2007-11-08, 21:53
Medlem
frosses avatar
köpte min macbook i januari 2007 och nu efter 10 månader så ser det ut såhär för mig (enligt istat):
Batterihälsa: 87%
Cycles: 241

Hur bra/dåligt är det?
Jag har väl inte riktigt brytt mig om batteriet, jag laddar min dator när den inte används, så den laddas inte ut innan den laddas upp igen...hur smart är det? Jag vet inte hur det funkar med dessa batterier, vissa skall laddas ur å vissa ska inte.
Citera
2007-11-08, 23:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av frosse
köpte min macbook i januari 2007 och nu efter 10 månader så ser det ut såhär för mig (enligt istat):
Batterihälsa: 87%
Cycles: 241

Hur bra/dåligt är det?
Jag har väl inte riktigt brytt mig om batteriet, jag laddar min dator när den inte används, så den laddas inte ut innan den laddas upp igen...hur smart är det? Jag vet inte hur det funkar med dessa batterier, vissa skall laddas ur å vissa ska inte.

Hur tycker du batteriet fungerar i övrigt? hur långt batteritid har du, har det minskat avsevärt sedan du fick dator. Jag själv tycker att life 87% på 241 cycles låter bra. Ett batteri har jag för mig håller i runt 300 cycles. För att få bästa batteritid så rekommenderar Apple att man kalibirerar det en gång i måndaden, dvs. att man laddar upp det helt respektive laddar ur det.
Citera
2007-11-08, 23:23
Medlem
quiZterrs avatar
Nu när ni ändå talar om batterier till Macbooken så passar jag på att slänga in en fråga;
Jag brukar ha sladden ikopplad i stort sett alltid när jag sitter med macbooken. Är det bra/dåligt?
Citera
2007-11-09, 11:11
Medlem
Jag använder coconutBattery för att kolla batterihälsa och när min dator var 11,5månader gammal var batterihälsan på 61% och jag fick mitt batteri bytt av Macsupport i Malmö så jag är helt nöjd. Det nya batteriet har fortfarande 100% trots att jag haft det i snart 6 månader. Men jag tror det är för att det nya är kraftfullare än vad det gamla var och att det inte hunnit gå ner till en nivå under det gamla.
Citera
2007-11-09, 18:28
Medlem
frosses avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Trino
Hur tycker du batteriet fungerar i övrigt? hur långt batteritid har du, har det minskat avsevärt sedan du fick dator. Jag själv tycker att life 87% på 241 cycles låter bra. Ett batteri har jag för mig håller i runt 300 cycles. För att få bästa batteritid så rekommenderar Apple att man kalibirerar det en gång i måndaden, dvs. att man laddar upp det helt respektive laddar ur det.
Jag tycker fortfarande att det räcker lika länge som när jag köpte den, vilket är runt 4 timmar vid vanligt användande.
Citera
2007-11-09, 19:21
Medlem
Sgt John Keels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Trino

Ja, 80% batterihälsa vid 300 cykler brukar ses som normalt om jag minns rätt.

/Adrian
Citera
2010-01-03, 13:01
Medlem
Har en batterihälsa på 93 % efter 540 cykler och 22 månader. Verkar ha lyckats ganska bra då?
Citera
2010-01-03, 14:34
Medlem
Mitt batteri är 95 % och det är fick jag utbytt av apple i januari 2008 så det är mao. 2 år gammalt. Funkar alltså förvånansvärt bra.

Ett tips, som jag iofs. inte vet om det ger ngt men ändå gör, är att göra som apple rekommenderar och optimera det genom att ladda ur det med jämna mellanrum, låta det vila en stund och sen ladda upp det fullt och låta det vila.
Citera
2010-01-03, 16:16
Medlem
Jag anvnäder min MB till 95% som stationär dator. Därav brukar batteriet ligga i min skrivbordslåda och bara åka fram de 5% jag tar datorn hemifrån.

Det måste väl ändå vara bäst att inte ha batteriet inkopplat i mitt fall då jag använder datorn som stationär?
Citera
2010-01-03, 16:20
Medlem
tzjs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kakkaduva
Jag anvnäder min MB till 95% som stationär dator. Därav brukar batteriet ligga i min skrivbordslåda och bara åka fram de 5% jag tar datorn hemifrån.

Det måste väl ändå vara bäst att inte ha batteriet inkopplat i mitt fall då jag använder datorn som stationär?

Jag gör så med min PC-laptop men jag ser till att använda batteriet en gång i månaden ungefär för att det inte skall säcka ihop.
Citera
2010-01-03, 21:37
Medlem
handtralalas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kakkaduva

Tidigare har Apples bärbara automatiskt begränsat klockfrekvensen på processorn till lägsta strömsparläget när man kört utan batteri. Vet inte om det är så fortfarande men något som kan vara värt att kolla upp.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in