Tänkte också på det en söndagmorgon tidigare i år då barnkanalen sände programmet i repris. F.ö hade tjejen han bodde hos starkt oranga tapeter och köksluckor
Så var det kanske ja, jag har fått för mig att bleka blomm-tapeter var Kommunist 70-tal, & skrikiga frukt-färger var 80-tal, det måste ha varit mer än en tjej i huset! för att kunna sköta ett helt balkong-låde jordbruk
Minns att han alltid hade med sig saxofoner till Björnes Magasin. En stor, och en liten. Det började alltid spelas en viss musik när han klev in på magasinet
Minns att han alltid hade med sig saxofoner till Björnes Magasin. En stor, och en liten. Det började alltid spelas en viss musik när han klev in på magasinet
Minns Anders Linders serie om Odysseus. Rätt kul, har jag för mig.
Linder sprang omkring i den grekiska övärlden och berättade om Odysseus långa resa hem. För de många actionsekvenserna fanns tecknade stillbilder, många bilder på barbröstade kvinnor och nymner som Odysseus träffade på. Den muskulöse hjälten Odyssues var av någon anledning väldigt lik Linder i ansiktet.
Någon dold kommunistpropagande tror jag inte det fanns i Homeros...
Ville, Valle & Viktor har bidragit till att forma många av oss till de vi är idag! Man fick lära sig mycket om hur samhället fungerade som man sedan haft stor nytta av i vuxenlivet. De blottlade samhällsmekanismerna på ett sätt så att till och med ett barn kunde begripa! Får nästan lust att utbringa ett hurra rop för dessa hjältar från barndomen!!!
Ville, Valle & Viktor har bidragit till att forma många av oss till de vi är idag! Man fick lära sig mycket om hur samhället fungerade som man sedan haft stor nytta av i vuxenlivet. De blottlade samhällsmekanismerna på ett sätt så att till och med ett barn kunde begripa! Får nästan lust att utbringa ett hurra rop för dessa hjältar från barndomen!!!
Ja, det var nog mer att man lärde sig att tänka kritiskt än själva budskapen de förmedlade som fastnade. Man fick upp ögonen lite..
Jag roade mig med att skriva av några minuter ur ett avsnitt av ville, valle och viktor, lägger det i en spoiler då det är så långt..
De tre är på väg mot norrland, det är väl vad ni behöver veta inför detta:
MOT NORRLAND!
*paus*
- Är vi i norrland nu?
- Jamen det kommer ju ingen.
- Nä du det kommer faktiskt ingen!
- Titt..titta vad står det här!
- Va, vad står det? Affären har stängt står det.
- Konstigt.. MOT NÄRMSTA HUS!
*knack knack knack knack*
- Näää det verkar inte var någon hemma.
MOT NÄRMSTA HUS!
-Här ska vi se...
*knack knack knack knack*
- Nääe det var ingen hemma här heller...
-Härdå?
*knack knack knack*
-nähää, ingen här.
*knack knack knack*
-Nää, det verkar som att de har flyttat allihop...
*knack knack*
-Tomt här också!
- Då får vi ta bussen!
- MOT BUSSHÅLPLATSEN!
*vislandes signaturmelodin
- Titta vad står det här! "buuuusseen haaaar upphöööört".
- Upphört? Ja, jag förstår inte det här alltså..Affären är stängd och bussen har upphört och husen är tomma. Hur kan det komma sig?
- Alltså, nu är det som det är va, så det lönar sig inte att ha folk så långt borta.
- öhh. vänta lite, långt borta, från vaddå?
- Från Stockholm så klart! Det lönar sig att ha folk nära storstäder.
- Jag föstår inte det här?
-Nej vad vet du, du är ju bara en docka!
-Ja...Men Valle då?
-Haha, vad begriper han!
- Jaaa..vad begriper jag? Alltså man tycker att det verkar konstig va, att folk inte kan få bo var de vill. Fast å andra sidan
så måste man ju tro att de som bestämmer begriper va.. För...för det gör dom väl... Annars vet jag inte. Alltså om man inte kan lita på dom som bestämmer då. . ja då måste man ta reda på saker själv!
- Jaa, just det!
- Lägg er inte i sånt ni inte begriper!
- Du Ville! Du talar som en riktig Centralbyråkrat!
-Va, vad säger du, centralbyråkrat?
- Ja, centralbyråkrat, det är...ett vanligt skällsord....det är ungefär som.."knö"!
- Haaa.. Vet ni inte vad det är va? En centralbyråkrat, det är ju en sån som flyttar folk. Som ser till att alltting flyter. Till exempel, om jag är centralbyråkrat.
- Ja, flyter du själv dåra?
- Ja, visst det är klart, jag flyter, allting flyter.
- Du Valle, det måste vi undersöka..
- Viktor, valle.. Vad tänker ni göra? Viktor, valle, viktor valle!
*ville blir ikastad i vattnet*
-Jag flyt int, jag flyt int!
*melodi tonas in*
En centralbyråkrat, en centralbyråkrat, han får inte vara lat.
Han måste jobba och se till så att människorna inte får bo där dom vill
Man kräver resultat av en centralbyråkrat, men VEM är det som kräver?
*låten stannar och ville skriker från vattnet*
Man..man kan inte ha kvar människor på platser där det inte lönar sig att ha dom. eeh.. det måste ju vara fel att ha kvar såna människor.ehh.nej jag menar PLATSER.
*melodi tonas in*
Han måste flytta folk från där dom bor in till stan som aldrig blir tillräckligt stor.
*låten stannar och ville säger från vattnet*
Ehh. jag är bara en vanlig centralbyråkrat, jag..jag gör ju bara som dom säger, jag är ju själv härifrån!
*melodi tonas in*
Han flyttar på alla stackars människor han ser för att dom som är rika ska få ännu mer.
*låten stannar och ville säger från vattnet*
Viktor, Valle, viktor, valle! Det är ju jag! Ville!
-Är det DU Ville?
- Är du blöt ville lille?
- Hörrö, kom Ville, vi ska hjälpa upp dig!
*bökljud när de hjälper upp honom ur vattnet.*
-Men du valle?
-mm?
-Det var en annan sak, jag undrar vart dom tar vägen, dom som flyttas?
-Ja, till stockholm till exempel...
-Jamen, om man skulle åka och se hur dom får det?
- Hörrödu bra, då kan vi dra våran show där, där finns det ju lite mer folk!
- *i kör* MOT STOCKHOLM!
*Paus*
- Är vi i stockholm nu?
- Nej, inte riktigt, det här är en förort, alltså.
- Jaha, är det hit dom flyttar?
- Oj vilka stora stugor dom har här!
- Oj, titta där, det måste vara en lekplats där, mitt ibland husen!
- OJ, Å vilka fina leksaksbilar som barnen har här!!
- Ååååh, vad dum du är, det ser du väl att det är riktiga bilar!
- Vad dum DU är, riktiga bilar kan väl inte vara bland husen, det måste ju vara farligt för barnen!
- jaja, i alla fall så är det en parkeringsplats! Barn har man på särskilda ställen...där till exempel!
- Där? Men varf.. varför ska barn ha en sån liten plats och bilarna så stor?
- Åååh, det är väl enkelt! Titta där va, där är ett barn och där, där är en bil. Vilken e störst?
- jaaa, det syns ju tydligt att bilen är störst.
- Nämen, barn, barn måste ju vara viktigare än bilar i alla fall?
- Vilket kostar mest, en bil eller ett barn?
- jaa...det är klart..å ena sidan är ju en bil en bil..alltså.. fast å andra sidan är ju barn... barn..
- Är ni inte riktigt kloka va? va..man kan väl inte mäta vad ett barn är värt?
- NÄ, just det, ett barn kostar ingenting, va. Men en BIL, en bil kostar ju tusentals kronor!
- Jag förstår inte det här alls...
-Det där förstår du när du blir stor Viktor, och har gått i skolan!
- Har DU gått i skolan?
-jaaaaa, det är klaaaart jag har, det är ju därför jag vet allt!
- Nä...Ville...det gör du ju faktiskt inte.
-Nä det gör du ju faktiskt inte, jag tror att du skulle behöva gå lite grann i skolan med!
*Låt*
Kom du Ville så ska vi få, i skolan för att ta reda på, en massa saker vi ej förstå och som man måste känna till.
För jag vet inte allt jag behöver veta. Det finns så många frågor kvar.
Vi måste faktiskt lära oss att leta, jag vill ha mycket bättre svar! Ja, jag vill ha mycket bättre svar. Ja, jag vill ha mycket bättre svar.
osv osv osv.. orkar inte skriva av mer..
Det är samspelet som gör det. Viktor (dockan) är ifrågasättande och precis som ett barn så frågar han vidare tills han är nöjd med svaret, Ville anser sig vara den som vet allt (men inte kan svara på viktors frågor), medan Anders Linder (valle) hamnar mitt emellan och får insikterna.
Jodå, stenhårt. Jag röstade på Vpk i mitt första val.
// Roger P.
Roger Persson lade sin röst på Vänsterpartiet Kommunisterna??! Hur motiverade du ditt val att ge stöd till kommunister under en tid då fortfarande Sovjetunionen fanns?
Roger Persson lade sin röst på Vänsterpartiet Kommunisterna??! Hur motiverade du ditt val att ge stöd till kommunister under en tid då fortfarande Sovjetunionen fanns?
Anders Linder är också jazzmusiker. Han spelade klarinett i dixielandbandet Pygmé Jazz Band i mitten av 50-talet. Han har även spelat revy som till exempel "Påsen" med Lill Lindfors på Börsen 1967 och i "Milda makter" på Idéon samma år. Den sistnämnda var egentligen en musikal byggd på Charles M. Schulz' serie Snobben.
Han spelar numera med dixielandorkestern Jumping Jacks från Stockholm, som har rötter från 1950-talet och som även blandar in blues och Beatles i repertoaren. Bandet anlitas ofta av bland andra Lill Lindfors.
Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!