2007-11-07, 18:21
Medlem
lolwtfs avatar
Jag är på väg att bli en förstagångsodlare och håller på att bygga ihop min garderob där jag vill att min Skunk (femmade frön) skall frodas.

Men jag har några frågor om sticklingar. Är det så att man så enkelt kan klona en planta? Genom att bara noggrant klippa av en gren av en planta, sätta ned den avklippta delen i jord och så växer en klon upp?

If so, hur skall man fördela ljuset på sticklingarna, skall man utgå ifrån att en stickling är ett nysått frö eller kan man sätta en liten stickling i blom relativt snart efter man planterat den, jag tänker mig 1-3 veckor. Är det möjligt att, från en planta skapa kanske fyra sticklingar och ha alla i samma vegetativa fas?

Jag har läst ganska mycket om cb-odling och det känns ganska svårt att misslyckas om man sitter inne med bara lite kunskap, men just detta har jag inte hittat någon info om.

Hoppas någon kan ge bra svar

Peace
Citera
2007-11-07, 21:32
Medlem
Denoms avatar
En stickling som du tar från din moderplanta ska du behandla som vilken annan växt som helst. Du väljer själv hur stor den är innan du sätter den i blom
Citera
2007-11-07, 22:28
Medlem
Ajss avatar
Om du ska köra med moderplanta så bygger du helt enkelt en låda eller tar en liten garderob och sätter in några 23W LE i, (3st räcker) sen veggar du upp en planta där, tar sticklingar från henne och låter dem rota sig, sedan blommar du dem efter 2-3v, mamman kan även drivas upp under hps tills du tar sticklingar och ger henne mindre ljus, dra gärna upp flera och välj den starkaste som mamma!

Jag rekomenderar även att du kör hydro med denna metod, går mycket snabbare!
Citera
2007-11-08, 21:00
Medlem
lolwtfs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ajs
Om du ska köra med moderplanta så bygger du helt enkelt en låda eller tar en liten garderob och sätter in några 23W LE i, (3st räcker) sen veggar du upp en planta där, tar sticklingar från henne och låter dem rota sig, sedan blommar du dem efter 2-3v, mamman kan även drivas upp under hps tills du tar sticklingar och ger henne mindre ljus, dra gärna upp flera och välj den starkaste som mamma!

Jag rekomenderar även att du kör hydro med denna metod, går mycket snabbare!

Ok, för jag har en garderob där jag skall ha min planta. Garderoben är rätt liten och jag tror det bara får plats en planta där ändå. Skall antagligen inte ge mig på att skapa en klonarmé första gången utan bara låta en växa i den gareroben för att få grönare fingrar.

Så om jag har förstått rätt så låter man alltså en växt växa från frö i 3-4 veckor, tar sticklingar (hur många?) av den växten och planterar i jord, låter dem stå tillsammans med "mamma-plantan" och kan veggas och sättas i blom samtidigt?

Vad är ration på hur många sticklingar som klarar sig vs. hur många som inte gör det?

Tack för svaren

Peace
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in