Citat:
Ursprungligen postat av Pendeltåg
Det finns alltså ett program för att göra marmelad i maskinen?
Det var då högst oväntat må jag säga. Hur yttrar sig det programmet? Kommer det ut en färdig produkt?
Hur är det att rengöra maskinen efter ett bak, är det tidskrävande och krångligt? Att man kan göra pizzadeg är ett klart plus, hur lång tid tar det ungefär och hur ser receptet ut?
Appråpå tekakor så antar jag att det finns nyttigare varianter av recept också, även om det kanske inte blir just "tekakor" då. Hur är det annars med tillgång på recept? Många bröd innehåller ju rätt mycket socker, och jag vill helst inte äta sånt bröd för ofta.
Det finns ett 'jam'-program, enligt instruktionsboken ska man skiva upp tre apelsiner, en citron och 3 dl syltsocker sen är det bara att hälla det på burk.. fråga mig inte hur det går till än, jag återkommer när jag provat..
Rengöringen är busenkel, ungerfär lite enklare än att göra ren en teflontallrik, ljummet vatten och en tvättsvamp och mindre än en minut. Gissar att gör man marmelad lär man anstränga sig lite mer.
Pizzadeg använder jag receptet i boken, det räcker till två pizzor och jag fryser in halva degen varje gång, det tar 90 minuter, receptet kan jag utantill vid det här laget; 150 gram vatten(jag har våg jag ställer bunken på, därav viktangivelserna), 6-7 gram olja, 270 gram vetemjöl, lite salt, 1.5 tsk torrjäst.. tar 90 minuter så är den klar att användas..
Tekakorna är det enda brödet jag haft socker i än, franskbrödet kan man ha en msk i men det struntar jag i, bara vatten, jäst, vetemjöl och en gnutta salt.. Om du kollar trådstarten så finns två recept, bara det jag använder har sjukt mycket socker, men iofs är det inte så mycket, jag tar två skedar till sex tekakor, det går åt mer på mina pannkakor..
Btw, jag har tänkt göra vörtbröd med russin till julen, det blir också spännande.. men vad gäller vörten är jag beredd att köpa färdigt, tror inte det är lika enkelt som övriga bröd..