Citat:
Ursprungligen postat av Konfucius
Vadan detta ? En bakabröd tråd utan recept ?
Solrosbröd
Ingredienser cirka 12 st:
# 5 dl fingervarmt vatten
# 1 dl mjölk
# 25 g jäst
# 2 tsk salt
# 1 msk honung
# 12 1/2 dl vetemjöl + mjöl till utbakning
# 1 dl solrosfrön + 2 msk till dekor
Mät upp vatten och mjölk. Smula ner jäst i en bunke. Lägg i salt och honung. Häll över lite av degspadet. Rör om med en trägaffel. Häll i resten av degspadet, rör ner mjöl och solrosfrön. Arbeta snabbt ihop den lösa degen. Strö cirka 2 matskedar vetemjöl över degen. Täck bunken med en handduk och jäs 1-1 1/2 timme. Sätt ugnen på 250 grader. Strö cirka 1/2 deciliter vetemjöl på bakbordet.
Tippa ut degen försiktigt efter jäsningen. Knåda inte! Jäsbubblorna ska vara kvar. Strö ytterligare 2 matskedar mjöl över degen. Platta sedan ut degen försiktigt med handflatan. Strö över lite solrosfrön som dekor. Skär degen i 6-7 smala remsor med en vass kniv eller degskrapa i metall. Dela varje remsa på längden i 2-3 bitar. Det gör inget om bitarna får olika form, bara de är ungefär lika stora. Flytta över bitarna på papprade plåtar. Grädda direkt mitt i ugnen i 22 minuter. Låt bröden svalna utan handduk, så blir brödskorpan frasig och fin."
Resultatet blir, om jag inte missminner mig, ett stabilt Ciabata-liknande matbröd som fungerar utmärkt till soppor och sallader. Inget klassiskt formbröd, men å andra sidan är väl det inte så roligt.
F.ö. får någon gärna posta bra recept på limpa, gärna med frön och udda sädesslag. Mina limpor brukar bli för torra och efter en dag, utan infrysning, blir de fossiltorra.