2007-11-08, 20:46
  #1
Medlem
Jag undrar hur mycket pengar man behöver eller bör ha för att börja handla med värdepapper som t.ex. aktier? Jag skulle nämligen vara beredd att lägga ner mycket tid, energi och pengar på det. Sökte lite i forumet men hittade inga tydliga råd om startkapital.

Det skulle också vara intressant och inspirerande om ni som sysslar med det här kunde berätta om hur ni började, hur mycket ni började med och hur bra det har gått för er.


Citera
2007-11-08, 23:55
  #2
Medlem
Som hobby: >10 000 kr
Som extraknäck/semi-sysselsättning: >100 000 kr
Heltid:> 1 mille

Hittills har det gått mycket bra för mig.
Citera
2007-11-09, 10:20
  #3
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TraderG
Som hobby: >10 000 kr
Som extraknäck/semi-sysselsättning: >100 000 kr
Heltid:> 1 mille

Hittills har det gått mycket bra för mig.
Intressant, men hur lyckas man få ihop så mycket att börja med? Det tar mycket lång tid om man sparar med vanlig lön.
Citera
2007-11-09, 10:26
  #4
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Autodidakten
Intressant, men hur lyckas man få ihop så mycket att börja med? Det tar mycket lång tid om man sparar med vanlig lön.

Man investerar en stor del av lönen i aktier/fonder och väntar.
Citera
2007-11-09, 12:20
  #5
Medlem
Är man duktig så behövs inte mycket alls eftersom man kan använda hög hävstång. Forex, terminer..
Svårare med aktier förstås.
Citera
2007-11-09, 14:47
  #6
Medlem
callocains avatar
Det vet du nog bäst själv egentligen. Men om du svarar på hur mycket du vill ha i årslön, hur mycket avkastning du kan få ut i snitt så kan du räkna ut det.
Tex. du vill ha en årslön på 500000 före skatt och har en väntad avkastning på 20% per år. Då behöver du ett startkapital på 500000/0,2= 2,5 Miljoner.

Tänk på att väldigt många fondförvaltare med flera års erfarenhet och utbildning inte klarar av att slå index så även om du har haft en bra avkastning de senaste åren när börsen har gått upp så betyder inte det att du kan förvänta dig det framöver.

Tänk på att om du placerar dina pengar i Avanza zero eller liknande så på lång sikt borde dina pengar öka med 10% varje år i snitt (absolut inte säkert men stockholmsbörsen har gått upp i snitt 10% dom senaste 50 åren). Om du inte kan slå det så lägg pengarna där och jobba istället.

Har du inte dom summorna nu så knega på med ditt vanliga jobb och hobbyinvestera. Dels för att få ihop ett startkaptial och dels för att se var din förväntade avkastning ligger.
Citera
2007-11-09, 15:03
  #7
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av callocain
Har du inte dom summorna nu så knega på med ditt vanliga jobb och hobbyinvestera. Dels för att få ihop ett startkaptial och dels för att se var din förväntade avkastning ligger.
Japp. Tanken är väl också att man genom investeringarna kan få kapitalet att växa under tiden så att man kan göra större och större investeringar med tiden?
Citera
2007-11-09, 17:07
  #8
Medlem
Varför sikta på lagom? De bästa kan lätt göra 20% per dag
Citera
2007-11-09, 17:27
  #9
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av jojoh
Varför sikta på lagom? De bästa kan lätt göra 20% per dag
Det låter inte troligt, men en dansk ska ha gjort 51,300% på ett år: http://www.spekulant.dk/kozok/index_eng.php
Citera
2007-11-09, 17:28
  #10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av jojoh
Varför sikta på lagom? De bästa kan lätt göra 20% per dag

20% per dag?

Begriper du hur mycket 20% per dag är? 20% per dag skulle förränta en enda investerad krona till 178,905,745,728,500 på ett halvår! 178 biljoner alltså.

Men varför sluta där? Varför inte låta kronan förränta sig ett helt år? Då skulle man ha 1,2^360 kronor istället: 32,007,265,854,670,794,258,595,942,798:-
Citera
2007-11-09, 17:40
  #11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av gart
20% per dag?

Begriper du hur mycket 20% per dag är? 20% per dag skulle förränta en enda investerad krona till 178,905,745,728,500 på ett halvår! 178 biljoner alltså.

Men varför sluta där? Varför inte låta kronan förränta sig ett helt år? Då skulle man ha 1,2^360 kronor istället: 32,007,265,854,670,794,258,595,942,798:-


Ja när kapitalet blir stort så finns det väl ingen anledning att trada ändå. Inte möjligt på samma sätt heller.
Citera
2007-11-09, 17:45
  #12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av jojoh

Ja när kapitalet blir stort så finns det väl ingen anledning att trada ändå. Inte möjligt på samma sätt heller.



Det finns ingen, INGEN som förvandlar en krona till 178 biljoner på ett halvår, begriper du inte det?
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in