2007-11-05, 20:18
Medlem

Får detta felmeddelandet, att xine fattas codecs har jag fattat det som. Har jag rätt, och hur löser jag detta ?
Citera
2007-11-05, 21:57
Medlem
Mekanisks avatar
Kanske att du har musik/en film igång?
Själv kan jag ibland inte köra ljud från flera källor samtidigt. Har dock inte orkat kolla vad som är felet utan stänger av det andra programmet som skickar ut ljud. Jag brukar få ett "the device is busy"-meddelande när jag startar mplayer och musiken är på i mpd. Stoppar då musiken och startar om mplayer - problemet "löst".
Citera
2007-11-05, 22:36
Medlem
Kapten Kagges avatar
Du använder förmodligen OSS som ljuddrivrutin. OSS har ingen mjukvaru-mixer, så om inte ditt ljudkort har någon i hårdvara eller OSS-drivern har stöd för någon sådan så kan du bara spela upp ljud från en källa åt gången.

Se till att använda ALSA för allt ljud istället. ALSA har en mjukvaru-mixer som brukar vara förkonfigurerad i alla moderna distar. Annars är det inte så svårt att göra det själv, det finns många tutorials.

Observera att om du kör KDE så kanske KDE:s ljudsystem ARTS är inställt på OSS, då måste du ändra det. Kolla i Control Center > Sound & Multimedia > Sound System > Hardware.

Tips: För att använda ALSA i mplayer så kan man använda flaggan -ao alsa på kommandoraden, alternativt lägga in "ao=alsa" i ~/.mplayer/config
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in