2007-11-06, 20:54
Medlem
kalabalikens avatar
Om man blir lätt illamående så kan det göra underverk att gå ut en stund eller öppna ett fönster och sticka ut ansiktet, så att det är skillnad på frisk luft och vanlig inomhusluft är ganska klart.
Man skulle ju kunna tänka sig att syrehalten har betydelse. Mer syre utomhus och mindre inomhus. Hur många procentenheter kan det skilja? Är det nåt mer i luftsammansättningen som är olika inom- och utomhus?
Vidare har jag fått för mig att temperaturen har betydelse. Det tar betydligt längre tid att vädra ut ett rum så att det känns "fräscht" om det är varmt ute än om det är kallt.
Min teori är alltså att hur pass frisk luft upplevs beror på syrehalt och temperatur. Vad mer?
Citera
2007-11-06, 21:03
Medlem
wellermans avatar
Mindre partiklar i form av damm och skit, men det är nog mycket som du säger att den bara upplevs som nyttigare på grund av saker som temperatur. Själv undviker jag den "friska luften" på sommaren då den brukar innehålla en hel del pollen.
Citera
2007-11-06, 23:11
Medlem
seriouss avatar
Har läst om just syrehalten och har för mig att det skiljer minimalt, om ens något. Det folk uppfattar som befriande med "frisk luft" har jag för mig till stor del beror på luftfuktigheten och lukten (från människor, damm etc). Temperatur också såklart - man blir ju ofta rätt pigg när man får en kylig vindpust i ansiktet.
Citera
2007-11-06, 23:16
Medlem
Syre

Frisk luft är helt enkelt luft med en högre syrehalt än den i ett mer eller mindre ventilerat utrymme. Om du mår illa, men det hjälper med lite frisk luft vore det kanske en bra idé att låna eller hyra en koldioxidmätare. Dessa är nämligen symptom på för höga koldioxidhalter. Är det så är din hyresvärd tvungen att rätta till din ventilation. Detta om du bor i hyreslägenhet såklart.
Citera
2007-11-06, 23:19
Medlem
Khapis avatar
Kan vi inte få ha några illusioner kvar? Skall allting kunna mätas och verifieras nuförtiden? Kan jag inte bara få sätta mig på balkongen och inbilla mig att den friska luften utomhus föryngrar min kropp och utvidgar mina synsätt och bibehåller min hälsa? Sluta upp med det här nu.
Citera
2007-11-06, 23:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Khapi
Kan vi inte få ha några illusioner kvar? Skall allting kunna mätas och verifieras nuförtiden? Kan jag inte bara få sätta mig på balkongen och inbilla mig att den friska luften utomhus föryngrar min kropp och utvidgar mina synsätt och bibehåller min hälsa? Sluta upp med det här nu.

Självklart är frisk luft hälsosamt och livsförlängande, men höga koldioxidhalter innomhus kan vara rätt ohälsosamt. Går det för långt kan man drabbas av rätt jobbiga sjukdomstillstånd.

Off Topic. På tal om detta får jag nog öppna min balkongdörr nu.
Citera
2007-11-06, 23:51
Medlem
Khapis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av y3k7
Självklart är frisk luft hälsosamt och livsförlängande, men höga koldioxidhalter innomhus kan vara rätt ohälsosamt. Går det för långt kan man drabbas av rätt jobbiga sjukdomstillstånd.

Off Topic. På tal om detta får jag nog öppna min balkongdörr nu.

Hu, det låter jobbigt. Bildas det för mycket koldioxid av ens utandningsluft? Vad kan man drabbas av för tillstånd?
Citera
2007-11-06, 23:58
Medlem
Citat:
Hu, det låter jobbigt. Bildas det för mycket koldioxid av ens utandningsluft? Vad kan man drabbas av för tillstånd?

Anledningen är dålig ventilation.

Syptom: Koncentrationssvårigheter. Yrsel. Illamående. Är inte säker på denna, men kaske eufori. Om du kommit hit börjar det kanske vara dags att göra något. Sen kommer medvetslöshet och död. Tror dock inte att någon faktiskt kvävts i en lägenhet, husvagnar har dock hänt. Är det tillräckligt för att man ska svimma så är det tillräckligt för att man ska dö.
Citera
2007-11-08, 10:25
Medlem
Khapis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av y3k7
Anledningen är dålig ventilation.

Syptom: Koncentrationssvårigheter. Yrsel. Illamående. Är inte säker på denna, men kaske eufori. Om du kommit hit börjar det kanske vara dags att göra något. Sen kommer medvetslöshet och död. Tror dock inte att någon faktiskt kvävts i en lägenhet, husvagnar har dock hänt. Är det tillräckligt för att man ska svimma så är det tillräckligt för att man ska dö.

Låter ganska hemskt. Jag läste dock för ett tag sedan om en man som hade dött av sina egna fisar. Han levde på bönor och annat äckel och isolerade sig i ett oventilerat rum. Han dog till slut av luften.

Källa: Darwin Awards.
Citera
2007-11-08, 10:52
Bannlyst
Det som i alla fall känns som frisk luft.. det är när man har tagit en fisherman's friend eller en vicks blå och sedan andas in djupt - då känner man nästan en rysning/kyla i halsen!
Citera
2007-11-08, 16:10
Medlem
Citat:
Låter ganska hemskt. Jag läste dock för ett tag sedan om en man som hade dött av sina egna fisar. Han levde på bönor och annat äckel och isolerade sig i ett oventilerat rum. Han dog till slut av luften.

Källa: Darwin Awards.

Hmm... Myt.

En människa kan inte fisa sig till en dödlig atmosfär på flera år, inte ens i en garderob.

Kolla mythbusters.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in