2007-11-06, 12:48
Medlem
Snövits avatar
Jag anser att om man väljer att leva på staten och i slutändan bli försörjd av de medborgare som jobbar och sliter så ska staten kunna kräva vissa motprestationer.

Vilka är rimliga?
Vad kan man kräva att folk ska göra eller försaka för att ha rätt till bidrag?

Jag anser nog inte att man ska ha rätt att skaffa barn när man går på bidrag. Är det rimligt att av kvinnor kräva att de har spiral och intyg på det så länge de går på bidrag?

Vad finns mer kan man förbjuda folk att röka och kräva nikotintester? Ja varför inte varför ska bidraget på till cigaretter.

Vad mer borde vara villkorat?
Citera
2007-11-06, 12:56
Bannlyst
Som jag skrev i den här tråden:
http://www.flashback.org/showthread.php?t=570071

... så anser jag att idén med obligatoriska preventivmedel vid socialbidrag i grund och botten är mycket rimlig. Uppbär man socialbidrag (eller "försörjningsstöd" som den finare omskrivningen numera heter) så innebär det att man befinner sig mitt i en nödlösning, en åtgärd för att förhindra svält och hemlöshet. I det läget ska det inte vara okej att skaffa barn eftersom barnalstrande på socialbidrag automatiskt innebär ännu en mun som man inte kan mätta utöver sin egen. Att skaffa barn (liksom att ha bil och platt-TV) är ingen av naturen given rättighet som är allom förunnade oavsett ekonomi. Barn har man om man har råd med det, annars är man barnlös. Är barnen redan satta till världen så hamnar saken i ett annat läge, då måste de försörjas. Däremot så ska det inte vara okej att medvetet sätta nya hungriga munnar till världen under tiden man inte kan mätta sin egen.

// Roger P.
Citera
2007-11-06, 12:58
Medlem
WoWbaggers avatar
Ett annat förslag är att införa förbud mot husdjur, varför ska jag behöva betala nån jävla luffares kattmat? Eller förbud mot att köpa godis. Eller varför inte införa matkuponger som berättigar till potatis och rotfrukter? Absolut förbud mot alkohol borde vara ett annat minimumkrav.

Givetvis ska alla behöva hänga på AF minst 8 timmar om dagen och söka allehanda jobb bara för sakens skull.

Vad räknar du som bidrag, gäller det även barnbidrag?
Citera
2007-11-06, 13:10
Medlem
Snövits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av WoWbagger
Vad räknar du som bidrag, gäller det även barnbidrag?

För att förtydliga så menar jag med bidrag när man har bidrag som huvudinkomst. Fast när det ändå är upp så anser jag att man borde ta bort barnbidraget helt sen får de som inte klarar sig ansöka om extra pengar hos soc och där finns vissa kriterier du ska uppfylla för att få bidraget.
Citera
2007-11-06, 13:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av WoWbagger
Givetvis ska alla behöva hänga på AF minst 8 timmar om dagen och söka allehanda jobb bara för sakens skull.

Jag säger inte emot dig i sak, men det blir nog svårt att kontrollera att de verkligen gör det. Myndigheter av olika slag har en inbyggd aversion mot att prata med varandra. Socialbidrag betalas ut av kommunen, AF är väl en statlig inrättning om jag inte är helt fel ute. De skulle hellre dö än att prata med varandra.
Citera
2007-11-06, 13:14
Medlem
Vissa kommuner har väl haft motprestationskrav på socialbidragstagare, men då blev det ett jävla liv. Inte så mycket på de som fick bidragen, men på Kommunal! Kommunen ansågs ersätta kommunalarbetarna med "gratis" arbetskraft, och då blev de så att säga "arbetslösa".
Citera
2007-11-06, 13:18
Medlem
Nja har man en ekonomi som KRÄVER en viss arbetslöshet så är det hyckleri att sedan hacka på de arbetslösa. Men visst ska det ställas krav.

Kostnaden för de flesta jobb är stor. De förstår de som är insatta i co2 frågan.
Det är här begränsningar måste ske. Internationellt..Bali blir intressant.
Citera
2007-11-06, 13:21
Medlem
xallos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Roger Persson
Som jag skrev i den här tråden:
http://www.flashback.org/showthread.php?t=570071

... så anser jag att idén med obligatoriska preventivmedel vid socialbidrag i grund och botten är mycket rimlig. Uppbär man socialbidrag (eller "försörjningsstöd" som den finare omskrivningen numera heter) så innebär det att man befinner sig mitt i en nödlösning, en åtgärd för att förhindra svält och hemlöshet. I det läget ska det inte vara okej att skaffa barn eftersom barnalstrande på socialbidrag automatiskt innebär ännu en mun som man inte kan mätta utöver sin egen. Att skaffa barn (liksom att ha bil och platt-TV) är ingen av naturen given rättighet som är allom förunnade oavsett ekonomi. Barn har man om man har råd med det, annars är man barnlös. Är barnen redan satta till världen så hamnar saken i ett annat läge, då måste de försörjas. Däremot så ska det inte vara okej att medvetet sätta nya hungriga munnar till världen under tiden man inte kan mätta sin egen.

// Roger P.

Problemet som uppstår här är ju hur man skall beivra om någon får barn! Hur skall man gå tillväga?
Citera
2007-11-06, 13:22
Medlem
WoWbaggers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jojoh
Nja har man en ekonomi som KRÄVER en viss arbetslöshet så är det hyckleri att sedan hacka på de arbetslösa. Men visst ska det ställas krav.

Kostnaden för de flesta jobb är stor. De förstår de som är insatta i co2 frågan.
Det är här begränsningar måste ske. Internationellt..Bali blir intressant.

Mycket bra poäng där!
Citera
2007-11-06, 13:23
Medlem
WoWbaggers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av vasile
Vissa kommuner har väl haft motprestationskrav på socialbidragstagare, men då blev det ett jävla liv. Inte så mycket på de som fick bidragen, men på Kommunal! Kommunen ansågs ersätta kommunalarbetarna med "gratis" arbetskraft, och då blev de så att säga "arbetslösa".

För att få socialbidrag måste man i princip stå till arbetsmarknadens förfogande, såvida man inte är sjukskriven eller på annat sätt inte kan göra det. Ofta krävs det tex att man skickar in en lista på de jobb man sökt sedan sist, och har man inte sökt sin låt oss säga 20 jobb under en månad så kan bidraget mycket väl ryka för kommande månad.

Att det inte krävs nått för att gå på soc är en myt. Testa själv en månad eller två så får du se
Citera
2007-11-06, 13:24
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av xallo
Problemet som uppstår här är ju hur man skall beivra om någon får barn! Hur skall man gå tillväga?
Indraget socialbidrag. Har barnet avlats under perioden man hade socialstöd så ska det upphöra att betalas ut om graviditet uppstår, ungefär som att stämpelpengarna dras om facket får nys om att man jobbar svart. Samma procedur och bevekelsegrunder alltså. Försök att skaffa fler munnar att mätta när man inte ens kan mätta sin egen borde betraktas som skäl för indraget socialstöd.

// Roger P.
Citera
2007-11-06, 13:33
Medlem
xallos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Roger Persson
Indraget socialbidrag. Har barnet avlats under perioden man hade socialstöd så ska det upphöra att betalas ut om graviditet uppstår, ungefär som att stämpelpengarna dras om facket får nys om att man jobbar svart. Samma procedur och bevekelsegrunder alltså. Försök att skaffa fler munnar att mätta när man inte ens kan mätta sin egen borde betraktas som skäl för indraget socialstöd.

// Roger P.

Vad händer med barnet då? Lagstiftningen i sverige sätter alltid barnets väl främst vilket går stick i stäv med att dra in föräldrarnas försörjning. Missförstå mig inte nu, jag håller med dig men det måste lösas på ett smidigt sätt som inte drabbar "oskyldiga".
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in