2007-11-06, 12:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mr Mojo Risin'
Ser ut som att Flashback har kombinerat två dimensioner för en stund... Fysik och Opiater.
Vart kommer opiaterna in i bilden?
Citera
2007-11-06, 17:50
Medlem
Lantbruks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FreeWilhelmFree
men lol, när ska ni inse att ni låter like fanatiska och instängda som hängivna muslimer :P

allting är möjligt, ingenting är möjligt - imponerande?

det är bara ord...tänk att ord kan göra så mycket......

hänga upp sig på grejjer.....det är klart man måste fatta (fatta tag i) något så man kan undersöka det :P

Vad stör du dig på? Jag har bara fattat intresse för ett vetenskapligt fenomen, som jag tycker låter fantastiskt.
Bara så att du vet så är jag en väldigt anspråkslös person egentligen, jordnära är jag också, kalla mig inte fanatiker, tack!
Citera
2007-11-07, 10:47
Medlem
w3ird0s avatar
Jag tänkte på det som D'mon sa, men jag kan vara helt fel ute. Jag tänkte att man kan beskriva tid geomtriskt, genom att använda två kordinat system med x,y och z axlar. Då skulle skilnaden mellan de två repesentrera t. Om vi säger att vi ska visa vart enterprise befiner sig i universum så skulle det ena systemet visa vart den befiner sig en viss tid och det andra visa vart det befiner sig en sekund senare och längden mellan de två system är en t axel. Bara en fundering bli inte galen på meg
Citera
2007-11-07, 13:54
Medlem
D'mons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av w3ird0
Jag tänkte på det som D'mon sa, men jag kan vara helt fel ute. Jag tänkte att man kan beskriva tid geomtriskt, genom att använda två kordinat system med x,y och z axlar. Då skulle skilnaden mellan de två repesentrera t. Om vi säger att vi ska visa vart enterprise befiner sig i universum så skulle det ena systemet visa vart den befiner sig en viss tid och det andra visa vart det befiner sig en sekund senare och längden mellan de två system är en t axel. Bara en fundering bli inte galen på meg

Det du beskriver finns redan i form av ett st-diagram där s står för sträcka och t för tid. Jag misstänker att du sett det förut.

Eftersom Newton skapade derivator och integraler så är dessa väldigt nära kopplade till mekaniken och framför allt kinematiken.

Accelerationen betecknas a och det är tidsderivatan av hastigheten v

a= dv/dt
v=ds/dt

Alltså kan jag beskriva hastighet längs en komposant x enligt

v_x=dx/dt
jag kan beskriva accelerationen längs samma komposant enligt

a_x=dv_x/dt = d^2x/dt

Om jag kan beskriva enterprise positionn med x,y,z så får jag enterprise hastighet längs dessa komposanter enligt

dx/dt, dy/dt, dz/dt

Accelerationerna blir således andraderivatorna. Alltså kan jag koppla postion till hastighet om jag vet hastigheten och tiden. Alternativt vet Accelerationen och tiden, då får jag en diffekvation av andra ordningen som brukar vara ganska enkel att lösa förutsatt att vi har snälla funktioner. Men det är på det här området som man ser hur elegant formulerad matematiken kan vara.

edit: Newton och Leibniz upptäckte differentialkalkylen samtidigt oberoende av varandra så jag ska ge Leibniz credit också. Dessutom är Leibniz notation överlägset Newton.
Citera
2007-11-07, 18:50
Medlem
w3ird0s avatar
aa okej tack, nu vert jag vart enterprise är
Citera
  • 2
  • 3

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto