

Tid är pengar, så jag undrar om det, i allt det omfattar att baka eget matbröd, egentligen lönar sig att göra detta?
"Grundrecept"= 2 personer. Och förresten så kan jag lika gärna äta spisbröd.

Som svar på din fråga; det lönar sig om du tycker att det är värt det, annars inte!
Citera
2007-11-14, 23:47
Medlem
korvgobbens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Teodora

Mendet är ju kanske inte alltid man är ute efter att spara pengar...! Tänk så mycket godare det är att baka själ, som någon sa tidigare så kan man ju ha i vad som hellst i brödet...exprimentera lite...!! till slut hittar man sitt "drömbröd" frukter av alla des slag, nötter, tomater, oliver, ja vad som hellst...!!!
Citera
2007-11-15, 12:17
Bannlyst
Jag har bakat eget bröd de senaste åren, och tycker definitivt det är värt besväret. Visst man blir lite tröttare i armarna än att köpa färdigskivad deg-Lingongrova, men belöningen kommer i form av betydligt bättre smak. Man behöver dessutom inte hålla på och köpa varannan-var tredje dag utan jag bakar alltid så det räcker i två-tre veckor. Dessutom gillar jag att vara kreativ i köket och köper man bröd har man ju ingen som helst möjlighet att själv påverka innehållet, vilket jag tycker är skojigt.

Citat:
Ursprungligen postat av Hin Håle.
Sedan går det inte att få tag på pumpernickel eller flerkorniga surdegsbröd värda namnet i Sverige, och då får man helt enkelt baka själv.

Emottager gärna ett recept på vettig pumpernickel, om du vill dela med dig!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in