2007-11-07, 20:39
Bannlyst
Hur servas en radiatortermostat?
En radiator är kall, vid luftning kommer bara kallt vatten, termostaten verkar inte öppna. Jag har en TA BS 6284 som liknar den här

www.tacat.tourandersson.com/1/1054.htm?links=207

Får man isär den utan att leta efter specialverktyg?

http://tacat.tourandersson.com/1/Dokument/306%20040-02%20TRV%20300%20Norden.pdf

Det är högst upp i huset, skruvar man ner det som går kan inte så mycket vatten rinna ut, om pumpen stängts av?
Citera
2007-11-07, 20:48
Medlem
tjaboooos avatar
Har du provat att lossa termostaten och se om ventilen öppnar och stänger sej ?
Dom kan kärva ibland.

Du känner ingen som kan värmesystem som kan hjälpa dej ?
Citera
2007-11-07, 20:57
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av tjaboooo
Har du provat att lossa termostaten och se om ventilen öppnar och stänger sej ?
Dom kan kärva ibland.

Du känner ingen som kan värmesystem som kan hjälpa dej ?

Kan bara lossas vid den räfflade ringen vad jag kan se och då rinner nog en del vatten ut. Jag mailar TA annars och ska ändå ringa rörmokare på ett annat jobb, men vill ha varmare nu.
Värmesystem är jag rätt bra på hur de fungerar, har bytt till termostater själv i ett annat hus, andra än dessa som jag inte ser hur de öppnas utan att ta loss hela.
Citera
2007-11-07, 21:21
Medlem
kimdah2002s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ordningsman
Kan bara lossas vid den räfflade ringen vad jag kan se och då rinner nog en del vatten ut.

Varför skulle det rinna ut vatten om du tar bort den vid den "räfflade ringen" gör det det så har du ett allvarligt fel på elementet...
Citera
2007-11-07, 21:31
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av kimdah2002
Varför skulle det rinna ut vatten om du tar bort den vid den "räfflade ringen" gör det det så har du ett allvarligt fel på elementet...

Jaså jag kommer inte ihåg hur det var med tätningen i hålet, men ganska lite kan rinna ut i så fall. Fästes inte tätningen med ringen?
Citera
2007-11-07, 21:58
Medlem
kimdah2002s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ordningsman
Jaså jag kommer inte ihåg hur det var med tätningen i hålet, men ganska lite kan rinna ut i så fall. Fästes inte tätningen med ringen?
Ringen håller bara fast termostaten, innanför sitter en "pigg" som öppnar och stänger elementet. Tar du bort termostaten skall den öppna på max och det blir så varmt som vattnet är i systemet. Termostaten trycker på piggen när den är inskruvad och justerar på så sätt värmen. Läcker det vatten där är det fel på elementet... Piggen kan ha fastnat i innre läget och det är därför värmen ej regleras, känn på röret innan termostaten och kolla om det är varmare än resten av elementet...
Citera
2007-11-07, 22:02
Bannlyst
Det ska inte läcka något vatten för att du tar bort termostaten den tätar ingenting. Det ända verktyg jag har använt till att justera termostat är en skruvmejsel, fungar inte det rekomendera jag en stor slägga och ett välriktat slag och sedan köpa en ny termostat.
Citera
2007-11-07, 22:16
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av kimdah2002
Ringen håller bara fast termostaten, innanför sitter en "pigg" som öppnar och stänger elementet. Tar du bort termostaten skall den öppna på max och det blir så varmt som vattnet är i systemet. Termostaten trycker på piggen när den är inskruvad och justerar på så sätt värmen. Läcker det vatten där är det fel på elementet... Piggen kan ha fastnat i innre läget och det är därför värmen ej regleras, känn på röret innan termostaten och kolla om det är varmare än resten av elementet...
Nedanför är det bara ljummet, radiatorn under är varm och värmen i pannan maxades på prov, från elvärme till olja också.
Får prova försiktigt, vad håller kvar tätningen?
Citera
2007-11-07, 22:34
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av qwintus
Det ska inte läcka något vatten för att du tar bort termostaten den tätar ingenting. Det ända verktyg jag har använt till att justera termostat är en skruvmejsel, fungar inte det rekomendera jag en stor slägga och ett välriktat slag och sedan köpa en ny termostat.

Jag monterade en annan sort, svenska mera långsmala ljusgråa i röda askar, höljet träddes på och så plockade man isär, gängan på röret var till tätningen hade jag för mig. Verkar inte vara så med dessa.
Citera
2007-11-09, 02:22
Medlem
Tja

Termostater lossas med 1 skiftnyckel om den har en lekande mutter, 2 spårmejsel om den har en klämma, 3 en insexnyckel nummer 2. bakom termostaten finns radiatorventilen tryck in piggen ett par ggr. när du trycker in den å släpper ska den åka ut till öppet läge. Din termostat del han även gått sönder för att kolla det sätter du ett finger i den ( den sida som vätter mot rad.ventilen) samtidigt vrider du på termostaten känner du att den åker framm å tillbaka när du vrider på den så är den hel.

Annars har du luft i VS:en då är det bara å sätta igång å lufta på radiatornipplarna
Citera
2007-11-09, 10:52
Medlem
Washuwants avatar
Citat:
Ursprungligen postat av qwintus

går bra med en liten skiftnyckel
Citera
2008-04-05, 10:07
Medlem
raskenss avatar
Bumpar tråden då jag också har problem med en termostat.

Bifogar bild på den:
http://img523.imageshack.us/img523/4750/termostatqi2.jpg

Hittar ingenstans man kan skruva upp den förutom den stora muttern som sitter mot elementet. Någon som känner igen modellen, är det samma sak med denna att det är en liten sprint som troligen fastnat? Hur sjutton kommer jag åt sprinten?
Senast redigerad av raskens 2008-04-05 kl. 10:09.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in