2007-11-07, 09:43
Medlem
Belliosos avatar
Fick min första sömnparalys för ett år sen och har sedan dess haft ett flertal. Jag tycker det är otroligt skrämmande och jobbigt att inte kunna ha ngn kontakt med kroppen. Tror oftast att jag får dem efter en mardröm och tror då när jag vaknar att jag kanske fortfarande är i fara och försöker komma därifrån, men finner att jag inte ens kan röra ett finger eller påverka min andning...

Jag undrar en massa saker... Varför får man dem? Är alla benägna att få dem? Finns det ngt samband mellan de liv personer som får dessa lever, finns det ngt spec som utlöser dem?
Citera
2007-11-07, 11:14
Medlem
Profaxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bellioso
Fick min första sömnparalys för ett år sen och har sedan dess haft ett flertal. Jag tycker det är otroligt skrämmande och jobbigt att inte kunna ha ngn kontakt med kroppen. Tror oftast att jag får dem efter en mardröm och tror då när jag vaknar att jag kanske fortfarande är i fara och försöker komma därifrån, men finner att jag inte ens kan röra ett finger eller påverka min andning...

Jag undrar en massa saker... Varför får man dem? Är alla benägna att få dem? Finns det ngt samband mellan de liv personer som får dessa lever, finns det ngt spec som utlöser dem?
Att få dem någon enstaka gång torde inte vara något problem, får du där emot dem ofta så borde du uppsöka neurolog, det är inte normalt.
Citera
2007-11-07, 13:35
Medlem
Roygbivs avatar
Har fått dessa ett par gånger per år sen jag var liten. Och ja, det är extremt obehagligt, man får panik och försöker allt vad man kan att få igång kroppen, men man vet inte hur man ska röra nån del av kroppen eftersom det känns som att alla nerver är bortkopplade i hjärnan.

Jag vet att min mor också får dessa ibland, så det kan mycket väl vara ärftligt. Som jag förstått det så är det så att när man sover så stänger hjärnan av motoriken, eftersom vi annars skulle röra på oss extremt mycket när vi drömmer, men sömnparalysen uppstår när man vaknat fast hjärnan inte hunnit sätta igång motoriken ännu.

Det här är dock inget stort problem för mig, eftersom jag bara får det då och då.
Citera
2007-11-07, 13:49
Medlem
kurirslusks avatar
Kan sömnparalys ta sig uttryck åt andra hållet? Heter det isåfall något annat? Jag menar då att kroppen vaknar före hjärnan gör det.. t.ex. att man frekvent (ett par ggr i veckan) vaknar mitt i natten (oftast 1-2 timmar efter insomnandet, mer sällan längre in på natten) och får hallucinationer, ser gigantiska spindlar, ormar i taket, människor i rummet, folk som drar av en täcket osv men att kroppen är i full gång att försvara sig.. ofta i samband med kroppslig värk (såsom ryggvärk, nackvärk osv).
Citera
2007-11-07, 13:50
Medlem
alter egos avatar
Från wikipedia:

Citat:
Possible causes

Sleep paralysis occurs during REM sleep, thus preventing the body from manifesting movements made in the subject's dreams. Very little is known about the physiology of sleep paralysis. However, some have suggested that it may be linked to post-synaptic inhibition of motor neurons in the pons region of the brain. In particular, low levels of melatonin may stop the depolarization current in the nerves, which prevents the stimulation of the muscles, to prevent the body from enacting the dreamt activity (e.g. preventing a sleeper from flailing his legs when dreaming about running).

Several studies have concluded that many or most people will experience sleep paralysis at least once or twice in their lives.

Many people who commonly enter sleep paralysis also suffer from narcolepsy. In African-Americans, panic disorder co-occurs with sleep paralysis more frequently than in Caucasians[2]. Some reports read that various factors increase the likelihood of both paralysis and hallucinations. These include: [3]

- Sleeping in an upwards supine position
- Irregular sleeping schedules; naps, sleeping in, sleep deprivation
- Increased stress
- Sudden environmental/lifestyle changes
- A lucid dream that immediately precedes the episode. Also conscious induction of sleep paralysis is a common technique to enter a state of lucid dreams, also known as WILD[1] .
- Artificial sleeping aids, ADD medications and/or antihistamines
- Recent use of hallucinogenic drugs

Treatment
During paralysis episodes, patients may be advised to try moving the facial muscles and moving eyes from one side to the other. This may hasten the termination of the attack.

Clonazepam is highly effective in the treatment of sleep paralysis.[4] The initial dose is 0.5 mg at bedtime, while an increase to 1 mg per night might be necessary to maintain potency. Anecdotal reports indicate SSRIs such as fluoxetine markedly decrease the incidence of sleep paralysis. Several people who have been both on and off SSRIs have reported corresponding decreases and increases in sleep paralysis episodes. Others report no effects at all.

http://en.wikipedia.org/wiki/Sleep_paralysis
Citera
2007-11-07, 13:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bellioso

Alla är paralyserade i sömnen. Annars skulle man konstant rulla ur sängen man sover i och slå huvudet. Men däremot så blir man för det mesta inte medveten under den.

Jag har också haft sömnparalys vid ganska många tillfällen (beror på hur man definerar "många" så klart, men alldeles för mycket för mig). Jag brukar få panik och vara desperat att röra mig då jag har det, trots att jag vet att det är helt ofarligt och naturligt, och jag brukar inte heller ha hallucinationer under den som många andra har. En gång lyckades jag genom att göra nog mycket ansträngningar ta mig ur den och vakna.
Citera
2007-11-08, 00:24
Medlem
Jag har bara haft de en gång och de va underbart trevligt måste jag säga. Tyckte inte de va otrevligt på något sätt. Eller lite otrevligt var de kanske när de kändes som någon va i rummet.
Men eftersom jag visste va som hände med mig så va de inte lika otrevligt som om de skulle vara om jag inte visste de.
Citera
2007-11-08, 00:36
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Roygbiv
Har fått dessa ett par gånger per år sen jag var liten. Och ja, det är extremt obehagligt, man får panik och försöker allt vad man kan att få igång kroppen, men man vet inte hur man ska röra nån del av kroppen eftersom det känns som att alla nerver är bortkopplade i hjärnan.

Samma här, det kommer i intervaller.
I bland kan det gå uppemot ett halvår för att sedan inträffa flera gånger i månaden.
Till slut blir man nervös bara av att gå och lägga sig.

I bland kan jag få hallucinationer att jag har något lindat runt halsen eller har huvudet under kudden och knappt kan andas.
Väldigt obehagligt att bara kunna ligga stilla och hoppas på att det ska släppa så fort som möjligt.
Citera
2007-11-08, 04:00
Bannlyst
Man får ofta sömnparalys för att man är trött och försöker sova men samtidigt finns det något ljud som håller en vaken. När man börjar somna förvandlar tankarna ofta ljudet till röster. Sömnparalys är ett tillstånd mellan vakenhet och sömn. Man har inte somnat helt, därför kan man inte kalla 'hallucinationerna' för drömmar, och de är inte heller hallucinationer för att man är inte helt vaken.

Jag antar att medvetandet, själen, astrala kroppen separeras från kroppen vid en sömnparalys...
Citera
2007-11-08, 04:23
Bannlyst
"Sömnparalys:

Under REM-sömnen stänger hjärnan av de flesta av kroppens viljestyrda muskler för att man inte ska röra sig när man drömmer. När man sedan drömmer att man till exempel springer känns det helt verkligt trots att man i verkligheten inte vevar med benen i sängen. Den enda undantaget är ögonen, som i verkligheten rör sig som i sömnen.

Sömnparalys eller sömnförlamning är ett förlamande tillstånd som kan uppkomma när man håller på att somna eller vakna. Muskelkontrollen stängs av för tidigt eller slås på för sent så att man inte kan röra sig trots att man är vaken. Om man inte vet vad som har hänt får man lätt panik när tillståndet uppkommer, men det är inte farligt och går över av sig självt efter ett tag.

Vissa människor kan få hallucinationer av olika slag när de är i sömnparalys, s.k. hypnagoga och hypnopompa hallucinationer. Dessa kan bestå i skräckfyllda känslor av att någon är i rummet eller vid sängen samtidigt som man själv inte kan röra sig. Den förlamning och de hallucinationer man upplever vid sömnparalys, är således delar av REM-sömnen som stannat kvar trots att man redan har vaknat. Ofta känns det som om man inte kan andas, som om man håller på att kvävas."

Källa: Wikipedia
Citera
2007-11-08, 16:21
Avslutad
Flyttar till Drömmar och sömnrelaterade fenomen...
Citera
2007-11-10, 02:07
Medlem
Pancevs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av yonera
Man får ofta sömnparalys för att man är trött och försöker sova men samtidigt finns det något ljud som håller en vaken. När man börjar somna förvandlar tankarna ofta ljudet till röster. Sömnparalys är ett tillstånd mellan vakenhet och sömn. Man har inte somnat helt, därför kan man inte kalla 'hallucinationerna' för drömmar, och de är inte heller hallucinationer för att man är inte helt vaken.

Jag antar att medvetandet, själen, astrala kroppen separeras från kroppen vid en sömnparalys...
Tyvärr stämmer det resonemanget inte alls in på mina paralyser, läs LOKO_MOTIVs svar.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in