2007-11-08, 17:50
Moderator
evilhoneys avatar
Jag sitter i löneförhandling men har inte riktigt koll på hur jag ska avläsa avtalet.

Dels står det en lönesats för riksavtalet men det finns också en lönesats för hängavtal. Vilket är det jag ska gå på?

Har det med att göra om arbetsplatsen är ansluten till avtalet eller om jag är med i facket?

Följdfrågor kommer säkert dyka upp. =)
Citera
2007-11-08, 17:53
Medlem
Micke666s avatar
Jag tror att företaget har avtal med facket vad som är minimilön.
Som t.ex. Byggnads har ju 120:-/tim som minimilön om du är över 18 år.
Sen kan man ju få mer beroende på utbildning och erfarenhet.
Citera
2007-11-08, 17:58
Moderator
evilhoneys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Micke666
Jag tror att företaget har avtal med facket vad som är minimilön.
Som t.ex. Byggnads har ju 120:-/tim som minimilön om du är över 18 år.
Sen kan man ju få mer beroende på utbildning och erfarenhet.
Jo, men det är ju skillnad i hur hög timlönen är i riksavtalet och i hängavtalet, jag skulle behöva veta vilket man ska gå på och hur man vet det.
Citera
2007-11-08, 18:06
Medlem
Micke666s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av evilhoney
Jo, men det är ju skillnad i hur hög timlönen är i riksavtalet och i hängavtalet, jag skulle behöva veta vilket man ska gå på och hur man vet det.
Prata med fackombudet på ditt företag, alt ring facket och lyssna med dom.
Citera
2007-11-08, 18:09
Moderator
evilhoneys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Micke666
Prata med fackombudet på ditt företag, alt ring facket och lyssna med dom.
Jag jobbar udda tider och har svårt att komma i kontakt med facket på deras telefontider, dessutom har vi inget fackombud på företaget och jag vet inte vilket regionalt ombud vi har här.

Informationen jag får på fackets sida på nätet är tillräcklig OM jag bara förstod om jag ska bry mig om hängavtalet eller inte. (Anledningen till att det är så "viktigt" är för att det skiljer sig en hel del i timlön beroende på vilket man ska använda.)
Citera
2007-11-08, 20:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av evilhoney
Jag sitter i löneförhandling men har inte riktigt koll på hur jag ska avläsa avtalet.

Dels står det en lönesats för riksavtalet men det finns också en lönesats för hängavtal. Vilket är det jag ska gå på?

Har det med att göra om arbetsplatsen är ansluten till avtalet eller om jag är med i facket?

Följdfrågor kommer säkert dyka upp. =)

Det finsn två sätt för en arbetsgivare att ansluta sig till ett kollektivavtal, antingen är denne medlem i en branch/arbetsgivareorganisation som har avtalet och därmed omfattas alla medlemsföretag. Om arbetsgivaren inet är medlem i någon sådan organisation så kan denne istället tecka ett hängavtal, det betyder att denne då hänger på kolelktivavtalet utan att vara medelm i den argetsgivareorganisation som står bakom avtalet med facket.
Citera
2007-11-08, 20:36
Moderator
evilhoneys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Engineer
Det finsn två sätt för en arbetsgivare att ansluta sig till ett kollektivavtal, antingen är denne medlem i en branch/arbetsgivareorganisation som har avtalet och därmed omfattas alla medlemsföretag. Om arbetsgivaren inet är medlem i någon sådan organisation så kan denne istället tecka ett hängavtal, det betyder att denne då hänger på kolelktivavtalet utan att vara medelm i den argetsgivareorganisation som står bakom avtalet med facket.
Okej, det ger ju viss klarhet men hur kommer det då sig att hängavtalets lön är högre än riksavtalets? Om de "hänger på avtalet" borde ju lönen landa på samma?
Citera
2007-11-08, 20:38
Medlem
wildhorsess avatar
Ett kollektivavtal är ett branschunikt riksavtal slutet mellan parterna på arbetsmarknaden. Då arbetsgivaren är medlem i en arbetsgivarorganisation blir han automatiskt inkopplad på kollektivavtalet. Då arbetsgivaren inte är organiserad tvingas istället facket att teckna kollektivavtal direkt med den enskilda arbetsgivaren. Eftersom kollektivavtalet ägs av de avtalsbärande parterna, kan inte en oorganiserad arbetsgivare söka inflytande över avtalets mening, utan han har att ”hänga på” ett redan befintligt avtal. Därav uttrycket ”hängavtal”, men det är i botten fråga om samma avtal.

Du måste identifiera vilket utav de två avtalen du utläser löneinformationen ifrån som är det tillämpliga avtalet. Fråga arbetsgivaren eller fråga facket.
Citera
2007-11-08, 20:41
Moderator
evilhoneys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av wildhorses
Ett kollektivavtal är ett branschunikt riksavtal slutet mellan parterna på arbetsmarknaden. Då arbetsgivaren är medlem i en arbetsgivarorganisation blir han automatiskt inkopplad på kollektivavtalet. Då arbetsgivaren inte är organiserad tvingas istället facket att teckna kollektivavtal direkt med den enskilda arbetsgivaren. Eftersom kollektivavtalet ägs av de avtalsbärande parterna, kan inte en oorganiserad arbetsgivare söka inflytande över avtalets mening, utan han har att ”hänga på” ett redan befintligt avtal. Därav uttrycket ”hängavtal”, men det är i botten fråga om samma avtal.

Du måste identifiera vilket utav de två avtalen du utläser löneinformationen ifrån som är det tillämpliga avtalet. Fråga arbetsgivaren eller fråga facket.
Tack, nu står det ganska klart för mig.
Jag ska läsa på båda sidorna så jag har ordentligt på fötterna oavsett vilket avtal som följs.
Håll tummarna =)
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in