• 1
  • 2
2007-11-19, 16:37
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av yonera
precis. det har ingen betydelse om jag skjuter mig i huvudet. jag bara terfds i en ny kropp.

Va?
Citera
2007-11-19, 16:51
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Quaere Verum
Va?

vet du inte vad reinkarnation r? du vet... sjlen fortstter leva efter dden.

http://en.wikipedia.org/wiki/Reincarnation
Citera
2007-11-19, 17:03
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av yonera
vet du inte vad reinkarnation r? du vet... sjlen fortstter leva efter dden.

http://en.wikipedia.org/wiki/Reincarnation

Jag tror inte p reinkarnation, hur kan du frutstta det?
Citera
2007-11-19, 18:27
Bannlyst
Citat:
Jag tror inte p reinkarnation, hur kan du frutstta det?

jag frutstter inte att du tror p det, jag bara sger som det r. du behver inte tro att jorden gr runt solen, men det gr den nd.
Citera
2007-11-19, 20:51
Medlem
Citat:
precis, n sen .. skjut dig sjlv i huvudet, n sen ...

haha bsta inlgget p fb

ass det som driver oss frammt r ju vra begr och knslor,utan dom finner vi ingen anledning till att agera,utan dom vore vr hjrna meningls eftersom det existerar ingen anledning att var nyfiken eller att leva.drfr s r vra knslor och begr ndvndiga fr att vi ska fungera och utvecklas.Dessa begr och knslor r bara kemiska reaktioner av kroppen.nr man dr s frlorar man ju kroppen, d frsvinner vra begr och knslor,jvla meningsls existens

vafan r meningen med karma d man inte kan komma ihg nnting frn sitt frra liv? d vet man ju inte att man gjort fel,och drav lr man sej inget.Vilket gr karma helt meningslst.d den utsatta bara kommer att lida mer

Nr vi hittar meningen med nting s slutar vi ska? om vi ska leva fr evigt s kanske meningen r att det inte finns nn mening,psvis kommer vi aldrig sluta ska
Citera
2009-03-06, 13:31
Medlem
JPSartres avatar
Det tycks vara som s att diskussionen hr till att brja med handlade om en meningsls tillvaro och ett konstaterande vari det fastslogs att objektiva vrden inte existerade. P ngon vnster s kopplades subjektiva vrden samman med objektiva och frnekades ven de. Sen r det uppenbart att det inte finns ngon direkt koppling mellan objektiva vrdens icke-varande och subjektiva vrdens varande.

Personligen anser jag det ytterst relevant att tala om internalism som indikator p subjektiva vrden. Detta sammanknyts naturligtvis med vad ovanstende skriver om knslor som skl fr att vi gr saker. Kort och gott: Vi gr det vi anser r rtt att gra. Vad som sen r rtt att gra r diskussionen som tycks riktigt relevant. Om det nu finns handlingar som i sig sjlva r rtta att gra?

Vidare kan man kasta in ett relativt simpelt argument mot det totala frnekandet av subjektiva vrden. Personen som frnekade subjektiva vrden ansg det ngonstans vrdefullt att offra sin personliga tid fr att skriva p det hr forumet. Subjektet sg det antagligen efterstrvansvrt, allts vrdefullt, att g upp p morgonen, kka frukost, ta en cigg, lsa en bok eller whatever och allts kan vi med enkelhet frneka frnekandet av subjektiva vrden. Vissa saker vljer vi att gra, andra inte...
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in