2007-11-07, 13:09
Medlem
techno_the_kings avatar
Tjena alla nissar
det är så att jag har fått i uppdrag av min negergranne med mycket dålig svenska att installera XP på hans gamla pentium 2 burk ikväll
han har Windows 98 nu

nu har jag aldrig installerat ett operativsystem förr & det operativsystem jag ska installera är givetvis ett piratkopierat sådant & ligger på en cd

vad ska jag tänka på
kommer alla hans filer på datorn att försvinna
när jag installerar XP?
& klarar en pentium 2a av XP överhuvudtaget?

kan ju vara bra att veta så att man inte sabbar hela skiten för han
utan bränner ut allt han vill ha på cd först om nu hans maskin ens har en cdbrännare

& är det bara att sätta i den piratkopierade cdn & börja installationen

tackar för alla svar
Citera
2007-11-07, 13:21
Medlem
skicka killen till valfri datorkrängare istället, han kommer säkerligen aldrig att bli nöjd med XP på sin gamla P2:a
Citera
2007-11-07, 16:56
Medlem
MaZtoRs avatar
Jag använder xp på en 400mhz celeron med 64mb ram. Och jag kan säga att det funkar absolut inte tillfredställande. Tar en evighet att öppna minsta mapp. Fick inte det trådlösa nätverkskortet att funka i några andra operativsystem och det ända jag har den till är svenskaspels pokerklient och den funkar bra. Så jag har ingen anledning att byta.

Jag antar att din negergrannes p2 inte är mycket snabbare och då rekomenderar jag värkligen inte dig att lägga in xp på hans dator.
Citera
2007-11-07, 21:18
Medlem
ÅnkelGunnars avatar
XP funkar på en P2. Det är minnet som spelar roll. 256 meg är absolut minimum för att det ska gå att använda utan att bli tokig. 512 är helt okej. Risken är ganska stor att XP-installationen kommer att blåsa hela disken, så ta backup på allt viktigt först, dvs personliga filer som bilder, musik, adressbok och mail, musik...
Citera
2007-11-08, 01:09
Medlem
KOJVs avatar
Jag rekommenderar starkt att du erbjuder honom att bygga en ny dator för 2744 kr (inkl frakt) istället.

Tycker han att det är för dyrt så kommer han ändå att köra det gamla vanliga ey koompis, do fåår tjugo chronor for att fixa min dator, ååkej och då föreslår jag att du skiter i det helt. För varför ska du sitta och slita ditt hår över XP på en P2a utan att få betalt?
Citera
2007-11-08, 18:35
Medlem
hakds avatar
Mitt tips är att göra en "Clean install" och blåsa bort 98 helt..
Citera
2007-11-08, 19:09
Medlem
Sälklubbarns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av techno_the_king
Tjena alla nissar
det är så att jag har fått i uppdrag av min negergranne med mycket dålig svenska att installera XP på hans gamla pentium 2 burk ikväll
han har Windows 98 nu

bla bla bla
Har han sagt vad som händer om du inte installerar åt honom? Verkar lite läskigt med en granne som ger en uppdrag bara sådär.
Citera
2007-11-08, 19:11
Medlem
antagonistens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sälklubbarn
Har han sagt vad som händer om du inte installerar åt honom?
Surprise buttsecks!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in