2007-11-11, 16:50
Bannlyst
Vadan detta ? En bakabröd tråd utan recept ?
Citera
2007-11-11, 17:50
Medlem
tetZIXs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Konfucius
Vadan detta ? En bakabröd tråd utan recept ?
Solrosbröd

Ingredienser cirka 12 st:
# 5 dl fingervarmt vatten
# 1 dl mjölk
# 25 g jäst
# 2 tsk salt
# 1 msk honung
# 12 1/2 dl vetemjöl + mjöl till utbakning
# 1 dl solrosfrön + 2 msk till dekor

Mät upp vatten och mjölk. Smula ner jäst i en bunke. Lägg i salt och honung. Häll över lite av degspadet. Rör om med en trägaffel. Häll i resten av degspadet, rör ner mjöl och solrosfrön. Arbeta snabbt ihop den lösa degen. Strö cirka 2 matskedar vetemjöl över degen. Täck bunken med en handduk och jäs 1-1 1/2 timme. Sätt ugnen på 250 grader. Strö cirka 1/2 deciliter vetemjöl på bakbordet.

Tippa ut degen försiktigt efter jäsningen. Knåda inte! Jäsbubblorna ska vara kvar. Strö ytterligare 2 matskedar mjöl över degen. Platta sedan ut degen försiktigt med handflatan. Strö över lite solrosfrön som dekor. Skär degen i 6-7 smala remsor med en vass kniv eller degskrapa i metall. Dela varje remsa på längden i 2-3 bitar. Det gör inget om bitarna får olika form, bara de är ungefär lika stora. Flytta över bitarna på papprade plåtar. Grädda direkt mitt i ugnen i 22 minuter. Låt bröden svalna utan handduk, så blir brödskorpan frasig och fin
."

Resultatet blir, om jag inte missminner mig, ett stabilt Ciabata-liknande matbröd som fungerar utmärkt till soppor och sallader. Inget klassiskt formbröd, men å andra sidan är väl det inte så roligt.

F.ö. får någon gärna posta bra recept på limpa, gärna med frön och udda sädesslag. Mina limpor brukar bli för torra och efter en dag, utan infrysning, blir de fossiltorra.
Citera
2007-11-11, 18:15
Medlem
Schrails avatar
Jag tycker det är överambitiöst att ställa sig och baka matbröd. Visst sparar man pengar men lägg då till att det tar en stund och den stunden tycker jag i alla fall är värd mer än dem kronor du tjänar på att leka husfru..
Citera
2007-11-11, 18:37
Medlem
w84funs avatar
Hembakat bröd smakar bäst. Doften som sprider sig i huset är fantastisk, det går inte att köpa den på ICA. Men visst är det lite krångel om man är ovan. Med lite övning löser det sig också. Mjuk smörgåspepparkaka är ljuvligt, jag minns barndomen vid första tuggan.

2 dl sirap
1,5 dl strösocker
4 dl filmjölk
1 msk kanel
1 msk ingefära 1 msk nejlika
6 dl vetemjöl
6 dl rågsikt
1/2 msk bikarbonat
1 1/2 msk bakpulver

I ursprungsreceptet var det nog dubbelt så mycket strösocker, men det blev nästan onödigt sött för mig.

Blanda ihop allt och ner i en långpanna i 14 grader i ca 1 timme eller tills inget fastnar på tandpetaren. Bjud sedan in kvarterets alla barn på nybakt bröd med smör och ost samt ett stort glas mjölk. Det är ljuvligt!
Citera
2007-11-11, 18:43
Medlem
This_is_me_s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Schrail
Jag tycker det är överambitiöst att ställa sig och baka matbröd. Visst sparar man pengar men lägg då till att det tar en stund och den stunden tycker jag i alla fall är värd mer än dem kronor du tjänar på att leka husfru..

Är man fattig så...
Citera
2007-11-11, 18:48
Medlem
Vad är det för gnäll om att det tar flera timmar att jäsa brödet? Ja, även om du skulle hitta ett recept där man jäser brödet i fem timmar så behöver man väl inte stå och glo på jäsbunken. Gör något annat under tiden. Problem löst. Hoprörning, knådning och pill tar kanske en halvtimme sammanlagt. Resten av tiden kan man glo på film, spela poker, surfa porr eller vad man nu känner för.
Citera
2007-11-11, 18:59
Medlem
tetZIXs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Schrail
Begreppet husfru kan väl i sådana fall innefatta så gott som allt i Mat och dryck där man själv medverkar i tillagningen.
Citera
2007-11-11, 19:08
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av tetZIX
Solrosbröd

Thanx

Även om jag inte bakar själv, så är det kul o kolla recept och det brödet verkar riktigt smarrigt.
Citera
2007-11-11, 20:29
Medlem
Quorthons avatar
Varför är det så många som verkar tro att det är en fråga om pengar?
Man bakar inte bröd för att tjäna några kronor. Man bakar för att det blir godare än köpt bröd och för att det är skoj.
Citera
2007-11-11, 20:42
Medlem
Erik1974s avatar
Ett recept på en "snabblimpa" för er som inte orkar vänta på att degen ska jäsa. Grundreceptet är som följer (variera efter tycke och smak):

9 dl vatten
2 tsk salt
1 ägg
2 pkt jäst
1½ sirap
ca. 1.5 kg rågsikt
Brödkryddor

Dela degen till 4 limpor. In i en kall ugn och ställ graderna på 225. Tid cirka 35- 40 minuter. Enkelt, snabbt och gott.
Citera
2007-11-11, 23:01
Medlem
Dennos avatar
Jag bakar numera utan recept.

Men grunden är som följer.
ca 12dl jummet vatten.
50gr jäst.
En nypa salt.
ca 1dl matolja
Sedan häller jag i lite vad jag har i skåpet hemma. Lite grövre mjölsorter ca 2-3dl av varje och linfrö osv. Avslutar med vetemjöl tills du får en bra deg. Låter jäsa till dubbel storlek. Dela i 3 lika bitar och knåda lite. tryck i dom i 3 smörjda brödformar och låt jäsa en gång till under bakduk. Sedan in i ugn 200grader i ca 20-25 minuter.

Väldigt gott och väldigt lätt.
Citera
2007-11-12, 16:42
Medlem
dePauls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Quorthon
Varför är det så många som verkar tro att det är en fråga om pengar?
Man bakar inte bröd för att tjäna några kronor. Man bakar för att det blir godare än köpt bröd och för att det är skoj.

Precis så. Dessutom är det trots allt billigare .

~Paul~
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in